ماستیت پستان ، التهاب در بافت سینه می باشد که گاهی اوقات عفونت را نیز به همراه دارد. التهاب باعث ایجاد درد ، تورم و قرمز شدن سینه شده و گاهی موجب تب و لرز نیز می شود. اگر شما یا یکی از عزیزانتان به این عارضه دچار شده اید ، جهت درمان آن می توانید به دکتر کامران دولتشاهی ، بهترین جراح بیماری های خوش خیم پستان در اصفهان ، مراجعه نمایید. ماستیت ، معمولا بر روی زنان شیرده ( ماستیت شیردهی ) اثر می گذارد ؛ البته می تواند در زنان غیر شیرده و حتی مردان نیز رخ دهد ؛ ولی به طور کلی احتمال بروز آن در زنان شیرده ، بیش از دیگر افراد می باشد.

ماستیت پستان - دکتر دولتشاهی

گاهی اوقات عفونت پستان باعث می شود که مادر ؛ کودک خود را زودتر از موعد ، از شیر بگیرد ؛ اما باید خاطر نشان شد که در چنین مواردی ، ادامه دادن به شیردهی ؛ حتی در حین مصرف آنتی بیوتیک جهت درمان ماستیت ، می تواند هم برای مادر و هم برای کودک مفید واقع شود.

علائم ماستیت پستان

علائم و نشانه های ماستیت سینه ، می توانند به طور ناگهانی پدیدار شوند. این علائم عبارتند از :

• تورم سینه ها
  • قرمز شدن پوست سینه
  • احساس ضعف عمومی
  • تب 38 درجه یا بیشتر
  • احساس درد یا حرارت در سینه ، در هنگام لمس آن
  • ضخیم شدن بافت سینه یا ایجاد برآمدگی در آن
  • حس سوزش سینه ها به طور مستمر یا در حین شیردهی

علل ابتلا به ماستیت سینه در بانوان

به طور کلی تجمع شیر در سینه ها ، علت اصلی ماستیت پستان می باشد. از علل دیگر ابتلا به این عارضه می توان به موارد ذیل اشاره داشت :

1. انسداد مجرای شیر : اگر سینه در هنگام شیردهی ، به طورکامل تخلیه نشود ؛ می تواند منجر به انسداد یکی از مجاری شیر شود که این انسداد ، سبب بازگشت شیر و متعاقبا ابتلا به عفونت پستان خواهد شد.
  2. ورود باکتری به پستان : باکتری موجود در سطح پوست مادر یا دهان کودک ، می تواند از طریق ترک در پوست نوک سینه یا از طریق سوراخ مجرای شیر ، وارد این مجرا شود.

لازم به ذکر است شیر راکد که از سینه تخلیه نشده است ، محیطی را برای تکثیر باکتری فراهم می آورد و ریسک ابتلا به عفونت پستان را افزایش می دهد.

فاکتورهای خطر ابتلا به عفونت پستان

فاکتورهای خطر ماستیت پستان عبارتند از :

• تجربه قبلی ماستیت در دوره شیردهی
  • تکنیک شیردهی نادرست
  • استرس بیش از حد
  • تغذیه نامناسب
  • مصرف سیگار
  • نوک سینه ترک خورده و دردناک ( عفونت سینه می تواند بدون ترک خوردگی نوک سینه نیز گسترش یابد )
  • پوشیدن سوتین سفت یا فشار آوردن بر روی سینه در زمان استفاده از کمربند ایمنی یا حمل یک کیف سنگین که باعث محدود شدن جریان شیر شود ؛ نیز از فاکتورهای خطر ابتلا به ماستیت سینه به شمار می رود.

عوارض ماستیت پستان چیست ؟

چنانچه ماستیت سینه ، به موقع تحت درمان قرار نگیرد و همچنین در صورتی که ماستیت به دنبال انسداد مجرای شیردهی ، ایجاد شده باشد ؛ سبب تجمع چرک ( دمل چرکی ) و گسترش آن در سینه خواهد شد. لازم به ذکر است که دمل چرکی ، جهت درمان ؛ معمولا نیازمند انجام عمل جراحی جهت تخلیه چرک تجمع یافته می باشد. به منظور اجتناب از بروز این مشکل ، به محض گسترش علائم عفونت پستان ؛ حتما به بهترین متخصص بیماری های پستان در اصفهان مراجعه نمایید.

تشخیص ماستیت سینه

در راستای تشخیص ماستیت ؛ پزشک متخصص پیش از هر چیز یک آزمایش فیزیکی کامل بر روی بیمار انجام داده و سوالاتی را درباره علائم بیماری از وی می پرسد. کشت شیر پستان ، از جمله آزمایشاتی است که به بهترین جراح سینه اصفهان ، در تجویز بهترین آنتی بیوتیک ؛ بخصوص در صورت وجود عفونت شدید کمک می کند. لازم به ذکر است که سرطان سینه التهابی نیز می تواند باعث قرمزی و تورم پستان شود ؛ لذا ممکن است در ابتدا با ماستیت پستان ، اشتباه گرفته می شود. از این رو پزشک برای تشخیص صحیح بیماری ؛ ماموگرافی یا اولتراسوند یا هردو را تجویز خواهد کرد. در این جا باید اشاره داشت در صورتی که پس از تکمیل روند درمان و مصرف دوره آنتی بیوتیک ، باز هم علائم بیماری در شما ماندگار بودند ، باید جهت اطمینان از عدم ابتلا به سرطان پستان ، بیوپسی انجام دهید.

درمان ماستیت پستان

درمان ماستیت در اصفهان ، توسط بهترین متخصص جراحی عمومی ، شامل موارد زیر می باشد :

• آنتی بیوتیک : اگر عفونت دارید ، یک دوره 10 روزه آنتی بیوتیک مورد نیاز است. مصرف کل دارو برای به حداقل رساندن شانس عود یا بازگشت بیماری ، بسیار اهمیت دارد. اگر ماستیت شما بعد از مصرف آنتی بیوتیک از بین نرفت ، مجددا به پزشک مراجعه کنید.
  • داروی مسکن : گاهی پزشک ، داروی مسکن ؛ مثل استامینوفن ( تیلنول یا غیره ) یا ایبوپروفن ( ادویل ، موترین یا غیره ) را در راستای درمان ماستیت پستان تجویز می کند.

در آخر باید متذکر شد که چنانچه مبتلا به عفونت سینه هستید ؛ ادامه شیردهی ، برای شما بی خطر خواهد بود ؛ حتی می توان گفت که در این موارد ، شیردهی می تواند به از بین رفتن عفونت نیز کمک شایانی کند. لذا بانوان شیرده مبتلا به ماستیت سینه توجه داشته باشند که از شیر گرفتن ناگهانی کودک ، احتمال بدتر شدن علائم بیماری را تشدید می کند.

پیشگیری از ماستیت پستان

گاهی اوقات مبتلا شدن به ماستیت سینه قابل جلوگیری نیست اما بعضی اوقات می توان با رعایت یک سری نکات از این مساله جلوگیری کرد.

• هنگام شیردهی کاملا آنها را تخلیه کنید.
  • پیش از اینکه نوزاد شما یکی از سینه ها را تخلیه نکرده از سینه دیگری به او شیر ندهید.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک به طور صحیح از سینه هایتان تغذیه می کند و محل قرارگیری دهان نوزاد با نوک سینه ها کاملا چفت می شود.
  • اگر سیگار می کشید باید سیگار را ترک کنید.
  • از یک تکنیک مناسب برای شیردهی استفاده کنید که از زخم شدن و ترک خوردن سینه ها جلوگیری شود.
  • در صورتی که پد سینه یا سوتینی که استفاده می کنید خیس و مرطوب است سریعا آن را تعویض کنید.
  • مایعات بسیار زیادی بنوشید که بدنتان دهیدراته نشود.

جراحی عفونت پستان

در صورتی که آبسه در داخل سینه وجود داشته باشد پزشک باید آن را تخلیه کند بعد از اینکه شخص تحت بی حسی موضعی قرار گرفت بهترین جراح پستان در اصفهان ، توسط یک سوزن یا سرنگ یا با استفاده از یک برش کوچک آبسه را تخلیه خواهد کرد این کار در مطب دکتر یا اورژانس قابل انجام می باشد.

در چه زنانی امکان ابتلای بیشتری به ماستیت وجود دارد ؟

در زنان سالم معمولا این پدیده نادر می باشد اما در زنانی که مبتلا به دیابت ، بیماری های مزمن ، ایدز و یا سیستم ایمنی ضعیف هستند امکان ابتلای بسیار بیشتری به ماستیت پستان وجود دارد.

آیا بیش از یکبار امکان ابتلا به ماستیت وجود دارد ؟

اگر شیوه های شیردهی در اشخاص مورد اصلاح قرار نگیرد ، این امکان وجود دارد که مجددا مبتلا به ماستیت شوند .معمولا در صورت مشاهده همچین مواردی پزشک مراجعه به متخصص تغذیه نوزاد را به افراد توصیه خواهد کرد که مادران بتوانند اموزش های لازم را در این زمینه دریافت کنند.

نکات مهم در زمینه عفونت پستان

• ماستیت پستان یکی از عارضه های مهمی است که در سن باروری زنان(تقریبا 18 تا 50 سالگی) نمایان می شود.
  • بعد از به وجود آمدن این مشکل ، مورد مهم در زمینه درمان آن جلوگیری از پیشروی عفونت پستان می باشد.
  • با توجه به اینکه آمار مبتلایان به این عارضه نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است .ولی با این حال هنوز زنان زیادی هستند که درگیر این بیماری هستند و می بایست مراقبت های لازم را پیش بگیرند.
  • در اغلب موارد بانوان نسبت به علائم و دردهایی که در پستانشان حس می کنند ، کوتاهی کرده و پیگیری های لازم را برای رفع آن به کار نمی برند.
  • نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که هر چه روند تشخیص و در پی آن درمان ماستیت سینه زودتر اتفاق بیفتد ، پیچیدگی هایی که در طی مداوا وجود دارد کاهش می یابد و درمان با موفقیت بیشتری پیش می رود. بنابراین هر چه زودتر به یک پزشک حاذق مراجعه کنید ، که زمان معالجه سریعتر آغاز گردد.
  • باعث خوشحالی است که اکثر متخصصان ما در این زمینه می توانند از نظر درمان ، اتفاقات خوبی را رقم بزنند . بنابراین خانم هایی که به ماستیت پستان مبتلا می شوند اگر به موقع پیگیر رفع این عارضه نشوند نمی توانند نتیجه دلخواهی را کسب کنند.

ماستیت زنان غیر شیرده چگونه درمان می شود؟

در مواردی که عفونت سینه منجر به ایجاد آبسه می شود ، پزشک موظف است علاوه بر خروج آبسه، استفاده از آنتی بیوتیک را در جهت بهبود عفونت به کار بگیرد. اما در مواقع دیگر اگر آبسه ای رخ نداده بود ، فقط از آنتی بیوتیک که پروسه درمانی غالب و اثر گذار می باشد برای درمان و رفع عفونت استفاده می کند.

علت ابتلا به ماستیت در دوران شیردهی

ممکن است به دلیل عفونتی که از طریق دهان نوزاد به مادر منتقل می شود ، ماستیت ها ایجاد شوند. همچنین شیری که در سینه گیر کرده و باقی می ماند از عوامل اصلی ورم سینه می باشد. از علل دیگر ابتلا به این عارضه می توان به موارد زیر اشاره نمود :

• مسدود شدن مجرای شیر : در صورتی که در هنگام شیردهی ، سینه به صورت کامل تخلیه نشود و یکی از مجاری شیر مسدود شود ، این انسداد موجب بازگشت شیر شده و در نهایت باعث عفونت سینه یا ماستیت پستان می شود.
  • ورود باکتری به سینه : از طریق شکاف و پوست نوک پستان و یا از طریق سوراخ مجرای شیر ، ممکن است باکتری های سطح پوست و دهان نوزاد به مجاری شیر وارد شوند. شیر باقی مانده در سینه نیز که خالی نمی شود ، زمینه رشد باکتری ها را فراهم می کند.

درمان های خانگی برای رهایی از ماستیت پستان :

• بعد از شیردهی از کمپرس یخ بر روی پستان خود استفاده نمایید.
  • از سوتین های نرم و راحت استفاده کنید.
  • از انجام فعالیت های زیاد خودداری کنید.
  • از پر شدن سینه ها با شیر خودداری کنید.
  • در هنگام شیردهی به نوزادتان ، اجازه دهید کودکتان یک سینه را کاملا مکیده و خالی کند ، سپس سینه بعدی را به او بدهید.
    موقعیت شیردهی را نسبت به شیردهی بعدی تغییر دهید.
  • در طی دوره شیردهی سعی کنید از مایعات فراوانی در جهت کاهش ماستیت پستان و همچنین افزایش تولید شیر استفاده کنید.
  • در مواقعی که ماستیت سینه شدید باشد امکان دارد پزشک قرص های آنتی بیوتیک را در جهت برطرف شدن عفونت تجویز کرده باشد. دقت داشته باشید که این آنتی بیوتیک ها باید منظم و در زمان دقیق مصرف شود .
  • استفاده خودسرانه از هر نوع دارویی ممنوع است و سبب رفع این بیماری نمی شود.
  • توجه داشته باشید داروهایی که پزشک برای مادر تجویز می کند برای نوزاد هیچ گونه ضرری به همراه نخواهد داشت.

علت ماستیت در زنان غیر شیرده

ممکن است خانم هایی که زایمان نکرده اند و یا در دوران یائسگی هستند نیز به عفونت پستان دچار شوند. در این افراد عفونت سینه با التهاب مزمن مجاری اغلب زیر آرئول اتفاق می افتد. یکی از مهم ترین علت های ماستیت در زنان غیر شیرده ، تغییرات هورمونی می باشد. همچنین سلول های مرده و بقایای پوست موجب مسدود شدن مجاری شیر شده و به همین علت احتمال ابتلا به عفونت پستان در بانوان غیر شیرده نیز وجود دارد.

آیا ماستیت پستان خطرناک است ؟

از علائم این بیماری به درد پستان ها می توان اشاره کرد. در صورتی که این عفونت درمان نشود به تمام پستان راه پیدا کرده و موجب تب شدید ، تهوع و استفراغ می شود که از تاثیرگذاری آنتی بیوتیک بر روی باکتری های عفونی نیز جلوگیری می کند. همچنین زمانی که رگ های قرمز به سمت قفسه سینه و بازو گسترش پیدا کند ، از نشانه های شدت یافتن این بیماری است. در موارد شدید ماستیت پستان ، فرد به سرگیجه و غش نیز مبتلا می شود. با درمان به موقع می توان از تبدیل شدن به آبسه شدید جلوگیری کرد.

ماستیت پستان تا چه مدت باقی می ماند

این بیماری التهابی که باعث ایجاد عفونت در سینه شخص می شود معمولا بعد از گذشت 10 الی 14 روز از بین می رود و درمان می گردد. در صورتی که مدیریت و مقابله با این بیماری را جدی بگیرید و به طور صحیح اقدامات لازم را انجام دهید نشانه های این مشکل در 24 الی 72 ساعت آینده به شکل چشمگیری کاهش پیدا می کنند. نکته مهم برای پیشگیری از این بیماری این است ، که بتوانید نشانه های التهاب را به موقع تشخیص دهید و در این صورت می توانید با استفاده از اقدامات لازم مانند کمپرس یخ و تخلیه لنفاوی به بهبود و کاهش نشانه ها و پیشگیری از این مشکل کمک نمایید.

آیا مشکلی ندارد ، که در هنگام ماستیت پستان به شیردهی ادامه دهید؟

خیر شما نیاز دارید ، که به فرزند خود شیر بدهید و او را تغذیه نمایید. این موضوع هیچ مشکلی ندارد ؛ زیرا امکان ندارد ، که عفونت موجود در سینه شما از طریق شیر به نوزاد انتقال بیابد. در واقع موضوع جالب این است ، که شیر مادر آنتی بیوتیک هایی دارد ، که به نوزاد کمک می کنند تا با عفونت ها و بیماری ها مبارزه نماید. همچنین داروهایی که برای درمان و مقابله با ماستیت پستان تجویز می شوند نیز برای فرزند شما ضرری ندارند و کاملا امن هستند. موضوع دیگر این است ، که شیردهی در زمان ابتلا به این مشکل می تواند ناراحت کننده و آزار دهنده باشد ، اما شما نیاز دارید تا فرزند خود را تغذیه کنید و راه دیگری برای این کار وجود ندارد ؛ زیرا نوزاد به شیر مادر خود نیاز دارد و این ماده برای او حیاتی می باشد.

بنابراین باید گفت که این بیماری را در صورت تشخیص به موقع می توان به راحتی درمان نمود و نیازی به نگرانی ندارد. همچنین در صورتی که فرزند یا فرزندانی دارید ، که شیر خاره هستند نگران نباشید ؛ زیرا همواره می توانید پروسه شیردهی را بدون مشکل انجام دهید. البته توجه داشته باشید اگر از سینه شما همراه شیر چرک خارج میشه نباید شیر بدهید.