جراحی پروتز سینه ، اولین قدم برای داشتن سینه های زیباتر و پرتر می باشد. دوره مراقبت های بعد از پروتز سینه زمان مهمی می باشد که در طول آن بدن شما بهبود یافته و ایمپلنت های سینه ، موقعیت و شکل جدید خود را به دست می آورند ؛ از این رو نباید از اهمین مراقبت های بعد از عمل غافل شده و آن ها را نادیده گرفت. به طور کلی بعد از جراحی پستان ، دنبال کردن دستورالعمل های بعد از جراحی و شرکت در جلسات فالوآپ از اهمیت بالایی برخوردار است. عدم رعایت دقیق این دستورالعمل ها ، می تواند به بروز نتایج نامطلوب منجر شود. دوره ریکاوری دوره ای است که در آن سینه های شما هنوز حساس بوده و نیاز به مراقبت صحیح دارند. در مقاله حاضر که توسط دکتر کامران دولتشاهی ، بهترین جراح سینه در اصفهان نگاشته شده است ، تصمیم داریم تا به اجمال به شرح دستورات و مراقبت های بعد از پروتز سینه بپردازیم ؛ جهت اطلاع از این دستورالعمل های مراقبتی تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مراقبت های بعد از پروتز سینه - دکتر دولتشاهی

نکات و مراقبت های بعد از پروتز سینه

  • به طور کلی افرادی که تحت این جراحی ، قرار گرفته اند ، در همان روز عمل از مرکز جراحی ترخیص می شوند.
  • جراح زیبایی خوب در اصفهان ، در زمان ترخیص بیمار ، نحوه مراقبت بعد از عمل و همچنین چگونگی مراقبت از زخم های جراحی را در اختیار ایشان قرار می دهد.
  • قاعدتا پس از رفع اثرات داروی بیهوشی ، بیمار با مختصری درد روبرو خواهد بود که عمدتا قابل تحمل بوده و نیاز به مراقبت خاصی ندارد ؛ اما از آن جا که آستانه تحمل درد در افراد مختلف ، متفاوت است ؛ داروهایی برای کنترل و تسکین درد احتمالی تجویز می گردد که باید در ساعات معین شده و طبق دستور به مصرف برسند.
  • پزشک معالج شما جهت پیشگیری از بروز عوارض احتمالی ، داروهایی را برای تان تجویز می نمایند که باید به صورت منظم و تا آخر مصرف نمایید.
  • لازم به ذکر است که در دوره نقاهت و مراقبت های بعد از پروتز سینه ، احساس گیجی و حالت تهوع پس از عمل ، امری طبیعی است و به دلیل تاثیر داروی بیهوشی می باشد ؛ لذا نگران این مسئله نباشید.

سایر مراقبت های بعد از این پروسه

  • استراحت مطلق می تواند سبب لخته شدن خون در پاها شود ؛ برای جلوگیری از بروز این اتفاق باید از روز اول پس از عمل به آهستگی در منزل راه بروید.
  • مواجهه با کبودی و تورم در موضع عمل ، امری بدیهی است که در راستای کاهش و جلوگیری از پیشروی آن می توانید آناناس تازه میل نمایید و همچنین مصرف نمک را حداقل تا 2 هفته پس از عمل کاهش دهید.
  • مصرف آسپرین ، بروفن و سایر داروهای مشابه آن که به رقیق شدن خون می انجامند و افزایش ریسک خونریزی را به دنبال دارند از 2 هفته قبل تا 2 هفته بعد از جراحی ، ممنوع می باشد.
  • بعد از عمل ، می توانید به خوردن غذاهایی که در حالت نرمال می خوردید ادامه دهید.
  • به مدت 6 هفته ازخوابیدن بر روی شکم یا پهلو پرهیز کنید و فقط به پشت بخوابید.
  • طبق دستور پزشک سینه هایتان را ماساژ دهید.
  • در طول 6 هفته اول بعد از جراحی از پوشیدن سوتین فنر دار خودداری کنید. این یکی از نکات مهمی است که در مراقبت های بعد از پروتز سینه باید به آن توجه داشته باشید.
  • در طول 2 هفته اول بعد از جراحی ، بازو ها را تنها تا کتف بلند کنید.
  • تا زمان صلاحدید بهترین جراح سینه اصفهان ، از در آوردن سوتین جراحی و نوارهای فشرده سازی خودداری کنید.
  • حداکثر 48 ساعت بعد از عمل ، می توانید دوش بگیرید ؛ ولی بعد از استحمام حتما زخم ها به خوبی خشک کنید.
  • از بلند کردن دست ها یا بالا کشیدن سینه ها برای کنترل کردن اسکارها ، خودداری کنید ؛ این کار باعث باز شدن زخم ها می شود. (خصوصا اگر در زیر بغل های شما زخم وجود دارد ، حتما از بلند کردن دست ها خودداری کنید. )
  • از انجام فعالیت های فیزیکی سنگین ، پریدن یا دویدن که باعث فشار آمدن به سینه ها و احتمال بالقوه باز شدن زخم ها یا بیرون زدن ایمپلنت ها می شود ، اجتناب کنید.

نوک سینه یا اسکارهای من در مراقبت های بعد از پروتز سینه بی حس شده است ، آیا این طبیعی است ؟

بله. تغییر حس بلافاصله بعد از جراحی کاملا طبیعی می باشد و ظرف 3 تا 6 ماه بعد از عمل فروکش می کند. گاهی ناحیه درمان بی حس یا مورمور می شود و گاهی حس آن شدت می یابد.

چه زمان می توانم رانندگی کنم ؟

زمانی که مصرف داروهای مسکن حاوی کدئین به پایان رسید ، می توانید به راحتی رانندگی کنید ؛ البته توجه داشته باشید که توصیه می شود در دوره مراقبت های بعد از پروتز سینه به مدت 2 تا 3 هفته بعد از عمل رانندگی نکنید ، زیرا برای دنده عقب گرفتن در هنگام رانندگی ، بدن در حالتی قرار می گیرد که به عضلات قفسه سینه فشار وارد می آید و این امر ، می تواند بر نتیجه جراحی و موقعیت جدید سینه ها تاثیر سوء بگذارد. توجه داشته باشید در صورت ضرورت رانندگی در این بازه زمانی ، از اتومبیل هایی استفاده کنید که دارای مانیتور بوده و برای دنده عقب گرفتن نیازی به چرخش بدن به سمت عقب وجود نداشته باشد.

چه زمان می توانم ورزش کردن را آغاز کنم ؟

ورزش سنگین که فشار خون شما را بالا می برد باید تا 2 هفته به تعویق انداخته شود. بعد از این دوره ، می توانید ورزش هایی را که در آن سینه ها و ایمپلنت های شما دچار تکان شدید نمی شود ، شروع کنید و بعد از 6 هفته می توانید فعالیت های سنگین تر را به آرامی آغاز نمایید.

چه مدت بعد از این جراحی می توانم به محل کار خود بازگردم ؟

بیشتر افراد می توانند چند روز بعد از جراحی به محل کار خود بازگردند. اگر کار شما شامل فعالیت های حرکتی زیاد است ، باید به مدت 2 هفته فعالیت های غیر حرکتی را به عهده بگیرید و در صورت امکان برای همین مدت زمان از محل کار خود مرخصی بگیرید. از آن جایی که بعد از جراحی احساس سرگیجه می کنید ، باید از یکی از دوستان یا نزدیکان بخواهید تا شما را به منزل برساند و در دوره مراقبت های بعد از پروتز سینه در طول شب در کنار شما باشد. پانسمان ارتجاعی در صبح روز بعد از جراحی برداشته می شود. چسب های کاغذی قرار داده شده بر روی زخم ها تا زمانی که به صورت خودبخود جدا شوند ، بر روی زخم ها باقی مانده یا بعد از یک هفته توسط پزشک جدا می شوند.

مراقبت های بعد از پروتز سینه

آیا بعد از عمل سینه دچار خونریزی خواهم شد ؟

خونریزی بعد از پروتز ، چندان رایج نمی باشد ؛ ولی گاهی بعد از جراحی اتفاق می افتد. برای جلوگیری از بروز آن ؛ از مصرف محصولات آسپرین و ایبوپروفین ، مگا ویتامین و مکمل های گیاهی به مدت 2 هفته قبل و بعد از جراحی خودداری کنید ؛ البته مصرف تیلنول هیچ گونه خطری به همراه ندارد. لازم به ذکر است که در صورت بروز هماتوم ، باید این هماتوم ها در اتاق عمل برداشته شوند.

در دوره مراقبت های بعد از پروتز سینه دچار عفونت در موضع جراحی خواهم شد ؟

بعد از جراحی عفونت به ندرت رخ می دهد. در صورت وقوع عفونت ، باید ایمپلنت برداشته شود. معمولا بعد از 3 ماه یا بیشتر می توان دوباره ایمپلنت را در سینه قرار داد.

جای برش جراحی سینه ، مشخص خواهد بود ؟

رایج ترین برش ها در این جراحی ، در ناحیه مرزی هاله یا در خط شکن زیر سینه ایجاد می شود ؛ اگرچه جای زخم ها قابل رویت است ولی در کانتور طبیعی سینه ها به راحتی پنهان می شود. زخم محل برش ها ، به مدت یک ماه قرمز و برجسته می شوند و سپس شروع به صاف شدن کرده و در طول 6 تا 12 ماه بعدی ، صاف و بی رنگ می شوند و زنان شاهد بهبود در شکل و اندازه اسکارها خواهند بود.

آیا نیازی به کشیدن بخیه های محل عمل ایمپلنت سینه وجود دارد ؟

بخیه هایی که در عمل پروتز استفاده می شود ، عموما جذبی بوده و بعد از 10 الی 14 روز توسط بدن جذب می شود و تنها گره های آن در دو طرف باقی می ماند که بعد از این دوره بریده و جدا خواهد شد. در این زمان به منظور جلوگیری از اسکار و گوشت اضافه و ترمیم زخم ها، کرم و یا ژل های آنتی اسکار تجویز می شود تا بیمار از آن ها استفاده کند.

دستورات دارویی بعد از عمل چگونه است ؟

بعد از ترخیص ، داروهای آنتی بیوتیک به منظور پیشگیری از بروز عفونت تجویز خواهد شد که مدت زمان و نحوه مصرف آن در هنگام ترخیص برای بیمار توضیح داده می شود. هم چنین برای کنترل درد در بیماران لازم است در مراقبت های بعد از پروتز سینه ، داروهایی مثل استامینوفن یا شیاف به منظور کاهش درد تجویز شود.

در صورت ایجاد چه علائمی در دوره مراقبت های بعد از پروتز پستان لازم است به پزشک مراجعه کنیم ؟

اگر بعد از جراحی در نواحی که برش های جراحی ایجاد شده است ترشح های خونی و چرکی داشتید، لازم است به پزشک اطلاع دهید. هم چنین در صورت ایجاد تورم و کبودی وسیع در نواحی که برش ها ایجاد شده است، لازم است به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.

چه مدت بعد از عمل جراحی پروتز کردن سینه می توان مسافرت کرد؟

بعد از گذشت 5 روز از دوره مراقبت های بعد از پروتز سینه بیمار می تواند به سفر برودو هم چنین مسافرت هوایی بعد از 5 روز بلامانع است.

دستورات غذایی بیمار بعد از این پروسه به چه صورت است ؟

بعد از هوشیاری کامل در صورتی که بیمار حالت تهوع نداشته باشد و بالا نیاورد می تواند در ابتدا شروع به خوردن مایعات مثل آب ، چای و آب میوه نماید و در صورت تحمل می تواند شروع به مصرف کمپوت و کیک کند. در شب اول بعد از جراحی خوردن غذاهای سبک مثل سوپ توصیه می شود و از روز بعد فرد می تواند رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرد.