جراحی های درمانی

مراقبت های بعد از ماستکتومی

جراحی ماستکتومی ، پروسه ای برای برداشتن تمام یا قسمتی از بافت سینه به عنوان راهی برای درمان یا پیشگیری از سرطان سینه می باشد. البته باید بدانید که انجام عمل پایان کار نیست بلکه لازم است مراقبت های بعد از ماستکتومی را نیز به نحو احسن به انجام برسانید. تا انتهای این مطلب از دکتر کامران دولتشاهی ، بهترین جراح سینه اصفهان ، دارای فلوشیپ جراحی سرطان و بیماری های خوش خیم سرطان همراه باشید.

 

 

پس از جراحی، فرد به اتاق ریکاوری برده شده و بعد از ثابت شدن علائم حیاتی، به یکی از اتاق های بخش منتقل می شود. اگر حالت تهوع یا علائم دیگری داشتید حتما به پرستار اطلاع دهید تا به شما دارو بدهند و وضعیت تان را چک کنند. بستری شدن در بیمارستان برای جراحی ماستکتومی 3 روز یا کمتر می باشد که اگر ماستکتومی و ترمیم سینه را به طور هم زمان انجام دهید، احتمالا تعداد روزهای ماندن شما در بیمارستان بیشتر می شود.

فردای روز جراحی، پزشک به شما یک برنامه ورزشی روتین می دهد تا از سفتی بازو و شانه جلوگیری کنید و تا زمانی که درن ها کشیده نشده اند از انجام برخی ورزش ها اجتناب کنید. قبل از این که از بیمارستان مرخص شوید، پرستار نکات مراقبتی را برای بهبودی سریع تر و بهتر به شما یادآور می شود که به برخی از این مراقبت ها در ادامه اشاره خواهیم کرد.

نکات عمومی بعد از جراحی ماستکتومی در اصفهان :

  • ماستکتومی نزد بهترین جراح سینه اصفهان، معمولا جراحی ساده و بی خطری است و عموم افراد بعد از انجام آن بدون مشکل خاصی ، دوره ریکاوری را پشت سر گذاشته و بعد از یک شب تحت نظر بودن ، به منزل می روند. ولی برخی از بیماران نیاز دارند تا برای مدت طولانی تری ، مثلا چند روز در کلینیک و یا بیمارستان تحت نظر پزشک باشند.
  • بعد از اتمام جراحی ، به طور میانگین ، 3 الی 6 هفته زمان می برد تا افراد به طور نسبی بهبود پیدا کنند. البته در نظر داشته باشید که این یک بازه تخمینی بوده و برای همه افراد صدق نمی کند.
  • در اولین روزهای دوره نقاهت ، طبیعی است که ترشحاتی از نواحی برش و بخیه های شما خارج شود . برای جمع آوری این خون آبه ها و مایعات ، درن درنظر گرفته خواهد شد تا درگیر تورم بیش از حد و همینطور عفونت نشوید.
  • بی حسی موضعی ، درد ، ورم و مورمور شدن ناحیه ، طبیعی خواهد بود که می توانید با مصرف قرص های مسکن ، درد خود را کنترل کرده و آن را قابل تحمل کنید.
  • ناحیه برش با بخیه های جذبی ، بسته شده و روی بخیه ها با پانسمان پوشیده خواهد شد تا دچار عفونت نشوید. شاید هر از گاهی بخیه ها از پانسمان خارج شوند که پزشک این مشکل را برای شما رفع خواهد کرد. به زودی بخیه ها جذب می شوند و دیگر نیازی به مراقبت نخواهند داشت.

مراقبت های بعد از جراحی ماستکتومی

داروها

جراح سینه احتمالا به شما نسخه ای می دهد تا هنگام ترخیص از بیمارستان تهیه کنید. احتمالا شما در روز های ابتدایی درد داشته باشید که نیاز است مسکن های تجویز شده را در زمان مشخص و مقدار تعیین شده، مصرف کنید. داروهای آنتی بیوتک برای عدم عفونت محل برش ها تجویز می شود که آن ها را استفاده نمایید. در صورت داشتن یبوست از داروهای ملین استفاده شود. از خوردن داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین خودداری شود و برای مصرف مجدد این نوع داروها حتما با پزشک خود مشورت کنید. می توانید داروهای مسکن را بعد از وعده های غذایی مصرف کنید. در صورت داشتن حساسیت دارویی، حتما به پزشک اطلاع دهید.

پانسمان

از بانداژ روی برش ها حتما مراقبت کنید و از پزشک در مورد نحوه و زمان تعویض پانسمان ها بپرسید. پانسمان روی محل برش ها، به بهبود زخم کمک و از آن محافظت می کند. از سوتین مخصوص برای نگه داری پانسمان پس از ماستکتومی استفاده می شود.

درن

برای تخلیه خونابه و عفونت زیر بغل یا سینه از درن استفاده می شود. احتمالا قبل از ترخیص از بیمارستان درن برداشته می شود و در صورت ماندن درن ها، معمولا 1 تا 2 هفته بعد از جراحی کشیده می شود. عفونت و خونابه از درن ها، به طور منظم تخلیه شود و آلودگی در محل درن ها می تواند باعث عفونت محل برش ها شود.

بخیه ها

برای بستن محل برش ها از بخیه استفاده می کنند و بخیه ها جذبی یا غیرقابل جذب می باشند. اگر محل برش ها با بخیه ها جذبی بسته شده باشد به مرور زمان در بدن جذب می شود اما در صورت جذب نشدن، حدود 7 تا 10 روز پس از عمل ماستکتومی بخیه ها کشیده می شود.

تمرینات ورزشی

  • برخی تمرینات که توسط پزشک در بیمارستان توصیه شده است به طور مرتب تا پس از بهبودی انجام دهید.
  • از انجام هرگونه فعالیت ورزشی مانند ایروبیک و دویدن تا بهبودی کامل خودداری شود.
  • تمرینات بازو انجام دهید تا بازوهایتان را منعطف نگه دارید.
  • پیاده روی انجام دهید و هرروز نسبت به روز قبل، زمان و مسافت بیشتری پیاده روی کنید. پیاده روی جریان گردش خون را افزایش می دهد و باعث جلوگیری از ذات الریه و یبوست می شود.
  • 3 تا 6 هفته پس از جراحی می توانید فعالیت ورزشی انجام دهید.
  • اگر غدد لنفاوی زیر بغل تان را برداشته اید، توصیه می شود ورزش های بازو را حتما انجام دهید.

استراحت

زمانی که از بیمارستان مرخص می شوید، بهتر است بیشتر زمان خود را برای استراحت و خوابیدن بگذارید تا سریع تر بهبود یابید. زمانی که احساس خستگی می کنید، بهتراست استراحت کنید؛ زیرا خواب کافی به بهبودی تان کمک می کند. هنگام نشستن یا دراز کشیدن، بازوی خود را روی بالش قرار دهید. سعی کنید بازوی خود را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید که این کار به کاهش تورم کمک می کند. بعد از جراحی ماستکتومی به پهلو نخوابید. از صندلی برای دراز کشیدن در این دوران استفاده کنید.

استحمام

از دیگر مراقبت های بعد از ماستکتومی که باید از بهترین جراح سینه اصفهان، جزییات آن را جویا شوید، زمان و چگونگی حمام بعد از عمل ماستکتومی می باشد. شما تا زمانی که درن و بخیه ها را برنداشته اید، نمی توانید به طور کامل استحمام کنید اما در این مدت می توانید دوش بگیرید.

فعالیت

  • پس از هر فعالیتی، استراحت کرده و دستان خود را بالا نگه دارید.
  • تا 6 ماه از انجام فعالیت های تکراری مانند جاروبرقی یا نوشتن خودداری کنید.
  • به مدت 4 تا 6 هفته از برداشتن وسایل سنگین خودداری کنید.
  • بعد از 3 تا 6 هفته پس از ماستکتمومی می توانید به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازید.
  • پزشک و یا پرستاران ، انجام یک روتین ورزشی را به شما آموزش خواهند تا با انجام این ورزش و فعالیت روزانه از صبح فردای جراحی بتوانید از سفتی بازو و شانه خود جلوگیری کنید. علاوه بر این ، دنبال کردن برنامه ورزشی پیشنهاد شده پزشک موجب می شود تا از تشکیل بافت اسکار هم جلوگیری کنید پس انجام ان را بی اهمیت ندانید و پشت گوش نیاندازید.

رژیم غذایی

در صورتی که مشکل معده ندارید، می توانید از غذاهای معمولی روزانه تان میل کنید. پس از بیهوشی، می توانید از مایعات استفاده کنید. روزانه هشت تا 10 لیوان آب و نوشیدنی های بدون کافئین، میوه ها و سبزیجات فراوان و همچنین غذاهای کم چرب توصیه می شود. از مواد غذایی فیبر دار برای جلوگیری از یبوست استفاده کنید.

رانندگی

شما تا زمانی که نتوانید دستتان را به طور کامل تکان دهید و در شرایط اضطراری بتوانید عکس العمل سریع نشان دهید، رانندگی برای تان ممنوع می باشد.

کمپرس یخ

برای کاهش تورم و درد از کمپرس یخ استفاده کنید.

الکل و دخانیات

استعمال دخانیات و مصرف الکل قبل و بعد از جراحی اکیدا ممنوع می باشد؛ زیرا باعث افزایش تورم و کبودی می شود.

سایر مراقبت های بعد از جراحی ماستکتومی:

  1. کبودی و تورم بعد از جراحی کاملا طبیعی است و به مرور کاهش می یابد.
  2. برای توانبخشی، نیاز دارید برای مدتی به فیزیوتراپی بروید.
  3. نیاز به چند هفته مرخصی از محل کار خود دارید تا شرایط جسمی تان بهتر شود.
  4. اقوام و دوستان تان ممکن است در این دوران به شما سر بزنند یا تلفنی جویای حالتان باشند، در صورت تمایل داشتن و مساعد بودن حالتان با آن ها صحبت کنید؛ زیرا داشتن آرامش و دور از استرس بودن، می تواند به بهبودی شما کمک زیادی کند.

بعد از عمل ماستکتومی در بیمارستان

داشتن آگاهی از شرایط انجام عمل ماستکتومی در اصفهان و مراقبت های بعد ماستکتومی کمک می کند تا استرس شما کاهش پیدا کند و همچنین بتوانید خود را راحت تر برای انجام این جراحی آماده کنید. از این رو قصد داریم به توضیح مراحل و فرآیند های بعد از این جراحی به صورت مرحله به مرحله بپردازیم :

  • بعد از اتمام عمل لازم است تا زمان به هوش آمدن به اتاق ریکاوری در بیمارستان منتقل شوید. در طی این مدت پرستار بخش به صورت مرتب علائم حیاتی شما را مورد بررسی و کنترل قرار می دهد.
  • زمانی که به هوش می آیید متوجه یک سرم در بازوی خود خواهید شد.
  • نواحی جراحی شما توسط باند پوشانده شده است تا نواحی جراحی را تمیز نگه دارد.
  • برای خروج مایعات اضافی و خون نیز لوله مخصوصی به نام درن در قسمت برش ها قرار داده می شود.
  • برای کمک به تسکین درد داروی مسکن به شما تزریق خواهد شد.
  • ممکن است زمانی که به هوش می آیید حالت تهوع داشته باشید که طبیعی بوده و معمولا به دلایل عوارض داروی بیهوشی می باشد با مصرف با مایعات به مرور برطرف خواهد شد. می توانید از پرستار خود بخواهید تا به شما داروی ضد تهوع بدهد.

سوالات متداول:

  • درد ناشی از عمل ماستکتومی چقدر است ؟

احساس درد و ناراحتی بعد از انجام هر عمل جراحی کاملا طبیعی می باشد. احساس درد در بیماران مختلف متفاوت بوده چرا که آستانه درد افراد با یکدیگر فرق دارد. زمانی که ترخیص می شوید ، داروهای مسکن توسط جراح تجویز خواهد شد تا در صورت لزوم مصرف شود.به مرور زمان بعد از چند روز احساس درد از بین خواهد رفت. در مواردی که درد شدیدی احساس می کنید به صورتی که مصرف مسکن ها کمکی به کاهش درد نمی کند ، لازم است حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

نوشته های تازه

  • پیکرتراشی

لیپوماتیک

لیپوماتیک ، از روش های حذف چربی و ایجاد تناسب اندام در نواحی ای از…

6 روز قبل
  • جراحی های زیبایی

جراحی زیبایی شکم

1 هفته قبل
  • جراحی های درمانی

سرطان پستان

2 هفته قبل
  • جراحی های درمانی

مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی

به طور کلی ، یکی از فاکتورهای کلیدی برای داشتن یک تجربه موفق بعد از…

1 ماه قبل
  • جراحی های زیبایی

مراقبت های بعد از جراحی شکم

 به طور کلی زمان ریکاوری پس از جراحی شکم یا ابدومینوپلاستی ، مانند هر جراحی…

1 ماه قبل
  • جراحی های درمانی

علائم و روش های درمان کیست پستان

کیست پستان ، کیسه های پر شده با مایع در داخل سینه هستند. آن ها…

1 ماه قبل