لیپوماتیک از جمله روش های متداول و موثر پیکرتراشی است که از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA ) مورد تایید واقع شده است. انجام عمل لیپوماتیک ، امکان ساکشن بی خطر و موثر حجم بالایی از چربی را از بسیاری از نواحی بدن ، با دقت بالایی فراهم می آورد. ( پیکرتراشی با لیپوماتیک ) دکتر کامران دولتشاهی از پزشکان برجسته در این زمینه می باشند که می توانید برای انجام این عمل به ایشان مراجعه کنید. البته نکته مهم در این مقاله توجه به مراقبت های بعد از لیپوماتیک می باشد.

لیپوماتیک در واقع ، نوعی لیپواسکالپ است که در آن چربی اضافی از ناحیه ای از بدن برداشته می شود و غالبا پس از برداشت و خالص سازی ( با متدهای مخصوص ) ، به ناحیه ای دیگر از بدن انتقال داده می شود تا بدن به تناسب اندام برسد و به عبارتی کانتور بدن بهبود یابد. لیپوماتیک شبیه به لیپوساکشن است ولی تکنولوژی استفاده شده در لیپوماتیک ، برای شکستن و مکش چربی با لیپوساکشن تفاوت بسیار زیادی دارد ؛ تا جایی که لیپوماتیک به بافت های سالم ، آسیب کمتری وارد آورده و یکنواختی چربی زیر پوست در آن بیشتر می باشد و همچنین شکل ظاهری زیباتری از پوست را ارائه داده و تاثیر آن ماندگارتر است.بیماران ؛ اغلب از اهمیت مراقبت های بعد از لیپوماتیک ، آگاه نیستند. با مطالعه این مقاله می توانید اطلاعات مورد نظرتان را کسب کنید.

مراقبت های بعد از لیپوماتیک

نکات و مراقبت های بعد از عمل ليپوماتيک

  • در عمل لیپوماتیک بعد از برداشتن چربی از زیر پوست ، پوست منقبض می شود. برای رسیدن به بهترین نتیجه زیبایی ؛ لازم است فرآیند انقباض پوست ، کنترل شده و تحت نظارت قرار گیرد.
  • اگر دقت لازم بکار گرفته نشود ؛ پوست به صورت غیر یکنواخت کشیده می شود و چروک ها ، حفره ها یا تاخوردگی هایی در پوست ایجاد می گردد.
  • تا دو روز بعد از لیپوماتیک ، در موضع جراحی شده احساس درد را تجربه خواهید کرد. مصرف داروهای مسکن  البته با مشورت پزشک ؛ می تواند در راستای تسکین این درد ، مفید بوده و آن را التیام بخشد.
  • لازم به ذکر است که نیروی جاذبه ، پوست را به سمت پایین می کشد و قرار گرفتن در حالت خوابیده می تواند باعث بدشکلی سطح پوست شده و همچنین می تواند باعث لخته شدن خون شده و سطح پوست را فشره کند.
  • برای مبارزه با این تاثیرات ، افراد باید پس از لیپوماتیک ؛ گن های مخصوص فشرده سازی را تهیه کنند ، این گن ها برای بهینه سازی نتیجه عمل ، طراحی شده اند.
  • معمولا توصیه می شود در هفته اول بعد از عمل لیپوماتیک ، در طول شبانه روز این گن ها را بر تن کنید. سپس می توانید در هفته دوم ؛ تنها هنگام خوابیدن ، گن را بر تن داشته باشید. ( این گن ها نباید خیلی سفت و تنگ باشند ، زیرا می توانند باعث کاهش جریان خون شوند. )
  • توجه داشته باشید که تاثیرات گن در هر ویزیت پس از لیپوماتیک ؛ توسط جراح معالج ، کنترل شده و تنظیمات لازم انجام می گیرد.

مراقبت های بعد از لیپوماتیک

سایر مراقبت های بعد از عمل ليپوماتيک

  • ضروری است که طی 72 ساعت بعد از عمل لیپوماتیک ، جهت جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش درد ، حتما تحرک داشته باشید و به آهستگی در منزل پیاده روی کنید.
  • هر روند جراحی به لایه پوست آسیب می زند و این اتفاق ، باعث تورم و کبودی می شود. در حقیقت ، کبودی و ورم ؛ بخشی از فرآیند طبیعی بهبودی می باشد ، ولی می تواند ناخوشایند و دردناک باشد.
  • زمان مورد نیاز برای فروکش کردن تورم و کبودی ؛ در بیماران مختلف ، متفاوت است. هرچند ناگفته نماند که فرآیند بهبودی را می توان با مراقبت های بعد از عمل ، تسریع نمود.
  • به طور کلی پس از هفته دوم ؛ تورم و کبودی ، تا حداقل ممکن فروکش می کند و حدود 1 ماه طول می کشد تا بدن بهبود یافته و به حالت نرمال خود برسد ؛ لذا نتیجه نهایی عمل لیپوماتیک ، اغلب دو ماه پس از جراحی نمایان می گردد.
  • در روند لیپوماتیک از محلول نمک استفاده می شود که به برداشتن سلول های چربی کمک می کند. بخشی از این مایع ، بعد از عمل ؛ در بدن باقی می ماند ، هرچند نگران کننده نبوده و سرانجام توسط سیستم لنفاوی از بین خواهد رفت.
  • پزشک معالج در برخی موارد ، لوله هایی را در محل درمان قرار می دهد تا بدین ترتیب ، مایعات بتوانند با سرعت بیشتری تخلیه شوند. این لوله ها معمولا در جلسه ویزیت بعد از جراحی ( هفته اول یا دوم ) ، برداشته می شوند.
  • در روز  بعد از عمل لیپوماتیک ، می توانید فعالیت های نرمال خود را از سر بگیرید ؛ ولی فعالیت های سنگین را تا یک هفته محدود کنید.
  • در ارتباط با زمان استحمام پس از عمل لیپوماتیک باید اشاره داشت که در بیشتر موارد ، می توان 24 ساعت بعد از جراحی دوش گرفت.