جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی ، نوعی جراحی زیبایی است که به منظور لاغرتر و صاف تر کردن شکم انجام می شود. در جراحی پلاستیک شکم ؛ جهت سفت کردن عضله و حلقه جداره شکم ، پوست و چربی اضافی از بخش میانی و پایینی شکم برداشته می شود. عمل ابدومینوپلاستی یا در واقع همان جراحی شکم ، جهت رفع افتادگی یا شل بودن بافت های شکم که عموما پس از دوران بارداری ، افزایش سن ، کاهش وزن زیاد و حتی در برخی موارد به دنبال وراثت ایجاد می شوند ؛ انجام می پذیرد. اگر قصد انجام این عمل زیبایی را دارید پیشنهاد می شود تا انتهای این مقاله از دکتر کامران دولتشاهی ، بهترین جراح زیبایی اصفهان ، همراه باشید.

جراحی زیبایی شکم -- دکتر دولتشاهی

جراحی زیبایی شکم

اگرچه اکثر افرادی که با شلی یا افتادگی شکم مواجه هستند ، در وهله اول به منظور کوچک کردن شکم خود مبادرت به انجام ورزش و رژیم های غذایی می نمایند ؛ اما غالبا به هدف خود که داشتن شکمی صاف و تخت است دست نیافته و درصدد یافتن راهی موثر جهت کوچک کردن شکم می باشند. جراحی زیبایی شکم ، راه حلی عالی برای افرادی است که از طریق روش های فوق الذکر به هدف خود نرسیده و می خواهند به سرعت به شکمی خوش فرم و صاف دست یابند. دکتر کامران دولتشاهی ، بهترین جراح شکم در اصفهان ، از برجسته ترین جراحان این حوزه در ایران می باشند ؛ علاقمندان به انجام جراحی شکم می توانند جهت انجام موفق این عمل جراحی با اطمینان خاطر به مطب ایشان مراجعه نمایند.

چه کسانی می توانند جراحی شکم انجام دهند ؟

افرادی که از شرایط زیر برخوردارند ، کاندیدای مناسبی برای جراحی شکم یا ابدومینوپلاستی هستند :

  • کسانی که از سلامت جسمی خوبی برخوردار هستند اما علیرغم رژیم غذایی و ورزش با چاقی شکمی روبرو هستند.
  • افراد برای انجام این جراحی ؛ علاوه بر سلامت کلی ، باید انتظارات واقع بینانه داشته باشند.
  • پوست آویزان در ناحیه شکم و زیر شکم داشته باشند.

روش های جراحی زیبایی شکم

فرآیند این جراحی ، در چهار مرحله انجام می شود که عبارتند از :

  • مرحله یک : بیمار تحت بیهوشی کامل قرار می گیرد تا در طول عمل متوجه فرآیند جراحی نگردد.
  • مرحله دوم : پس از بیهوشی باید برش لازم جهت تخلیه بافت چربی و برداشت پوست اضافی شکم ایجاد گردد ؛ این جراحی ، با ایجاد برشی افقی بین خط رویش موی شرمگاهی و پایین شکم انجام می شود.

لازم به ذکر است که فرم و طول برش ، به میزان پوست اضافی بستگی داشته و بر این اساس مشخص می شود. توجه داشته باشید زمانی که پوست شکم برداشته می شود ، عضله های ضعیف شده بخش زیرین شکم ترمیم می شوند. گاهی اوقات ، نیاز به ایجاد برشی دیگر در اطراف ناف می باشد تا بدین ترتیب ، پوست اضافی شکم فوقانی نیز برداشته شود.

  • مرحله سوم : در این مرحله برش موجود بخیه شده و یک شکاف جدید در ناف ایجاد می شود و به این ترتیب ، ناف به سطح شکم آورده شده و با بخیه ثابت می گردد.
  • مرحله چهارم : در این مرحله ، شکم بیمار حالتی صاف تر و محکم تر یافته و نتیجه مورد نظر ایجاد می گردد.

انواع جراحی زیبایی شکم

  • ابدومینوپلاستی استاندارد : برای افرادی ایده آل است که به دنبال صاف کردن شکم درست در بالا و پایین ناف هستند. در این روش از جراحی شکم ، جراح یک شکاف افقی بین لگن خاصره و ناف بیمار ایجاد می کند. پوست و بافت اضافی را برمی دارد ، سپس عضله و پوست باقیمانده را محکم روی شکم می کشد و بخیه می زند.
  • مینی ابدومینوپلاستی : این نام به دلیل کم تهاجمی بودن در مقایسه با جراحی شکم استاندارد به این روش اختصاص داده شده است. این روش ، فقط شکم زیر ناف را هدف می گیرد ؛ بنابراین مینی ابدومینوپلاستی برای بیماران لاغر و دارای برآمدگی کوچک در قسمت پایین شکم ایده آل است. در این تکنیک از جراحی پلاستیک شکم ، جراح یک برش افقی کوچک در زیر ناف ایجاد می کند. سپس پوست اضافی را بر می دارد و عضلات شکم را سفت کند. در این روش ، تغییر مکان ناف ضروری نیست ؛ زیرا این روش نسبت به جراحی شکم استاندارد کم تهاجمی تر است.
  • جراحی شکم گسترده : جراحی شکم گسترده که به لیفت محیطی پایین بدن نیز مصطلح است نسبت به ابدومینوپلاستی استاندارد ، تهاجمی تر است ؛ زیرا به تمام شکم توجه می کند در حالی که باسن و کمر را نیز هدف قرار می دهد. این روش ، برای افرادی مناسب است که از سلامتی عمومی کافی برخوردارند و می خواهند قسمت بالاتنه خود را کاملا تغییر شکل دهند. در این تکنیک از جراحی شکم ، جراح یک برش افقی همراه با یک برش عمودی در شکم ایجاد می کند. بافت اضافی را بر می دارد و عضلات شکم را بیشتر سفت کند ؛ سپس با استفاده از لیپوساکشن ، چربی کمر و باسن را از بین می برد. در نهایت ، ناف در موقعیت جدید قرار می گیرد و جراحی با بخیه زدن برش به پایان می رسد.

اقدامات قبل از عمل ابدومینوپلاستی

  • در جلسه مشاوره ، اهداف و انتظارات خود از جراحی زیبایی شکم را مطرح کنید.
  • سابقه پزشکی ، حساسیت های دارویی و درمان های پزشکی ، داروها و مکمل های گیاهی را در اختیار پزشک قرار دهید.
  • بهترین جراح ابدومینوپلاستی در اصفهان ، وضعیت سلامت عمومی یا عوامل خطرپذیر را بررسی می کند.
  • مکمل های گیاهی ، ویتامین E ، محصولات حاوی آسپرین و ایبوپروفن ؛ نباید از دو هفته قبل از جراحی مصرف شود.
  • بسته به سن بیمار ، آزمایش خون و احتمالا نوار قلب انجام می شود.
  • سه هفته قبل از جراحی ، سیگار و محصولات حاوی نیکوتین و تنباکو را قطع کنید ؛ دخانیات ، احتمال بروز مشکلات تنفسی و تداخل در بهبودی زخم را افزایش می دهند.
  • یک هفته قبل از جراحی ابدومینوپلاستی ، صابون حاوی آنتی بیوتیک را برای شستشوی روزانه استفاده کنید تا احتمال عفونت را کاهش دهید.

دوره نقاهت جراحی زیبایی شکم

بعد از انجام جراحی شکم ، روند بهبودی شکم شروع می شود. در پایان جراحی ؛ روی برش های ایجاد شده ، پانسمان یا بانداژ قرار داده می شود و اکیدا توصیه می شود که بیمار بانداژ الاستیک یا گن مخصوص تجویز شده را جهت به حداقل رساندن تورم ناشی از عمل و نیز تسریع فرآیند التیام زخم ها ، به صورت مداوم و در طول شبانه روز بپوشد. پس از جراحی زیبایی شکم ، پزشک معالج ممکن است به منظور تخلیه خون و مایعات زیرپوستی ؛ لوله های کوچک و نازکی را موقتا زیر پوست بیمار قرار دهد. بهبودی بعد از جراحی ابدومینوپلاستی ، بسته به وضعیت بدنی و شرایط بیمار می تواند از دو هفته تا دو ماه متغیر باشد. به طور کلی طی دوران نقاهت جراحی شکم ، باید از انجام فعالیت های شدید پرهیز کرده و از بلند کردن اجسام سنگین خودداری شود. لازم به ذکر است که افراد پس از عمل جراحی شکم ، جهت بازگشت به محل کار خود و از سرگیری امور روزمره باید با بهترین جراح زیبایی شکم در اصفهان ، مشورت نمایند. برای آشنایی جامع با مراقبت های بعد از جراحی شکم ، مقاله موجود در سایت را مطالعه بفرمایید.

جراحی زیبایی شکم - دکتر دولتشاهی

چه زمانی نباید جراحی شکم انجام داد ؟

در حین ابدومینوپلاستی ، عضلات عمودی شکم سفت می شوند ؛ حال آن که بارداری می تواند این عضلات را بار دیگر جدا کند. از این رو اگر قصد فرزندآوری در آینده را دارید ، جراحی شکم را به بعد از بارداری و زایمان موکول کنید. همچنین چنانچه قصد کاهش وزن قابل توجهی دارید ، صبر کنید تا وزن شما تثبیت شود و سپس اقدام به انجام این جراحی نمایید.

لیپوساکشن و جراحی زیبایی شکم

برخی از بیماران ، سردرگم خواهند شد که کدام روش ایده آل ترین گزینه برای آن ها است. عمل زیبایی شکم و لیپوساکشن ، دو روش مختلف جراحی برای تغییر ظاهری در قسمت میانی اندام هستند. عمل لیپوساکشن ، تحت بی حسی انجام می شود و فقط ذخایر چربی اضافی را از بدن خارج می کند ؛ این عمل پیکرتراشی هرگز گزینه ای برای رفع پوست شل نخواهد بود. این روش ؛ باعث کاهش رسوبات چربی در ناحیه هدف ، کاهش برآمدگی ها و بهبود کانتور می شود. باید متذکر شد که لیپوساکشن ، جراحی کاهش وزن نیست و صرفا موجب تناسب اندام می شود. ابدومینوپلاستی یا جراحی شکم ؛ تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و علاوه بر چربی اضافی شکم ، پوست اضافی را نیز بر می دارد. اگر چه لیپوساکشن و جراحی شکم ، هر دو نتایج دائمی دارند ؛ اما افزایش قابل توجه وزن بعد از هر روش می تواند این نتیجه را تغییر دهد. لازم به ذکر است از آن جا که هر دو روش “جراحی زیبایی” محسوب می شوند ، تحت پوشش بیمه درمانی نیستند.

پاسخ به سوالات متداول در رابطه با جراحی زیبایی شکم :

امکان انجام جراحی شکم به صورت همزمان با سایر جراحی های زیبایی وجود دارد ؟

عمل زیبایی شکم ، می تواند در ترکیب با برخی جراحی های زیبایی ؛ مانند جراحی زیبایی پستان انجام شود.

آیا بعد از جراحی ابدومینوپلاستی جای اسکار باقی می ماند ؟

در واقع تمامی روش های جراحی با اسکار همراه هستند اما تلاش می شود تا برش ها در نواحی ایجاد شوند که در خط های طبیعی بدن پنهان شده و به مرور محو شوند.

برش جراحی زیبایی شکم چگونه است ؟

در زیر شکم مانند برش سزارین ، بین دو سر استخوان لگن یک برش بزرگ ایجاد می شود.

آیا گذاشتن درن در این جراحی ضروری است ؟

بله گذاشتن درن بعد از ابدومینوپلاستی الزامی است تا ترشحات و خونابه ها از بدن بیرون کشیده شود. لازم است درن برای 3 تا 4 روز باقی بماند و بعد از آن توسط بهترین جراح شکم اصفهان ، کشیده می شود. در طی این دوره آموزش های مراقبتی در رابطه با نگهداری درن به بیمار داده خواهد شد.

نتایج جراحی زیبایی شکم

برداشتن چربی و پوست های اضافی شکم و هم چنین کشیدن دیواره عضلانی موجب می شود تا شکمی محکم و صاف داشته باشید. لازم به ذکر است که این جراحی نتایج طولانی مدتی را به همراه دارد اما با این وجود ممکن است تغییرات وزن و افزایش سن بر نتیجه جراحی تاثیر بگذارد.

خطر آمبولی در جراحی زیبایی شکم

بیشتر افرادی که قصد انجام عمل زیبایی شکم را دارند ، نگران بروز عارضه ای به نام آمبولی هستند. آمبولی کردن در واقع زمانی اتفاق می افتد که یک توده از بدن جدا شده که می تواند از جنس جامد ، گاز و یا مایع باشد این توده درون عروق خونی حرکت می کند و می تواند سلامت بیمار را به خطر بیندازد. خطر آمبولی در بیشتر جراحی های تهاجمی وجود دارد و با مراجعه به جراح خوب و متبحر می توان از بروز عارضه های این چنینی پیشگیری کرد.

جراحی شکم قبل و بعد از بارداری

جراحی زیبایی شکم برای افرادی که قصد دارند باردار شوند ، مناسب نیست ؛ زیرا تغییراتی که در دوران بارداری اتفاق می افتد در نتیجه جراحی تاثیر گذاشته و موجب می شود شکم به فرم اولیه خود باز گردد. به همین دلیل در صورتی که قصد باردار شدن دارید بهتر است این جراحی را تا زمان زایمان به تعویق بیندازید. این جراحی بعد از بارداری بهترین راه برای از بین بردن شکم است و می توانید با انجام ابدومینوپلاستی بعد از بارداری صاحب شکمی صاف و مسطح شوید.

جراحی شکم آقایان

بیشتر آقایان از شکم بزرگ خود ناراضی بوده و بزرگ بودن بیش از حد شکم یکی از مشکلات رایج در بین مردان است. با انجام عمل شکم می توان به صورت قابل ملاحظه ای حجم شکم این افراد را کاهش داد.