سرطان پستان ، به روش های متعددی درمان می شود. به طور کلی درمان این بیماری ، به نوع سرطان پستان و میزان گسترش آن وابسته است. افرادی که به سرطان پستان مبتلا شده اند ؛ در راستای درمان این بیماری ، اغلب بیش از یک نوع درمان را دریافت می کنند. در سال های اخیر ، انقلابی عظیم در متدهای درمانی بیماری سرطان پستان رخ داده است که هدف تمامی این روش های درمانی ، نجات زندگی افراد مبتلا به بیماری سرطان سینه می باشد. باید اشاره داشت که تکنیک های جدید درمان سرطان پستان در اصفهان ، امیدهایی را برای مهار کردن آن به وجود آورده است. تا انتهای این مقاله از دکتر کامران دولتشاهی ، بهترین فلوشیپ جراحی سرطان و بیماری های خوش خیم پستان در اصفهان ، همراه باشید.

 

درمان سرطان پستان در اصفهان - دکتر دولتشاهی

 

روش های درمان سرطـان پستان

جراحی سرطان پستان

از اساسی ترین روش های درمان سرطان پستان در اصفهان می باشد ؛ جراح سینه بر اساس وسعت بیماری و میزان پیچیدگی آن ، مبادرت به انجام یکی از روش های جراحی سرطان پستان ؛ از قبیل جراحی لامپکتومی ( حفظ پستان ) یا ماستکتومی ( برداشتن کامل بافت پستان ) می نماید و یا این که تشریح غدد لنفاوی ( برداشتن غدد لنفاوی نگهبان ) را انجام می دهد.

جراحی ماستکتومی ناقص

در جراحی ماستکتومی ناقص ، غده سرطانی یا سایر بافت های ناهنجار و بخش کوچکی از بافت سالم اطراف آن ، از سینه بیرون آورده می شود. بدین ترتیب ، جراح اطمینان حاصل می کند که تمام بافت ناهنجار از بدن خارج شده است. جراحی ماستکتومی ناقص ، جراحی حفظ سینه نیز نامیده می شود ؛ زیرا طی آن تنها بافت سرطانی موجود در سینه و نهایتا بخشی از بافت اطراف آن برداشته می شود.

ماستکتومی کامل

جراح سینه خوب در اصفهان ، در جراحی ماستکتومی کامل ، کل بافت سینه را به عنوان یک روش درمان یا پیشگیری از سرطان بر می دارد. باید اشاره داشت که تصمیم گیری در انتخاب بین این دو روند جراحی ، امری دشوار می باشد ؛ زیرا هر دو روند ، از نظر تاثیر گذاری برای پیشگیری از بازگشت سرطان سینه ؛ در یک سطح قرار دارند. اما به طور کلی ، جراحی ماستکتومی ناقص گاهی اوقات در برخی افراد نمی تواند به عنوان گزینه درمانی مناسبی ، انتخاب شود و بهتر است این افراد تحت جراحی ماستکتومی کامل قرار گیرند.

 

درمان سرطان پستان در اصفهان - دکتر دولتشاهی

 

شناسایی علائم سرطان سینه

بسیاری از بانوان پس از گذر از سنین 30 سالگی ، در صدد این هستند تا با علائم این بیماری آشنا شده تا در صورت وجود آن ، هرچه سریع تر به درمان سرطان پستان اقدام کنند . ما نیز در این بخش می خواهیم علائم هشدار دهنده سرطان سینه را معرفی کنیم تا بتوانید آن را در مراحل اولیه مهار کنید و گسترش و پخش شدن سلول های سرطانی در دیگر نقاط بدن بکاهید . علائم این بیماری در مراحل اولیه آن شامل :

  • پوست پستان ها دچار تغییرات شده که خود را با تورم و قرمزی نشان می دهند .
  • در سایز و اندازه سینه ها تغییراتی ایجاد می شود که اغلب خود را با بزرگ شدن نشان می دهند .
  • نوک پستان ها پوسته پوسته شده و حالت کلی آن ها دچار دگرگونی می شود .
  • فرد با ترشحات غیر قابل کنترل در نوک سینه ها مواجه می شود .
  • وجود درد در نقاط مختلف پستان از نشانه های دیگر این بیماری است .
  • فرد با لمس بافت سینه توده ها و گره های مختلفی را در احساس خواهد کرد .

آشنایی با علائم سرطان سینه در حالت تهاجمی

این بخش شامل علائمی می شود که بیماری در مرحله پیشرفت قرار داشته و در صورت عدم درمان سرطان پستان ، به نقاط دیگر بدن انتقال می یابد که شامل :

  1. فرد خارش و التهاب شدیدی را در پستان ها مشاهده خواهد کرد .
  2. شکل کلی پستان ها در مدت زمان کمی تغییرات زیادی می کند .
  3. بافت سینه بسیار سفت ، حساس و بر افروخته می شود .
  4. پوست اطراف نوک سینه ها لایه لایه می شود .
  5. ضخامت کلی پستان ها افزایش یافته و وجود توده در داخل آن ها بسیار مشهود است .
  6. بافت سینه ها حالتی پرتقالی به خود گرفته و علت آن وجود منافذ زیاد بر روی پوست می باشد .

درباره غدد لنفاوی نگهبان

دکتر کامران دولتشاهی ، بهترین جراح سینه اصفهان که از بهترین پزشکان در حوزه درمان سرطان پستان در اصفهان می باشند ؛ ایشان در ارتباط با غدد لنفاوی نگهبان ، چنین اظهار داشتند :

در رابطه با برخی از سرطان ها اعم از سرطان پستان ؛ زمانی که گسترش سرطان به غدد لنفاوی ناحیه خاص خود ( در مورد پستان ، غدد لنفاوی نگهبان در اغلب موارد در زیر بغل همان سمت می باشند ) می رسد ؛ یک یا دو غده هستند که جزو اولین غدد لنفاوی محسوب می شوند که سلول های سرطانی می توانند به آن ها رسیده و آن ها را مبتلا کنند. از این رو به این یک یا دو غده اولیه لنفاوی ، اصطلاحا غده نگهبان اطلاق می شود که پزشکان جراح سینه با تکنیک های خاصی آن ها را شناسایی کرده و حین عمل ، برداشت نموده و برای پاتولوژی و آسیب شناسی ارسال می نمایند.

این غدد لنفاوی ، توسط تکنیک خاصی موسوم به Frozen Section چک می شوند ؛ حال اگر سرطان به آن ها رسیده باشد باید اقدام درمانی دیگری انجام گیرد. اما در صورتی که سرطان به این غدد لنفاوی سرایت نکرده باشد ، عمل جراحی در مورد غدد لنفاوی همین جا خاتمه پیدا می کند و می پردازیم به تومور اصلی که معمولا در سینه همان سمت است و عمل جراحی انجام می پذیرد.

شیمی درمانی در اصفهان

شیمی درمانی یکی از روش‌ های مهم و پر کاربرد در درمان سرطان پستان است که احتمال بهبودی کامل را برای بسیاری از بیماران فراهم می‌ کند. این روش شامل استفاده از داروهایی است که می ‌توانند سلول ‌های سرطانی را مهار یا از بین ببرند . زیرا سلول ‌ها از سلول‌ های سالم بدن با سرعت بیشتری رشد می‌ کنند و اغلب بیش از سلول ‌های سالم به دارو شیمی درمانی واکنش نشان می دهند . داروهای شیمی درمانی می ‌توانند از طریق تأثیر بر فعالیت سلول‌ های سرطانی از چند طریق به درمان این بیماری کمک کنند :

مهار رشد سلولی : بسیاری از داروهای شیمی درمانی همچون مهار کننده‌ های رشد سلولی عمل می‌ کنند، به این معنا که آنها می ‌توانند جلوی رشد و انقباض سلول ‌های سرطانی را بگیرند و از تکثیر آنها پیش‌ گیری کنند.

تخریب سلول ‌های سرطانی : برخی از داروهای شیمی درمانی می ‌توانند به سلول ‌های سرطانی آسیب بزنند و آنها را از بین ببرند ، بطوری که این سلول ‌ها نمی‌ توانند بیشتر به تقسیم و تکثیر بپردازند.

مهار پراکندگی سلول ‌های سرطانی : برخی از داروهای شیمی درمانی می ‌توانند فرآیند پراکندگی سلول‌ های سرطانی را مهار کنند، که این موجب کاهش انتقال سلول ‌های سرطانی به سایر بخش‌ های بدن می‌ شود.

کاهش حجم تومور : شیمی درمانی می ‌تواند با کاهش اندازه تومور سرطانی ، فشار روی بافت‌ های اطراف و ریسک انتقال تومور به بخش‌ های دیگر بدن را کاهش دهد.

به طور کلی ، شیمی درمانی از طریق تأثیر بر سلول ‌های سرطانی و فرآیندهای زیستی آنها ، به کنترل و کاهش سرطان پستان کمک می‌ کند. اما برای هر بیمار ، نوع داروها و رژیم درمانی متفاوتی ممکن است و باید توسط تیم درمانی متخصص تعیین شود.

هورمون درمانی

در روش هورمون درمانی ؛ از رسیدن هورمون هایی که برای رشد سلول های سرطانی مورد نیاز هستند به بافت ناحیه مورد نظر ، جلوگیری می شود.

 

درمان سرطان پستان در اصفهان - دکتر دولتشاهی

 

درمان بیولوژیکی سرطان سینه در اصفهان

این روش از درمان سرطان پستان در اصفهان ، ، به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا با سلول های سرطانی جنگیده و عوارض جانبی ناشی از دیگر درمان های سرطانی را تحت کنترل درآورد.

پرتو درمانی

در پرتو درمانی ، از پرتوهای پر انرژی ( شبیه به اشعه های X ) برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود.

داروهای مکمل و جایگزین

داروهای مکمل و جایگزین ، از جمله اقدامات سلامتی هستند ؛ البته به عنوان درمان های استاندارد سرطان به شمار نمی روند. بسیاری از انواع داروهای مکمل و جایگزین ، به صورت علمی مورد آزمایش قرار گرفته اند ؛ ولی بی خطر بودن آن ها اثبات نشده است. درباره خطرات و مزایای هر نوع از داروهای مکمل و جایگزین ؛ قبل از شروع ، با پزشک خود مشورت کنید.

کدام روش درمانی برای درمان سرطان پستان مناسب است ؟

انتخاب درمانی که برای شما مناسب باشد ، دشوار است و بستگی به نوع و مرحله سرطان دارد. لذا توصیه می شود درباره گزینه های درمان سرطان پستان در اصفهان ، موجود ، با بهترین جراح پستان در اصفهان ، در حوزه بیماری های پستان گفتگو کنید. پزشک شما ، خطرات و مزایای هر روش درمانی و نیز عوارض جانبی و چگونگی واکنش نشان دادن بدن به داروها یا سایر درمان ها ؛ را برای شما شرح می دهد.