جراحی کوچک کردن سینه که تحت عنوان ماموپلاستی نیز خوانده می شود ، یک روند جراحی برای کاهش دادن اندازه پستان های آویزان یا بزرگ ، جهت رسیدن به یک تناسب بهتر می باشد. این جراحی ، شامل برداشتن بافت و پوست اضافی پستان ها و کاهش اندازه آن ها می باشد و می تواند به تسکین درد ناشی از پستان های بزرگ کمک کند. اتگر می خواهید به نتایج رضایت بخشی از این جراحی زیبایی سینه دست پیدا کنید ، بایستی توسط بهترین جراح سینه ، دکتر کامران دولتشاهی ، عمل شوید.

 

جراحی کوچک کردن سینه

مشکلات ناشی از بزرگ بودن سینه ها

داشتن پستان های بزرگ ، از نظر فیزیکی و روان شناختی ؛ مشکلاتی به همراه دارد که عبارتند از :

  • درد کمر و گردن
  • برجای ماندن اثر بند سوتین بر روی شانه ها
  • جوش زدن زیر سینه ها
  • حساسیت پوست
  • تغییر در وضعیت نشستن
  • ناتوانی در شرکت کردن در برخی ورزش ها
  • کاهش رضایتمندی از ظاهر و ایجاد افسردگی
  • کاهش اعتماد به نفس بخصوص در زمان تلاش برای یافتن لباس های اندازه

اگرچه بسیاری از افراد دارای سینه های بزرگ ، از زندگی کردن با شکل ظاهری طبیعی شان ، راضی و خشنود هستند ؛ ولی برخی دیگر استفاده از خدمات یک جراح سینه را با قرار گرفتن تحت جراحی سینه کاهشی و بهبود دادن شکل ظاهر سینه ها ، انتخاب می کنند. اگر قصد انجام این جراحی را دارید درباره تفکرات و احساس تان با یک متخصص گفتگو کنید و دلایل خود را برای انتخاب این جراحی ، شرح دهید.

در چه مواردی جراحی کوچک کردن سینه نباید انجام گیرد ؟

برخی دلایل که پزشکان بر اساس آن ها ، جراحی کوچک کردن پستان را به شما توصیه نمی کنند ؛ عبارتند از :

  1. زایمان : اگر قصد دارید در آینده باردار شوید ، جراحی کوچک کردن پستان را انجام ندهید. تولید شیر برای شیردهی ، می تواند باعث بزرگ و متورم شدن پستان ها بیشتر از حد نرمال شود. این امر باعث کشیده شدن پوست و تخریب بافت فیبروز که به پشتیبانی پستان ها کمک می کند ، می شود.
  2. کم یا زیاد کردن وزن : کاهش یا افزایش سریع وزن بر روی اندازه پستان های شما اثر می گذارد. هر قدر یک بادکنک ، به دفعات بیشتری پر و خالی شود ، حالت شل شدگی آن نیز بیشتر می شود. چرخه افزایش و کاهش وزن نیز باعث می شود که پوست اطراف پستان ها ، حالت سفتی خود را بیشتر از دست بدهند.

اقدامات قبل از جراحی ماموپلاستی کاهشی

  • جراح معالج شما در این راستا ، آزمایش فیزیکی را بر روی سینه های تان به منظور تعیین بهترین گزینه جراحی بر اساس اندازه و موقعیت سینه ها ، نوک پستان ها ، هاله و نیز سفتی پوست شما ، انجام می دهد.
  • برحسب تعداد فاکتورها ؛ پزشک قبل از جراحی ، ماموگرافی را تجویز می کند.
  • اگر سیگاری هستید ، قبل از جراحی و در طول دوره ریکاوری ، باید سیگار کشیدن را به دلیل مداخله آن در روند بهبودی ترک کنید.

اقدامات در طول روند جراحی ماموپلاستی کاهشی

جراحی به طور نرمال ، 2 تا 3 ساعت طول می کشد و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

تکنیک های متفاوتی وجود دارد که جراح می تواند برای انجام این عمل جراحی برگزیند.

بافت و پوست اضافی از طریق ایجاد برش هایی در قسمت پایینی سینه ها ، برداشته می شود.

سپس جراح ، نوک سینه ها را در موقعیت جدید مناسب قرار داده و به منظور اطمینان از خوشایند بودن شکل سینه ها از نظر زیبایی ، پوست سینه ها را دوباره شکل می دهد.

وقتی جراحی تکمیل شد ، برش ها با بخیه های جذبی بسته می شوند. ( این بخیه ها اغلب در طول یک دوره دو هفته ای ، ناپدید می شوند. )

جراحی کوچک کردن سینه

مراقبت های بعد از جراحی کوچک کردن سینه

  • گاهی لوله های تخلیه کوچک برای تخلیه مایع اضافی از پستان ها بعد از جراحی ، در ناحیه درمان قرار داده می شود. این لوله ها قبل از مرخص شدن از بیمارستان برداشته می شوند.
  • جهت اطمینان از قرار گرفتن سینه ها در موقعیت مناسب و برای کمک به تقویت روند بهبود ، زخم ها پانسمان شده و بیمار سوتین سبک ورزشی پشتیبان بر تن می کند.

جراح در خصوص مدت مورد نیاز برای پوشیدن سوتین مخصوص و این که آیا باید شب و روز بر تن شود ، دستورالعمل های لازم را ارائه خواهد داد. شما باید از پوشیدن سوتین های فنردار تا زمان صلاحدید پزشک ، خودداری کنید ، چون این سوتین ها بر روی شکل و موقعیت سینه ها تاثیر گذار می باشند.

  • شما باید یک یا دو شب در بیمارستان بمانید. بعد از مرخص شدن از بیمارستان ، باید مدت زمانی را جهت استراحت و سپری کردن دوره ریکاوری ، مقرر کرده و از محل کار خود مرخصی بگیرید.
  • پس از جراحی کوچک کردن سینه ، اندکی درد را تجربه خواهید کرد. این کاملا نرمال و قابل انتظار می باشد.
  • جراح داروهای مسکن را برای کاهش هرگونه درد بالقوه برای شما تجویز می نماید. در صورت داشتن درد بسیار شدید و غیر منتظره ، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • بعد از اطمینان از نداشتن درد ، می توانید رانندگی کنید.
  • از انجام ورزش های سنگین ، بلند کردن اجسام سنگین، شنا کردن و جاروبرقی کشیدن، تا 6 هفته بعد از جراحی خودداری کنید

بعد از ماموپلاستی کاهشی ، موارد زیر را تجربه خواهید کرد :

  • درد
  • تورم
  • کبودی
  • سفتی
  • گزگز کردن

این ها واکنش های کاملا نرمال در جراحی کوچک کردن سینه بوده و بعد از چند هفته اول فروکش خواهند کرد. البته برای مشاهده نتیجه کامل جراحی و محو شدن اسکارها ، 6 ماه زمان مورد نیاز است.

آیا جراحی کوچک کردن سینه عوارض دارد ؟

جراحی کوچک کردن پستان ، یک روند بی خطر است. با این وجود، تمام جراحی ها فاکتورهای خطری را بهمراه دارند که باید نسبت به آن ها آگاه باشید.

برخی عوارض جانبی جراحی کوچک کردن پستان عبارتند از :

  • واکنش غیر منتظره به بیهوشی
  • خونریزی بیش از حد
  • ایجاد لخته های خون

ماموپلاستی کاهشی و دیابت

در بیماران مبتلا به دیابت که باید از انسولین استفاده کنند، انجام هر گونه عمل های جراحی غیرضروری ممنوع می باشد. تنها در افرادی که قند خون ناشتا آن ها کمتر از 115 باشد، می توانند با مشورت پزشک معالج و در صورت صلاح دید جراح، عمل ماموپلاستی را برای کوچک کردن سینه های خود انجام دهند.

ماموپلاستی کاهشی و فشار خون

اگر فشار خون بالا دارید، ممکن است بیهوشی و جراحی برای شما خطرناک باشد. به همین جهت لازم است ابتدا فشار خون خود را زیر نظر پزشک متخصص کنترل کنید و سپس با مشورت پزشک و متخصص بیهوشی اقدام به جراحی ماموپلاستی نمایید.

جراحی کوچک کردن سینه

ماموپلاستی کاهشی در افراد سیگاری

خوب است بدانید در صورتی که سیگار می کشید نمی توانید کاندید مناسبی برای جراحی ماموپلاستی باشید؛ زیرا سیگار عمل خون رسانی را با مشکلاتی رو به رو می کند. بنابراین ممکن است بیمار با مواردی مثل تاخیر در بهبود زخم ها، نکروز بافت سینه به علت عدم خون رسانی ، عفونت و تیره شدن بخیه ها مواجه شود. بنابراین لازم است اگر قصد کوچک کردن سینه های خود را به روش ماموپلاستی دارید، سیگار را ترک کنید تا بتوانید نتیجه مطلوبی را از عمل جراحی خود بگیرید. هم چنین افرادی که قلیان می کشند و یا اعتیاد به مواد مخدر دارند یا حتی در معرض دود آن هستند، لازم است حتما به پزشک خود اطلاع دهند تا از عوارض بعد از عمل جلوگیری شود.

ماموپلاستی کاهشی در افراد الکلی

الکل موجب انبساط رگ ها می شود ؛ بنابراین خون ریزی را در حین عمل افزایش می دهد. هم چنین مصرف نوشیدنی های الکلی موجب افزایش میزان تورم بعد از جراحی می شود. بنابراین در صورت مصرف الکل لازم است 2 هفته قبل از جراحی آن را کنار بگذارید.

سن مناسب برای انجام جراحی کوچک کردن سینه ها

انجام عمل ماموپلاستی محدودیت سنی خاصی نداشته و افراد بالای 18 سال تا 60 سال می توانند اقدام به جراحی برای کوچک کردن سینه های خود نمایند. البته در افراد بالای 40 سال لازم است آزمایش هایی انجام شود، تا پزشک از نداشتن بیماری های زمینه ای خطرناک در فرد اطمینان حاصل کند.

احساس در سینه بعد از جراحی کوچک کردن سینه ها

بسیاری افراد نگران موضوع از بین رفتن حس سینه های خود بعد از جراحی ماموپلاستی هستند . بی حس شدن سینه ها از عوارض بعد از جراحی است که ممکن است در برخی افراد دیده شود، که البته این مسئله تا حد زیادی به مهارت و تکنیک پزشک معالج و شرایط سینه های مراجعه کننده بستگی دارد. در صورت بی حس شدن سینه ها قدرت جنسی نیز در این نقاط از دست رفته و یا کاهش پیدا می کند.

هزینه عمل ماموپلاستی

در واقع هزینه عمل کوچک کردن سینه به شرایط مختلفی از جمله : محل جراحی ، حجم سینه ها، نوع بیهوشی و غیره بستگی دارد. هم چنین میزان تعرفه جراحان در شهر و منطقه های مختلف، متفاوت است. بنابراین نمی توان هزینه دقیق و مشخصی را برای آن اعلام نمود و لازم است برای اطلاع از هزینه ها با پزشک مورد نظر خود صحبت کنید.