به طور کلی ، یکی از فاکتورهای کلیدی برای داشتن یک تجربه موفق بعد از جراحی ژنیکوماستی ، دنبال کردن دستورالعمل ها و مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی است که توسط پزشک ارائه شده است.لذا در مقاله پیش رو ، فهرست کاملی از دستورالعمل ها و راهکارهای مهم در راستای مراقبت بعد از جراحی ژنیکوماستی را ارائه نموده ایم تا شما عزیزان با بکارگیری این دستورات مراقبتی ، دوره نقاهت خود را به بهترین نحو سپری نموده و به نتایج مطلوبی از این عمل جراحی دست یابید. قبل از آن که به دستورالعمل های مراقبتی بعد از این عمل جراحی بپردازیم، بهتر است شما را به صورت مختصر با این جراحی آشنا نماییم. همچنین جهت مشاوره و کسب اطلاعات دقیق تر می توانید با بهترین جراح عمومی اصفهان دکتر کامران دولتشاهی در ارتباط باشید.

مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی - دکتر دولتشاهی

ژنیکوماستی چیست ؟

بزرگ شدن غدد پستان مردان می تواند در نوزادی ، در جوانی در طول دوران بلوغ و در بزرگسالی اتفاق بیافتد. ژنیکوماستی به این معنی نیست که سینه های فرد بزرگ شده یا در اثر افزایش وزن ، دچار چربی شده است. در واقع رشد بیش از حد بافت پستان ، مسئول بروز چنین موقعیتی می باشد. لازم به ذکر است که کاهش وزن یا ورزش کردن ، معمولا آن طور که باید باعث کاهش سایز پستان مردان نمی شود. بافت غده ای که متراکم و محکم است ، پستان ها را به وجود می آورد ؛  در حالی که بافت چربی ، نرم است. نسبت این بافت ها در افراد مختلف ، متفاوت است. حال آن که یک فرد مبتلا به ژنیکوماستی ، دارای مقدار اضافی از هر دو نوع بافت می باشد. در موارد جدی ژنیکوماستی ، پستان های مرد کشیده شده و هاله ( ناحیه تیره اطراف نوک پستان) در اثر وزن اضافی بافت پستان ، آویزان می شود. ژنیکوماستی به اعتماد به نفس فرد آسیب وارد کرده و از نظر احساسی و روحی ، مشکلاتی را خلق می کند. برخی مردان به خاطر این موقعیت ، حتی از شرکت در فعالیت های اجتماعی و فیزیکی خودداری می کنند.

آنچه باید درباره مراقبت های بعد از ژنیکوماستی بدانید ؟

 

مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی

 

  • حالت تهوع بعد از جراحی ژنیکوماستی

در صورت داشتن حالت تهوع ، با مشورت پزشک خود فورا قرص زوفران مصرف کنید. باید توجه داشت که در روند مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی استفاده از داروهای مسکن و آنتی بیوتیک ها اغلب می توانند باعث تهوع شوند.

  • استراحت در مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی

لازم به ذکر است که بلافاصله بعد از جراحی ژنیکوماستی ، به استراحت نیاز  خواهید داشت ؛ اما توجه داشته باشید که پس از استراحت ، باید یک وعده غذای سبک بخورید و به همراه آن داروهایتان را طبق تجویز پزشک مصرف کنید. شایان توجه است که مقصود از استراحت ، استراحت مطلق نبوده و شما باید در طول روز ، از جایتان بلند شوید و به مدت 15 دقیقه جهت بهبود بخشیدن روند جریان خون ، به آهستگی در منزل پیاده روی کنید.

  • انجام فعالیت های بدنی بعد از جراحی ژنیکوماستی

از بلند کردن اجسام سنگین ، ورزش های سنگین و داشتن رابطه جنسی به مدت دو هفته بعد از جراحی ژنیکوماستی خودداری نمایید ؛ چرا که در غیر اینصورت ، تورم رخ داده و روند ریکاوری شما به تعویق خواهد افتاد.

  • نحوه خوابیدن در دوره مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی

داروی بیهوشی ؛ باعث می شود که خوابیدن در شب بعد از جراحی ژنیکوماستی ، دشوار باشد. با این حال اکیدا توصیه می شود که بعد از جراحی ژنیکوماستی ، حداقل تا 3 روز تحت زاویه 45 درجه و صرفا به پشت بخوابید.

  • قرار دادن بانداژ بر روی سینه بعد از جراحی ژنیکوماستی

پزشک متخصص پس از جراحی ژنیکوماستی ، بانداژ ( گن ) مخصوصی را بر روی سینه های شما قرار می دهد که باید تا 24 ساعت بعد از جراحی ، بر روی سینه های تان باقی بماند که هر 2 ساعت یکبار در صورت نیاز ، باید آن را تنظیم کنید.

  • دوش گرفتن بعد از جراحی ژنیکوماستی

در صورت امکان در 24 ساعت اول بعد از جراحی ژنیکوماستی ، دوش نگیرید ؛ زیرا قفسه سینه شما بانداژ شده و نباید خیس شود. بعد از ویزیت اول که پزشک ، بخشی از بانداژ را برداشته و قفسه سینه شما را کنترل می کند ؛ می توانید دوش بگیرید. ( خیس شدن چسب های روی زخم های جراحی ، بلامانع است. ) توجه داشته باشید که پس از پایان استحمام ، باید بدن تان را به خوبی خشک کنید ( البته حوله را روی تن تان فشار ندهید ) و سپس بانداژ را دوباره بر تن کنید.

مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی

سایر مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی

  • داروهای تجویز شده را طبق دستور پزشک مصرف کنید. اگر بدن تان به داروها واکنش نشان داد ، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.
  • تا 3 روز اول بعد از جراحی ، به دلیل مصرف داروهای مسکن ؛ نباید رانندگی کنید.
  • حداقل به مدت یک هفته پس از عمل ژنیکوماستی ، مصرف داروهای رقیق کننده خون ( داروهای حاوی آسپرین ، ممنوع می باشد.
  • حداقل به مدت 1 هفته بعد از جراحی ژنیکوماستی ، سیگار نکشید ؛ زیرا مصرف سیگار ، سبب طولانی شدن روند ترمیم زخم ها شده و دوره نقاهت تان را طولانی می کند.

بعد از انجام جراحی پزشک در محل بخیه ها درن قرار می دهد که از طریق آن مایعات اضافی و یا خون خارج شوند. نحوه تخلیه درست آن را یاد بگیرید و هر چند ساعت یکبار درن را تخلیه کنید. گاهی اوقات بعد از انجام این جراحی برخی از مردان اعتقاد دارند که در نواحی مورد جراحی کاملا بی حسی وجود دارد که البته جای نگرانی نیست و اکثر موارد بعد از گذشت چند هفته این مساله رفع خواهد شد.

تاثیر مصرف پروتئین در رعایت مراقبت های بعد از ژنیکوماستی

پروتئین‌ ها نقش بسیار مهمی در بازسازی و بهبود نواحی آسیب دیده بدن ایفا می ‌کنند ، به ویژه در زمان پس از جراحی یا زمان ‌هایی که بدن نیاز به بازسازی بافت ‌های خود را دارد . این تأثیرات به طور علمی و پزشکی به اثبات رسیده اند که می خواهیم مزایای استفاده از آن ها را که از جمله مراقبت های بعد از ژنیکوماستی محسوب می شوند با یکدیگر بر شماریم :

تأمین مواد موثر در بازسازی بافت ها : وقتی که پروتئین ‌ها به مقدار کافی مصرف شوند ، سلول‌ های بدن به ساخت و ترمیم بافت‌ های آسیب دیده اقدام می کنند . برای مثال پروتئین‌ ها برای ترمیم عضلات ، بافتهای مفصلی و غیره بسیار مفید هستند و برای فردی که به تازگی تحت جراحی ژنیکوماستی نیز قرار گرفته پیشنهاد خوبی است .

تقویت سیستم ایمنی : پروتئین ‌ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌ کنند . سیستم ایمنی قادر به مبارزه با عوامل زیستی مخرب و جلوگیری از عفونت ‌ها در دوران بهبودی بدن است.

تقویت عملکرد عضلات : مصرف پروتئین پس از ورزش یا جراحی می‌ تواند به تقویت عضلات کمک کند . این فرآیند می‌ تواند به بازگشت بدن برای انجام فعالیت ‌های روزمره و جلوگیری از ضعف عضلانی کمک کند.

تسریع فرآیند بهبودی : تحقیقات نشان داده است که مصرف پروتئین به میزان کافی می‌ تواند فرآیند بهبودی پس از جراحی را تسریع کند و مدت زمان بازگشت به وضعیت نرمال را کاهش دهد.

تمامی موارد گفته شده بیانگر این نکته است که برای رعایت مراقبت های بعد از ژنیکوماستی مصرف این ماده غذایی پر ارزش را در رژیم غذایی خود قرار داده و معجزات آن در دروان نقاهت خود بهره بگیرید .

کاهش تورم و درد

به مدت 24 الی 48 ساعت بعد از انجام جراحی ممکن است درد متوسطی را احساس کنید. وجود تورم نیز در محل جراحی کاملا معمول می باشد در صورتی که نیاز به کاهش درد و تورم دارید می توانید از کمپرس سرد که در یک حوله پیچیده شده است در این نواحی کمک بگیرید.

انواع فعالیت ها بعد از جراحی

  • بازگشت به روتین

ادامه روتین زندگی با توجه به وضعیت سلامت خود بسته به مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی دارد. بعد از گذشت یک هفته می توانید به کار یا فعالیت های قبلی خود بپردازید. بعد از گذشت این چند روز اکنون می توانید فعالیت های سبک چون دوچرخه سواری یا پیاده روی را آغاز کنید .برای انجام فعالیت های پرتحرک تر باید حدود چهار هفته صبر کنید. بعد از گذشت سه هفته بعد از جراحی می توانید ورزش های ناحیه سینه را شروع کنید. چند روز بعد از گذشت جراحی با استفاده از روغن بچه ناحیه مورد جراحی را خیلی آرام ماساژ دهید. بعد از انجام این جراحی بهتر است بعد از 1 الی 2 هفته رابطه جنسی برقرار کنید.

مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی

  • نحوه خوابیدن بعد از جراحی

در نظر داشته باشید که بعد از انجام عمل نمی توانید تا چندین هفته به پهلو ها و یا به روی شکم بخوابید.
سعی کنید به مدت چند هفته به سمت پشت بخوابید واز بالشی جهت بالا نگه داشتن سر استفاده کنید.

  • رانندگی

تا مدتی که در ناحیه بازو و زیر بغل و سینه هایتان احساس می کنید و داروهای مسکن مصرف می کنید نمیتوانید رانندگی کنید.

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید در دوره مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی

سعی کنید تا چندین ماه بعد از انجام این پروسه در معرض نور خورشید قرار نگیرید زیرا باعث کند شدن روند بهبودی در زخم هایتان خواهد شد.در صورتی که مجبور به انجام این کار می باشید حتما از ضد آفتاب استفاده کنید. چنانچه با وجود رعایت نکاتی که گفته شد باز هم مشکلی وجود داشت، در صورت مشاهده هرکدام از موارد زیر باید با پزشک تماس بگیرید:

  • درد در ناحیه سینه ها دارید که با وجود مصرف مسکن بهبود پیدا نمی کند.
  • پوست اطراف نوک سینه ها ساییده و کنده شده است.
  • اگر تورم و کبودی بهبود نیافته و روز به روز افزایش می یابد.
  • چنان چه در محل بخیه ها قرمزی و تورم غیرطبیعی مشاهده می کنید.

چگونه در مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی ورزش کنیم ؟

یکی از سوالات مهمی که ذهن همه را به خود درگیر نموده این است که چگونه بعد از این جراحی فرم ایده آل سینه خود را دوباره به دست بیاوریم و بدن رو فرمی داشته باشیم. باید بدانید که این عمل یکی روش بسیار عالی برای کوچک کردن سینه در مردان و درمان بیماری مانند سرطان سینه می باشد و انجام آن مهم است ، اما رسیدن به فرم فیزیکی مخصوصا در سینه ها بعد از این پروسه کار بسیار ساده ای نیست و مانند معجزه یک شبه رخ نمیدهد. البته باید گفت که رسیدن به فرم ایده آل سینه ها در دوره مراقبت های بعد از ژنیکوماستی یا حتی بعد از آن کار غیر ممکنی نیست تنها به تلاش و زمان نیاز دارد.

برای شروع پیشنهاد می شود تمرین در ناحیه سینه را البته با توجه به تناسب در کل اندام و حفظ تعادل میان اندام های بدن آغاز کنید. توجه کنید تمرینات سینه نباید به تنهایی و با شدت و افراطی انجام گردد در این صورت امکان دارد شما را دچار مصدومیت یا از بین رفتن تناسب و تعادل میان بخش های مختلف بدن کند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که شما باید قبل از آغاز هر برنامه تمرینی بدون توجه به عوامل مختلف صبور باشید. نیاز است قبل از هر چیز درباره برنامه خود با پزشک مشورت کنید و از او کمک و راهنمایی بخواهید. برنامه خود را با دکتر به اشتراک بگذارید تا او راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار دهد و با توجه به شرایط فیزیکی شما بگوید در چه زمانی در مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی می توانید آغاز به تمرین نمایید. بنابراین به راهنمایی و دستورات پزشک درباره تمرینات خود نیز توجه داشته باشید.

عدم مصرف مواد غذایی مضر در مراقبت های بعد ژنیکوماستی

مواد غذایی زیر ممکن است تاثیر منفی بر جراحی گذاشته که افراد باید برای رعایت مراقبت های بعد از ژنیکوماستی آن ها را بشناسند :

غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده معمولاً شامل مواد افزوده شده مانند نمک ، قند ، روغن ‌های اشباع شده و مواد نگهدارنده هستند . این مواد می‌ توانند به افزایش وزن و چاقی منجر شده و ایجاد این عارضه در بدن را بیشتر نمودار کنند ؛ بنابراین ، مصرف زیاد آن ها ، پیش یا بعد از جراحی ممکن است روند بهبودی را مختل کنند.

مواد غذایی حاوی قند افزوده

خوراکی حاوی قند افزوده معمولاً شامل انواع نوشیدنی های شیرین‌ می ‌شوند . مصرف زیاد آن ها می ‌تواند باعث افزایش وزن ، افزایش ترشحات هورمونی و تحریک بیشتر بافت پستان آقایان شود.

سویا

محصولات سویا حاوی فیتواستروژن هستند که این ماده در بدن با تولید استروژن می توانند در بزرگ تر شدن بافت غده سینه تاثیر گذار باشد. در نتیجه برای رعایت مراقبت های بعد از ژنیکوماستی باید مصرف آن را تا مدتی کم کنید .

غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده معمولاً حاوی چربی ‌های اشباع شده و ترکیبات نامناسبی هستند که می‌ توانند به افزایش وزن منجر شوند.

نوشیدن الکل

مصرف مداوم الکل می‌ تواند باعث افزایش ترشح هورمون ‌هایی مانند استروژن شود که ممکن است تاثیر منفی بر بافت پستان داشته باشد و باعث افزایش حجم سینه ‌ها شود.

به طور کلی ، مصرف متعادل و مقدار مناسب از مواد غذایی سالم و اجتناب از مصرف بیش از حد مواد غذایی مضر می‌تواند به بهبود عملکرد جراحی ژنیکوماستی کمک کند. همچنین، قبل از انجام جراحی همواره بهتر است با پزشک مشورت کرده و رژیم غذایی مناسبی را برای پس از جراحی تدوین کنید.