اغلب تصور می شود سرطان پستان چیزی است که تنها زنان را تحت تاثیر قرار می دهد ؛ اما باید اشاره داشت که مردان نیز در موارد نادر ، دچار این بیماری می شوند. سرطان پستان در آقایان ، در مقدار اندک بافت سینه که در پشت نوک سینه آنان قرار گرفته است ، رشد می کند. در این مقاله ، دکتر کامران دولتشاهی ، جراح سینه اصفهان ، به طور کامل به این مسئله پرداخته است.

 

سرطان پستان در آقایان

علائم سرطان پستان در مردان

علائم سرطان پستان در مردان عبارتند از :

  • برجستگی در پستان ؛ این برجستگی اغلب سفت و بدون درد بوده و در سینه حرکت نمی کند.
  • برگشتن نوک سینه به داخل
  • ترشح مایع از نوک پستان که گاهی با خون همراه است.
  • زخم یا جوش در اطراف نوک سینه که از بین نمی رود.
  • سفت ، قرمز یا متورم شدن نوک سینه یا اطراف آن
  • برجستگی های کوچک در زیر بغل

چه زمان باید توسط پزشک معاینه شویم ؟

به کلیه آقایان توصیه می شود که در صورت داشتن علائم زیر حتما به جراح متخصص بیماری های پستان مراجعه نمایند :

  • مشاهده برجستگی در پستان
  • مشاهده هرگونه علائم نگران کننده دیگر مثل ترشح از نوک پستان
  • داشتن تاریخچه سرطان پستان در اعضای خانواده

لازم به ذکر است برخی ژن های وراثتی وجود دارند که خطر سرطان را افزایش می دهند و برای بررسی آن ها می توان ، آزمایش خون انجام داد.

علل سرطان پستان در آقایان

علت دقیق سرطان پستان در مردان ، نامعلوم است ؛ ولی مواردی وجود دارند که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

این موارد عبارتند از :

  • ژن و تاریخچه خانوادگی
  • رادیوتراپی قبلی در ناحیه قفسه سینه
  • موقعیت هایی از قبیل چاقی ، سندروم کلاین فلتر و اسکار کبدی ( سیروز ) که می تواند سطح استروژن در بدن را افزایش دهد.

توجه داشته باشید که روش قطعی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان وجود ندارد ؛ اما با رعایت یک رژیم متوازن ، کاهش وزن در صورت چاق بودن و اجتناب از نوشیدن مقادیر زیاد الکل ، می تواند در راستای پیشگیری از بروز آن کمک کننده باشد. به طور کلی احتمال ابتلا به سرطان پستان در مردان بسیار خفیف است ، ولی بهتر است که پزشک علائم را کنترل نماید.

مشخصه توده های سرطانی پستان در مردان

برآمدگی های سرطانی اغلب دارای ویژگی های زیر می باشند :

  • تنها در یک پستان تشکیل می شوند.
  • در زیر یا اطراف نوک پستان رشد می کنند.
  • بدون درد هستند.
  • سفت و لاستیک مانند هستند.
  • در سینه حرکت نمی کنند.
  • به جای صاف بودن ، ناهموار هستند.
  • با گذر زمان ، بزرگتر می شوند.

توجه داشته باشید که اکثر برآمدگی ها و تورم ها ، علامت سرطان نیستند ؛ آن ها اغلب به دنبال موارد بی خطری اعم از ؛ بافت بزرگ شده سینه ، توده چربی یا یک برآمدگی پر شده با مایع ( کیست ) ، بوجود می آیند.

تشخیص سرطان پستان در آقایان

بهترین استراتژی برای کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری ، تشخیص زود هنگام و شروع درمان می باشد. تشخیص سرطان پستان در مردانی که متوجه وجود برآمدگی در پستان های خود نشده یا زمانی به پزشک مراجعه کرده اند که این برآمدگی ها بسیار بزرگ شده اند ، یک مشکل محسوب می شود. به طور کلی سرطان پستان در مردان در مقایسه با زنان ، زمانی تشخیص داده می شود که بیماری به مراحل پیشرفته خود گسترش یافته است. در صورت مشاهده علائم سرطان پستان ، به پزشک متخصص در حوزه بیماری های پستان مراجعه کنید. پزشک شما را معاینه کرده و درباره علائم ، سوالاتی از شما می پرسد و جهت بررسی های بیشتر موارد ذیل را درخواست می نماید.

  1. اسکن اولتراسوند : اسکن اولتراسوند در پستان ، با هدف جستجوی برآمدگی در سینه و بررسی جامد یا پر بدون آن با مایع ، انجام می شود. ( احتمال سرطانی بودن برآمدگی جامد ، بیشتر است. )
  2. اشعه X سینه ( ماموگرام ) : اشعه X سینه که ماموگرام نام دارد ، برای مشاهده برآمدگی ها یا نواحی غیرعادی در پستان استفاده می شود.
  3. نمونه برداری : اگر برآمدگی یا ناحیه غیر عادی در پستان شما یافت شود ، بیوپسی یا نمونه برداری برای بررسی سرطانی بودن یا نبودن آن انجام می شود.

سرطان پستان در آقایان

درمان سرطان پستان در آقایان

درمان سرطان پستان تا حد زیادی به میزان پیشرفت سرطان بستگی دارد. درمان های احتمالی ؛ شامل جراحی ، رادیوتراپی ، شیمی درمانی و درمان دارویی می باشد.

  1. جراحی ؛ که برای برداشتن بافت آسیب دیده پستان و نوک سینه ( ماستکتومی ) و برخی غدد در زیر بغل استفاده می شود.
  2. رادیوتراپی ؛ که در آن پرتو برای کشتن سلول های سرطان ، مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. شیمی درمانی ؛ که در آن از داروی سرطان برای کشتن سلول های سرطان بهره گرفته می شود.
  4. داروهایی از قبیل تاموکسیفن و هرسپتین ؛ که به متوقف کردن رشد سلول های سرطانی کمک می کنند.

در طول پروسه درمان سرطان پستان ، شما تحت مراقبت یک تیم متخصص قرار می گیرید که در اخذ تصمیمات درباره درمان ؛ شما را یاری می کنند.

چگونه می توان خطر ابتلا به سرطان پستان در مردان را کاهش داد ؟

اگر تعداد زیادی از اعضای خانواده شما به سرطان پستان یا سرطان تخمدان مبتلا بوده اند ، یا در یکی از اعضای خانواده شما موتاسیون یا جهش BRCA1 یا BRCA2 تشخیص داده شده است ، این موضع را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. پزشک شما را به یک مشاور ژنتیک معرفی خواهد کرد. در مردان ؛ موتاسیون در ژن های BRCA1 و BRCA2 می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان ، سرطان پروستات با درجه بالا و سرطان پانکراس شود. اگر تست ژنتیک نشان دهد که شما دارای جهش ژن BRCA1 یا BRCA2 هستید ، پزشک راه های تشخیص زود هنگام سرطان را در صورت ابتلا به آن به شما نشان خواده داد.

آیا سرطان پستان در مردان قابل پیشگیری است ؟

از آن جایی که علت اکثر سرطان های پستان نامعلوم است ، هیچ روش شناخته شده ای برای پیشگیری از آن ها وجود ندارد. ولی اقداماتی وجود دارد که مردان می توانند برای پایین آوردن خطر ابتلا به سرطان پستان در پیش گیرند.

  • حفظ وزن سالم : بالا رفتن وزن و سنگین وزن بودن در دوران جوانی با خطر بیشتر ابتلا به سرطان پستان ارتباط دارد. از آن جایی که بالا بودن وزن با خطر افزایش یافته ابتلا به اکثر سرطان ها مرتبط است ، انجمن سرطان ایالات متحده آمریکا حفظ وزن سالم در سراسر زندگی و اجتناب از بالا رفتن وزن را از طریق حفظ توازن در مصرف مواد غذایی و فعالیت فیزیکی توصیه می کند.
  • اجتناب از مصرف الکل : مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد. حتی سطوح پایین مصرف الکل نیز با افزایش خطر ابتلا به این بیماری در ارتباط است. مصرف الکل با سرطان های متعددی در ارتباط بوده و سومین فاکتور خطر مهم قابل اجتناب برای سرطان محسوب می شود.
  • از نظر فیزیکی فعال باشید : بسیاری از مطالعات نشان می دهد که فعالیت فیزیکی متوسط تا شدید با کاهش خطر ابتلا به سرطان از انواع مختلف ارتباط دارد.

انجمن سرطان ایالات متحده آمریکا توصیه می کند که افراد بزرگسال ، هر هفته 150 تا 300 دقیقه فعالیت ملایم یا 75 تا 150 دقیقه فعالیت شدید را انجام داده و ترجیحا این مدت زمان را در طول هفته پخش کنند.

فاکتورهای خطر

فاکتورهای خطر متعددی ، شانس ابتلا به سرطان پستان در مردان را افزایش می دهند. لازم به ذکر است داشتن فاکتورهای خطر ؛ به این معنی نیست که شما به سرطان پستان مبتلا شده اید.

  • بالا رفتن سن : خطر ابتلا به سرطان پستان با بالا رفتن سن افزایش می یابد. بیشتر سرطان های پستان در افراد بالای 50 سال یافت می شود.
  • جهش های ژنتیکی : تغییرات وراثتی ( جهش ها ) در ژن های خاص از قبیل BRCA1 و BRCA2 ، خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند.
  • سابقه فامیلی ابتلا به سرطان : احتمال ابتلا مردان به سرطان پستان می تواند در صورت وجود این سرطان در یکی از اعضای نزدیک خانواده افزایش یابد.
  • درمان رادیوتراپی : مردانی که در قفسه سینه تحت پرتودرمانی قرار گرفته اند ، بیشتر از دیگر مردان در معرض خطر ابتلاء به این بیماری قرار دارند.
  • سندروم کلاین فلتر : سندروم کلاین فلتر یکی از موقعیت های ژنتیکی نادر است که در آن مرد دارای یک کروموزوم اضافی X می باشد. این امر می تواند باعث تولید سطوح بالای استروژن و سطوح پایین آندروژن ( هورمون های موثر در توسعه و حفظ مشخصه ای جنسیتی مردانه ) در بدن شود.
  • مشکلات تاثیر گذار بر روی بیضه ها : آسیب دیدگی یا تورم بیضه ها و جراحی برای برداشتن این اندام می تواند عامل موثری در افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در مردان شود.
  • بیماری کبد : سیروز کبد می تواند سطوح آندروژن در مردان را کاهش و سطوح استروژن را افزایش دهد و باعث بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری سرطان پستان در مردان شود.
  • بالا بودن سطح استروژن خون : به صورت معمول مردان مقدار کمتری استروژن نسبت به زنان تولید می کنند. اما در برخی شرایط خاص و بیماری ها ممکن است سطح استروژن به صورت غیر عادی در مردان افزایش پیدا کند. در اثر افزایش سطح استروژن ، رشد و بزرگ شدن غیرعادی سینه ها در مردان اتفاق می افتد که به اصلاح آن را ژنیکوماستی گویند. به صورت کلی احتمال سرطان سینه در مردانی که دارای گیرنده های استروژن مثبت هستند بیشتر است. در واقع این پروتئین بر روی سطح سلول های سرطانی وجود دارد و می تواند از طریق دیواره سلول ، استروژن ها را دریافت کند و به داخل سلول بفرستد. هم چنین دو بیماری سیروز کبدی و سندرم Klinefleter می تواند سطح استروژن را در خون بالا ببرد.
  • سندرم Klinefleter : این سندرم در مردانی رخ می دهد که یک نسخه اضافه کروموزوم X دارند. به همین علت به جای XY به صورت XXY متولد می شوند. مردانی که به سندرم Klinefleter مبتلا هستند بیضه هایی کوچک تر از اندازه طبیعی دارند و میزان ترشح هورمون های زنانه در آن ها بیشتر از هورمون های مردانه می باشد ، که همین عامل می تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را در آن ها افزایش دهد.
  • سیروز کبدی : این بیماری ممکن است در اثر مصرف بیش از حد الکل و یا ابتلا به هپاتیت مزمن ویروسی یا شرایط ژنتیکی به وجود آید. سیروز کبدی می تواند منجر به افزایش تجمع مواد سمی در کبد افراد شود. هم چنین این بیماری می تواند موجب آزاد کردن هورمون های زنانه و مردانه در خون شود که در نتیجه موجب افزایش سطح استروژن در جریان خون آقایان شده و می تواند احتمال بروز سرطان پستان در آن ها را افزایش دهد.