لیپوماتیک ، از روش های حذف چربی و ایجاد تناسب اندام در نواحی ای از بدن ؛ از جمله شکم و پهلو که با تجمع چربی مواجه هستند می باشد. از مزایای مهم پیکرتراشی ، این است که بدون ایجاد برش در ناحیه مورد نظر انجام شده و چربی های استخراج شده توسط آن را می توان برای سایر قسمت های بدن استفاده کرد. در صورتی که از چاقی موضعی رنج می برید و علیرغم ورزش های سنگین و رژیم های سخت غذایی ، همچنان با چربی اضافی در برخی نقاط بدن خود روبرو هستید ؛ پیشنهاد ما به شما انجام پیکرتراشی یا لیپوماتیک می باشد. برای کسب اطلاعات کافی در رابطه با این پروسه ، تا انتهای مقاله با دکتر کامران دولتشاهی ، بهترین متخصص جراحی عمومی در اصفهان ، همراه باشید.

 

لیپوماتیک - دکتر دولتشاهی

عمل لیپوماتیک به چه افرادی توصیه می شود ؟

به گفته بهترین متخصص جراحی عمومی در اصفهان ، دکتر دولتشاهی ، عمل لیپوماتیک ، بر روی افرادی انجام می شود که پوست آن ها خاصیت کشسانی خوبی دارد و پس از حذف چربی به حالت طبیعی باز می گردد. اگر پوست ، خاصیت کشسانی ضعیفی داشته باشد ؛ بافت پس از برداشتن چربی برجسته تر می شود. به طور کلی افرادی که از شرایط ذیل برخوردارند ، گزینه مناسبی برای پیکرتراشی می باشند :

  • افراد دارای شاخص توده بدنی کمتر از 30
  • اشخاصی که مبتلا به فشارخون بالا ، دیابت و بیماری های جدی نیستند.
  • افرادی که از سلامت جسمانی مناسبی برخوردارند.
  • اشخاصی که دیدگاه مثبت و اهداف مشخصی نسبت به کانتورینگ بدن دارند.
  • افرادی که رسوبات چربی اضافی در برخی نقاط بدن آن ها ؛ به رژیم غذایی یا ورزش پاسخ نمی دهد.

عمل لیپوماتیک چیست ؟

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد ، لیپوماتیک از کارآمدترین روش های پیکرتراشی به شمار می رود که تاثیر قابل توجهی در حذف چربی های زائد از نواحی مختلف بدن دارد. عمل چربی کشی ، باید توسط بهترین متخصص جراحی زیبایی در اصفهان ، انجام پذیرد ؛ تا نتایجی قابل قبول و مطلوب از آن حاصل گردد. این عمل ، تحت بی حسی موضعی انجام می گیرد ؛ طی این عمل ، برش هایی بسیار ظریف و کوچک به ابعاد حدودا 5 – 3 میلیمتر بر روی پوست موضع مورد نظر ایجاد می شود ؛ سپس چربی اضافی از طریق همین منافذ و به کمک لوله کانولا ( لوله مخصوصی که به دستگاه لیپوماتیک متصل است ) از بدن بیمار تخلیه می گردد.

توجه داشته باشید که لوله کانولا پس از ورود به زیر پوست موضع مورد نظر ، با انجام حرکات دورانی و چرخشی و همچنین عقب و جلو و پایین و بالا رفتن ، مسیری مارپیچی را ما بین نسوج چربی طی کرده و  بافت های متراکم چربی را خرد کرده و به ذرات ریزی تبدیل می کند. در سر لوله کانولا ؛ حفره هایی جهت مکش چربی ، قرار دارد که چربی های شکسته شده را توسط پمپ های دستگاه ، از بدن بیمار استخراج کرده و به داخل مخازن مخصوص تخلیه می کند. این محلول چربی ، پتانسیل تزریق یا اصطلاحا ترانسفر به دیگر نقاط بدن را دارد ؛ لذا می توان چربی های برداشت شده را پس از خالص سازی در دستگاه های سانتریفیوز ، به نواحی دیگری از بدن نظیر سینه ، باسن و حتی گونه ها تزریق نمود. چون در فرآیند تزریق چربی از چربی بدن خود فرد استفاده می شود ، بدن به سهولت آن راکمی پذیرد؛ پس میتوان اطمینان داشت که نتیجه نهایی ، بسیار رضایت بخش خواهد بود.

لیپوماتیک غبغب

لیپوماتیک غبغب ، به سفت شدن ماهیچه های زیر چانه کمک می کند و خط چانه را بهبود می بخشد. از بین بردن چربی های غبغب نزد دکتر کامران دولتشاهی ؛ اغلب همراه با لیفت گردن ، لیفت صورت یا پروتز چانه انجام می شود. ترکیبی از این سه روش ، می تواند ظاهر صورت بیمار را بهترین نحو ممکن بهبود بخشد.

 

پیکرتراشی با لیپوماتیک - دکتر دولتشاهی

مزایای پیکرتراشی با لیپوماتیک در اصفهان

  • بدون نیاز به بیهوشی و به صورت سرپایی انجام می شود.
  • احتمال بروز آمبولی ( ورود چربی به داخل خون ) در این روش بسیار ناچیز است.
  • در عمل لیپوماتیک ؛ چربی های اضافی به صورت یکنواخت از بدن خارج شده و در نتیجه در زیر پوست ، حالت گلوله و ناهموار ( سلولیت ) ایجاد نمی شود.
  • در عمل چربی کشی ، به علت محدودیت تعداد سوراخ های ایجاد شده بر روی بدن بیمار ؛ ریسک بروز عفونت و مواردی از این قبیل به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
  • درد ، کبودی و ورم ناشی از این پروسه و همچنین دوره نقاهت این عمل ؛ به مراتب کمتر از سایر روش های پیکرتراشی می باشد.
  • دوره مصرف فرمر یا گن مخصوص بعد از جراحی نسبت به سایر روش ها بسیار کوتاه تر است: حدودا 2 هفته.
  • بعد از جراحی نیاز به ماندن در بیمارستان و بستری شدن نیست و می توانید برای استراحت به منزل بروید.

عمل لیپوماتیک در کدام نواحی بدن قابل انجام است ؟

  • شکم و پهلوها
  • ران
  • بازو
  • پشت
  • باسن
  • سینه
  • گردن
  • غبغب

همانطور که می دانید چربی موضعی ، غالبا در نواحی پهلو و شکم ؛ بیش از دیگر نواحی بدن انباشته می شود و این امر سبب بر هم خوردن تناسب اندام می گردد. از این رو شاهد آن هستیم که عمل لیپوماتیک شکم و پهلو ، از پرطرفدارترین اعمال پیکرتراشی به شمار می رود و می تواند نتایج ایده آلی برای افرادی که با تجمع چربی در این نواحی مواجه هستند ، رقم بزند.

آیا عمل لیپوماتیک درد دارد ؟

عمل لیپوماتیک در اصفهان با توجه به این که تحت بی حسی انجام می پذیرد ، نوعی عمل بی خطر و ایمن تلقی می شود که دردی به همراه نداشته و احتمال بروز عفونت نیز در آن در حداقل ممکن می باشد. همچنین از آن جا که داروی بی حسی توسط حرکات لرزشی و ارتعاشی کانولا ، در تمام نقاطی که قرار است پیکرتراشی بر روی آن انجام شود به صورت کاملا یکنواخت منتشر می شود ؛ می توان گفت که عمل لیپو ماتیک ، هیچ گونه دردی برای بیمار به همراه نخواهد داشت.

اقدامات قبل از عمل لیپوماتیک

  • سابقه پزشکی ، هر نوع دارویی که در گذشته مصرف می کردید یا در حال حاضر مصرف می کنید ، هرگونه حساسیت دارویی و غذایی ، نارسایی انعقاد خون یا فشار خون ؛ را به بهترین جراح لیپوماتیک در اصفهان ،اطلاع دهید.
  • داروی ضد انعقاد و التهاب ، داروی رقیق کننده خون ، آسپرین ، ایبوپروفن را از دو هفته قبل از عمل متوقف کنید.
  • از دو هفته قبل از عمل ، استعمال سیگار و محصولات حاوی نیکوتین و همچنین نوشیدنی های الکلی را قطع کنید.
  • آزمایشات تجویز شده ؛ اعم از تست خون ، اندازه گیری فشار خون و ضربان قلب را انجام دهید.

مراقبت های بعد از عمل لیپوماتیک در اصفهان

زمان بهبودی پس از اعمال پیکرتراشی ؛ بخصوص لیپوماتیک بسیار کوتاه است و بیماران معمولا می توانند فعالیت های روزمره خود را از چند روز بعد از عمل شروع کنند.

  • درد ، تورم و کبودی در موضع عمل ؛ طبیعی است و بعد از چند هفته برطرف می شود.
  • توجه داشته باشید که به هیچ وجه از کمپرس گرم و سرد در مناطق جراحی استفاده نکنید.
  • 24 ساعت بعد از عمل می توانید حمام کنید.
  • پرواز با هواپیما ، پس از گذشت 48 ساعت از عمل ؛ اشکالی ندارد.
  • پس از عمل ، رژیم غذایی کم روغن و کم نمک داشته باشید ؛ نمک سبب تشدید تورم و کبودی می شود.
  • تا 2 هفته پس از این پروسه چربی کشی ، هیچ گونه فعالیت ورزشی انجام ندهید.
  • شنا بعد از دو هفته مجاز است.
  • تا یکماه بعد از عمل ، نمی توانید سونا و حمام آب گرم داشته باشید.
  • پیاده روی سبک برای جلوگیری از لخته شدن خون بسیار کمک کننده است ، لذا در روزهای ابتدایی پس از عمل در منزل به آهستگی پیاده روی کنید.
  • لباس های فشرده سازی ( گن مخصوص ) ، برای شما تجویز می شود که باید آن را به جز مواقع استحمام و به مدت 4 تا 6 هفته بعد از عمل در طول شبانه رو به تن داشته باشید.
  • آنتی بیوتیک و داروهای تسکین دهنده درد را طبق دستور بهترین جراح زیبایی شکم در اصفهان ،استفاده کنید ، نیازی به استفاده از محلول های ضدعفونی کننده نیست.
  • در صورتی که لیپوماتیک ران انجام داده اید ، سعی کنید پاهای تان را بالاتر از بدن نگه دارید.
  • حتما لباس گشاد بپوشید. لباس های تنگ روی برش ها مالیده می شود ، آن ها را تحریک کرده و باعث کند شدن روند بهبودی می شوند.

لیپوماتیک به چه کسانی توصیه نمی شود ؟

انجام عمل پیکرتراشی در اصفهان ؛ به افراد یا چاقی مفرط ، افراد سیگاری ، افراد مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا و اشخاصی که پوست شل یا افتاده دارند ؛ توصیه نمی شود.

آیا نتایج پیکرتراشی با لیپوماتیک دائمی است ؟

برای مشاهده نتایج این روش ، حداقل شش ماه زمان لازم هست. کنترل وزن ، نکته مهمی است که برای دستیابی به نتایج دائمی از این عمل باید به آن توجه شود ؛ بنابراین بعد از خارج کردن چربی ها باید وزن خود را کنترل کنید.

هزینه عمل لیپوماتیک

افرادی که قصد انجام عمل لیپوماتیک را دارند ؛ برای آگاهی از هزینه آن باید به صورت حضوری به مطب پزشک متخصص در این حوزه رجوع نمایند و تحت معاینه و ارزیابی قرار گیرند ؛ چرا که هزینه اعمال زیبایی و پیکرتراشی ، وابسته به عوامل مختلفی است و در هر فردی می تواند متغیر باشد.

 

پیکرتراشی با لیپوماتیک

سوالات متداول در مورد لیپوماتیک یا پیکرتراشی در اصفهان

لیپوساکشن بهتر است یا لیپوماتیک؟

لیپوساکشن فرایندی است که در طی آن چربی از قسمت هایی از بدن که دارای ذخیره چربی هستند به وسیله ساکشن خارج می شود؛ به لیپوساکشن، لیپوپلاستی و یا کانتورینگ بدن هم می گویند اما در لیپوماتیک همانطور که قبل تر توضیح داده شده، با ایجاد برش هایی بسیار کوچک، یک لوله زیر پوست رفته و به سمت چربی هدایت می شود تا چربی ها را شکسته و در خود بکشد .هر کدام از این جراحی ها در نوع خود بهترین انتخاب و روش هستند اما باید توجه داشته باشید ، عوارضی که بعد از جراحی لیپوماتیک به سراغ شما خواهد آمد به مراتب کمتر از لیپوساکشن است. برای مثال: از دست دادن خون، جای زخم ها روی بدن و همچنین احتمال بروز عفونت در لیپوماتیک بسیار کمتر از لیپوساکشن خواهد بود، به علاوه جراحی لیپوماتیک در زمان کمتری انجام می شود و نیازی به ماندن در بیمارستان ندارد.

در لیپوماتیک از تکنولوژی ای پیشرفته تر و جدیدتر نسبت به لیپوساکشن استفاده می شود و به دلیل همین به روز و متفاوت بودن تکنولوژی، آسیبی که بافت های بدن وارد می شود و به دنبال آن درد عمل، بسیار کمتر از لیپوساکشن است.

آیا لیپوماتیک برای کاهش حجم سینه ها کاربرد دارد ؟

یکی از سوالات رایجی که افراد در خصوص پیکرتراشی با لیپوماتیک دارند ، امکان کوچک کردن سینه ها با این تکنیک است. در این تکنیک ، لازم است سوراخ هایی در پوست ایجاد شود ، از طرفی بافت سینه خانم ها از غدد شیری ، تشکیل شده است. به همین علت از استفاده از این تکنیک در کاهش حجم چربی های سینه توصیه نمی شود. همچنین لازم به ذکر است که کاهش حجم سینه ها به تنهایی کافی نیست و لازم است این کاهش حجم با لیفت سینه همراه باشد تا ظاهر مناسبی را ایجاد نماید.

دوران نقاهت لیپوماتیک چند روز است ؟

بدن افراد عملکردهای متفاوتی دارد به همین علت نحوه بهبودی هر فرد بعد از انجام پیکرتراشی با لیپوماتیک ، متفاوت و منحصر به فرد می باشد. به صورت میانگین دوره نقاهت این پروسه بین 3 الی 7 روز در نظر گرفته می شود.

آیا بیمه هزینه لیپوماتیک را پوشش می دهد ؟

استفاده از لیپمواتیک در حوزه روش های درمانی زیبایی قرار می گیرد ، به همین علت هیچ شرکت بیمه ای در ایران ، این جراحی را تحت پوشش قرار نمی دهد.

آیا عمل سزارین و لیپوماتیک ، ریسک نکروز را افزایش می دهد ؟

سزارین و لیپوماتیک و کوچک کردن شکم و هر عمل زیبایی دیگر همراه با سزارین ممنوع است و بهتر است پیکرتراشی و سایر عمل های جراحی لاغری شکم بعد از آخرین زایمان انجام شود. اگر بعد از عمل های زیبایی سینه ، شکم و لیپوماتیک ، حاملگی اتفاق بیفتد نتیجه عمل زیبایی را خراب می کند.

آیا لیپوماتیک روی بارداری تاثیر منفی می گذارد ؟

خیر این عمل به هیچ عنوان روی بارداری تاثیر منفی ندارد و خانم ها بدون هیچ مشکلی و به راحتی می توانند اقدام به بارداری نمایند.

آیا امکان استفاده از چربی های بیرون کشیده برای قسمت های دیگر بدن وجود دارد ؟

بله می توانید از چربی های استخراج شده برای جوانسازی و حجم دهی قسمت های دیگری از بدن مثل باسن و سینه استفاده کنید.

سن مناسب برای انجام لیپوماتیک

هیچ محدودیت سنی برای انجام پیکرتراشی وجود ندارد. تنها محدودیت این جراحی از نظر سلامت عمومی بدن می باشد. برای مثال فردی که به بیماری قلبی دچار باشد ، نمی تواند این عمل را انجام دهد و این موضوع به پیر و یا جوان بودن او ارتباطی ندارد.

لیپوماتیک و تغییر وزن

از این پروسه برای کاهش چربی های بدن استفاده می شود. افرادی که هیچ گونه فعالیتی ندارند و رژیم غذایی خود را رعایت نمی کنند ، نباید انتظار رسیدن به وزن ایده آل خود را با انجام این عمل داشته باشند. این عمل برای افرادی که چربی های انباشته شده در قسمت های خاصی از بدن دارند ، بسیار مناسب می باشد.

چه وزنی برای انجام لیپوماتیک ایده آل است؟

پیش از هر چیزی در نظر داشته باشید که لیپوماتیک یک فرایند کاهش وزن نیست، بلکه یک روش درمانی برای از بین بردن چربی های اضافی و سرسخت است. به همین دلیل وزن خاصی برای انجام آن وجود ندارد. اینکه شما تا چه حد مناسب انجام این جراحی هستید به وزن کنونی شما و وزنی که هدف رسیدن به آن را دارید مربوط می شود. اما عموما جراحان توصیه می کنند حداقل 30 درصد بیش از وزن مورد نظر و ایده آل خود را داشته باشید.

سخن پایانی

لیپوماتیک ؛ نوعی عمل زیبایی و پیکرتراشی است که با هدف تخلیه و خارج کردن چربی از بدن ، بدون افتادگی پوست و بازگشت چربی انجام می شود. این عمل ؛ در شکم ، پهلوها ، بازوها ، ران ها ، باسن ، گردن و غبغب ، چانه و کمر قابل انجام است.