جراحی های درمانی

ماستکتومی پروفیلاکتیک

ماستکتومی پروفیلاکتیک جراحی برای برداشتن یک یا هر دو سینه به منظور این است که ابتلا به سرطان پستان کاهش یابد. زمانی که گفته می شود فردی مستعد سرطان سینه می باشد ، به این معنی نیست که آن شخص مطمئنا به سرطان پستان مبتلا خواهد شد. منظور این است که احتمال ابتلای آن شخص نسبت به سایر زنان چندین برابر بیشتر است. آگاهی از میزان ریسک ابتلا به سرطان ، در امر ارزیابی و انتخاب درمان های پیشگیرانه همچون جراحی ماستکتومی ، به شما کمک بسیاری می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه می شود مقاله تهیه شده توسط دکتر کامران دولتشاهی ، بهترین فلوشیپ جراحی سرطان و بیماری های خوش خیم پستان در اصفهان را مطالعه بفرمایید.

 

چه کسانی کاندید مناسبی برای ماستکتومی پروفیلاکتیک می باشند ؟

همه زنان باتوجه به جنسیت و افزایش سن شان در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. اما برخی عوامل خطر ، آن ها را بیشتر دچار این بیماری در آینده خواهند کرد. اگر یکی از موارد زیر در شما وجود دارد ، می توانید بیشتر به انجام ماستکتومی پروفیلاکتیک فکر کنید :

سرطان سینه در گذشته

اگر به دلیل تشخیص سرطان مجدد ، نیاز به برداشتن یکی از سینه هایتان را دارید ، و یا یک جهش ارثی سرطان پستان در بدن تان ایجاد شده باشد ، ممکن است تصمیم بگیرید که سینه دیگرتان را نیز به طور همزمان بردارید. ماستکتومی پروفیلاکتیک احتمال ابتلا به سرطان سینه دیگر را تا حد زیادی کاهش می دهد.

ارثی بودن سرطان سینه

اگر مادر ، خواهر یا دختر شما سرطان سینه داشته است ، به خصوص اگر قبل از 50 سالگی تشخیص داده شده باشد ، امکان دارد شما هم در معرض خطر بیشتری قرار بگیرید. اگر چندین عضو خانواده از طرف مادر یا پدرتان مبتلا به سرطان سینه هستند ، ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه در شما نیز افزایش یابد.

آزمایش ژنتیک

آزمایش ژنتیک می‌تواند جهش‌هایی را در ژن‌هایی مانند BRCA1 و BRCA2 شناسایی کند که به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه یا سایر سرطان‌ها را افزایش می‌دهند. اگر تعداد زیادی از اعضای خانواده تان ، دچار سرطان پستان در سنین جوانی در چندین نسل شده اند ، بهتر است به بهترین جراح بازسازی و ترمیم پستان در اصفهان ، مراجعه کنید.

پرتو درمانی

اگر در سنین 10 تا 30 سالگی قفسه سینه خود را پرتودرمانی کرده باشید ، خطر ابتلا به سرطان پستان در شما افزایش می یابد. پزشک شما بر اساس عوامل خطر تعیین می کند که آیا شما در معرض خطر بالای این بیماری هستید یا خیر.

ماستکتومی پروفیلاکتیک چقدر خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد ؟

ماستکتومی پیشگیرانه می تواند شانس ابتلا به سرطان سینه را در زنان در معرض خطر این بیماری کاهش دهد :

زنانی که مبتلا به جهش BRCA1 یا BRCA2 ، ماستکتومی پروفیلاکتیک خطر تشکیل سلول های سرطانی در پستان را کاهش می دهد. برای زنانی که قبلا سرطان سینه داشته اند و همچنین سابقه خانوادگی این بیماری را دارند ، ماستکتومی پیشگیرانه می تواند خطر ابتلا به سرطان در پستان دیگر را کاهش دهد. انجام  جراحی ماستکتومی تضمین نمی کند که شما هرگز به سرطان سینه مبتلا نخواهید شد؛ زیرا ممکن است تمام بافت سینه شما در طول جراحی برداشته نشود.

گاهی اوقات بافت پستان می تواند در قفسه سینه ، زیر بغل یا پوست ، بالای استخوان ترقوه یا در قسمت بالای دیواره شکم شما باقی بماند. برای جراح غیرممکن است که بتواند تمام بافت سینه را بردارد. اگرچه احتمال کمی وجود دارد ، اما بافت پستان باقی مانده در بدن شما همچنان می تواند به سرطان سینه تبدیل شود.

 

خطرات ماستکتومی پروفیلاکتیک چیست ؟

برداشتن سینه طی عمل پروفیلاکتیک مانند هر جراحی دیگری ، ممکن است عوارض ها و خطرات احتمالی به همراه داشته باشد از جمله :

  • خون ریزی
  • عفونت
  • درد
  • اضطراب یا ناامیدی در مورد تغییرات ظاهری ایجاد شده

آیا گزینه های دیگری برای کاهش خطر سرطان سینه وجود دارد ؟

اگر در معرض خطر بالای سرطان سینه هستید و تصمیم به ماستکتومی پیشگیرانه دارید ، گزینه های دیگری برای تشخیص زودهنگام و کاهش خطر دارید. داروهای استروژن ، هورمون هایی هستند که در بدن شما تولید می شوند و می توانند رشد سرطان سینه را افزایش دهند. داروهایی که اثرات استروژن را از بین می برند ، یا تولید استروژن را در بدن شما کاهش می دهند ، می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را کم کنند. در مورد خطرات و مزایای این داروها با بهترین جراح ترمیم پستان در اصفهان ، مشورت کنید و می توانید تصمیم بگیرید که آیا دارو برای شما مناسب است یا خیر.

گزینه های دیگر برای تشخیص زود هنگام و کاهش خطر عبارتند از :

غربالگری سرطان سینه

ممکن است پزشک هر سال به شما پیشنهاد دهد ماموگرافی و ام آر آی انجام دهید. غربالگری همچنین باید شامل معاینه بالینی پستان توسط جراح سینه اصفهان ، باشد و این کار می تواند در جلوگیری از سرطان سینه به شما کمک کند.

سبک زندگی سالم

حفظ وزن مناسب ، ورزش روزانه ، محدود کردن مصرف الکل و اجتناب از هورمون درمانی در دوران یائسگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد. داشتن یک رژیم غذایی سالم ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان ، دیابت ، بیماری قلبی و سکته را نیز کاهش دهد. به عنوان مثال ، زنانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای همراه با روغن زیتون بکر و آجیل مخلوط می‌کنند ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند. رژیم غذایی مدیترانه ای بیشتر بر روی غذاهای گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات ، غلات کامل ، حبوبات و آجیل تمرکز دارد. افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند ، چربی های سالم مانند روغن زیتون را به جای کره استفاده می کنند و به جای گوشت قرمز ، ماهی می خورند.

چه کسانی باید برای کاهش خطر سرطان سینه ، ماستکتومی پروفیلاکتیک را در نظر بگیرند ؟

تمامی زن ها با افزایش سن در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند اما برخی موارد ، عوامل این خطر را به صورت قابل توجهی افزایش می دهد به همین دلیل در موارد زیر پیشنهاد می شود ماستکتومی پروفیلاکتیک جدی گرفته شود :

  • در صورتی که قبلا در یکی از پستان ها ، تومور سرطانی داشته اید ، اگر به علت تشخیص توده سرطانی جدید نیاز به برداشتن یک سینه باشد و یک جهش ارثی سرطانی نظیر BRCA1 یا BRCA2 اتفاق افتاده ، لازم است تصمیم بگیرید تا هر دو سینه را بردارید. در این صورت احتمال ابتلا به سرطان پستان در طول زندگی شما تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.
  • سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه از دیگر مواردی است که ممکن است افراد را در معرض خطر بیشتری قرار دهد به ویژه اگر تا قبل از 50 سالگی خواهر ، مادر یا دختر شما سرطان پستان داشته باشد. همچنین اگر چندین عضو خانواده از سمت پدری یا مادری به سرطان تخمدان یا سینه مبتلا هستند ، ممکن است احتمال ابتلا به این سرطان در شما نیز افزایش پیدا کند.
  • آزمایش ژنتیک به خوبی می تواند در ژن هایی مانند BRCA1 و BRCA2 جهش هایی را شناسایی کند که به صورت قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. در صورتی که سابقه خانوادگی سرطان سینه در بستگان نزدیک زیر 50 سال خود را در چندین نسل دارید ، لازم است حتما به مشاور ژنتیک مراجعه کرده و آزمایشات لازم را انجام دهید.
  • در صورتی که در سنین 10 الی 30 سالگی از ناحیه قفسه سینه پرتو درمانی انجام داده باشید ، خطر ابتلا به سرطان افزایش پیدا می کند.

آنچه از ماستکتومی پروفیلاکتیک انتظار می رود

ماستکتومی پیشگیرانه با یکی از روش های زیر انجام می شود :

  • ماستکتومی ساده یا توتال : در طی این ماستکتومی پروفیلاکتیک ، نوک سینه ، آرنولا و تمامی بافت های سینه برداشته می شود. در این جراحی غدد لنفاوی زیر بغل و هیچ ماهیچه ای برداشته نمی شود.
  • ماستکتومی محافظ پوست : در این نوع جراحی ، تنها پوست نوک پستان ، آرنولا و اسکار اصلی بیوپسی توسط جراح برداشته می شود. بافت سینه از طریق دهانه کوچک ایجاد شده خارج می شود. در این حالت کیسه باقی مانده بهترین فرم و شکل را برای قرار دادن پروتز و یا جراحی بازسازی سینه با استفاده از بافت های بدن خود فرد فراهم می کند. این ماستکتومی می تواند به صورت کامل یا ساده انجام شود تا پوست مورد نیاز برای عمل بازسازی به سرعت فراهم شود.
  • ماستکتومی محافظ نوک پستان : در این جراحی تمامی بافت های سینه برداشته می شود اما نوک پستان را بر نمی دارند.

 

نوشته های تازه

  • پیکرتراشی

لیپوماتیک

لیپوماتیک ، از روش های حذف چربی و ایجاد تناسب اندام در نواحی ای از…

7 روز قبل
  • جراحی های زیبایی

جراحی زیبایی شکم

2 هفته قبل
  • جراحی های درمانی

سرطان پستان

3 هفته قبل
  • جراحی های درمانی

مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی

به طور کلی ، یکی از فاکتورهای کلیدی برای داشتن یک تجربه موفق بعد از…

1 ماه قبل
  • جراحی های زیبایی

مراقبت های بعد از جراحی شکم

 به طور کلی زمان ریکاوری پس از جراحی شکم یا ابدومینوپلاستی ، مانند هر جراحی…

1 ماه قبل
  • جراحی های درمانی

علائم و روش های درمان کیست پستان

کیست پستان ، کیسه های پر شده با مایع در داخل سینه هستند. آن ها…

1 ماه قبل