سرطان پستان ، یک عارضه ای است که بر شکل سلول های سینه اثر می گذارد. بعد از سرطان پوست ، سرطان پستان دومین سرطان شایع در بین خانم ها می باشد. این عارضه می تواند در خانم ها و آقایان ایجاد شود ، اما بیشتر در بین خانم ها دیده می شود. بیشتر مردم فکر می کنند سرطان سینه یک بیماری واحد می باشد اما در اصل باید گفت که انواع سرطان سینه به دو دسته تهاجمی و غیر تهاجمی تقسیم می شوند. سرطان های غیر تهاجمی معمولا نیاز به جراحی ، برای برداشتن بافت سرطانی ندارند اما در بافت های تهاجمی ، برای بهبودی نیاز به جراحی در روش های مختلف وجود دارد ، بیشتر سرطان ها در مراحل اولیه با کمترین آسیب قابل درمان می باشند.  دکتر کامران دولتشاهی ، بهترین جراح سینه در اصفهان و فلوشیپ جراحی سرطان و بیماری های خوش خیم سرطان ، معتقد است بیشتر خانم ها و آقایان ، امروزه با داشتن اطلاعات کافی در مورد این بیماری و معاینات مکرر از ابتلا به این بیماری جلوگیری می کنند و در صورت مبتلا شدن به سرطان ، در مراحل اولیه به دلیل تشخیص زود هنگام قابل درمان است.

انواع سرطان پستان - دکتر دولتشاهی

کارسینوم مجرای درجا

کارسینوم مجرای درجا (DCIS) ، مرحله اول سرطان سینه است که این نوع از انواع سرطان سینه می باشد و  غیرتهاجمی است. سرطان کارسینوم مجرا از مجراهای انتقال شیر سینه ایجاد می شود و این مجراها نمی توانند بافت سرطانی را به بیرون منتقل کنند. این نوع سرطان در جایی که به وجود آمده اند باقی می مانند ، به همین دلیل خطر متاستاز به غدد لنفاوی و سایر بخش های بدن بسیار کم می باشد. کارسینوم مجرای درجا ، خطر جدی زندگی فرد را تهدید نمی کند ، اما آن ها می توانند خطر ابتلا به سرطان پستان تهاجمی که در بقیه قسمت ها افزایش دهند. روندهای درمانی که برای این نوع سرطان اتخاذ می گردند جراحی و پرتودرمانی می باشد.

کارسینوم لوبولار درجا

کارسینوم لوبولار درجا (LCIS) ، به نام نئوپلازی لوبولار نیز شناخته می شود. یک بیماری نادر است که در آن سلول های غیرطبیعی به غدد شیری در سینه نفوذ می کنند که به آن لوبول می گویند. این سلول های غیرعادی ، سرطان پستان در نظر گرفته نمی شوند و نیاز به هیچ درمان به روش جراحی وجود ندارد. اگرچه ، کارسینوم لوبولار درجا امکان دارد احتمال خطر ابتلا به انواع سرطان سینه را در سینه دیگر یا در آینده افزایش دهد. برای جلوگیری از سرطان سینه تهاجمی ، پیشگیری یا غربالگری توصیه می شود.

سرطان سینه مجرای نفوذی

سرطان سینه مجرای نفوذی (IDC) ، که کارسینوما مجاری نفوذی شناخته می شود. این نوع سرطان رایج ترین سینه می باشد و 80 درصد سرطان های سینه را شامل می شود. محل شروع این سرطان ، وجود شکل سلول های غیر طبیعی در مجرای شیر در پستان می باشد. این سلول ها سپس به بافت چربی اطراف سینه پخش می شوند. سرطان مجرای تهاجمی می تواند به خون و کانال های لنف در قسمت های دیگر بدن متاستاز انجام دهند؛ به این دلیل که ، این نوع از انواع سرطان سینه برای درمان نیاز به جراحی بافت سرطانی در سینه دارد که بعضی از غدد لنفاوی زیر بغل تعیین کننده مرحله سرطان می باشد.

سرطان سینه لوبولار تهاجمی

به سرطان سینه لوبولار تهاجمی (ILC) ، کارسینوم های لوبولار تهاجمی نیز گفته می شود. دومین سرطان رایج در بین سرطان های سینه می باشد که بیش از 10 تا 15 درصد سرطان های سینه را شامل می شود. محل ایجاد سرطان پستان لوبولار تهاجمی هنگامی که سلول های غیرطبیعی در غدد شیری اثرگذار است که لوبول نامیده می شود. سلول های سرطانی در قسمت های مختلف بدن می تواند پخش شود؛ زیرا درمان این نوع از انواع سرطان سینه ، برای برداشتن بافت سرطانی نیاز به جراحی دارند که غدد لنفاوی زیربغل ، تعیین کننده مرحله سرطان می باشند.

سرطان سینه متاستاز

زمانی که هر نوع سرطان سینه در اطراف بافت پخش می شود ، اصطلاحا به آن ها ، سرطان تهاجمی گفته می شود. بافت سرطانی به مجاری شیر و فضاهای مجاور پخش می شود که به آن کارسینوما مجاری نفوذی (به رشد بدخیم سلول های اپیتلیال که توانایی نفوذ به بافت اطراف و متاستاز را دارد) گفته می شود. در کارسینوم های لوبولار تهاجمی ، بافت سرطانی به لوبولارهای سینه پخش می شوند. جدی ترین و خطرناک ترین ( هرجا که رشد کند و هر نوعی که باشد) سرطان متاستاز می باشد. متاستاز به این معنی است که سرطان در قسمتی از بدن به وجود می آید و شروع به پخش شدن به بافت های دورتر از محل اصلی تومور می کند. رایج ترین قسمتی که سرطان سینه متاستاز انجام می دهد ، در غدد لنفاوی زیر بغل یا استخوان ترقوه در همان سمت توده سرطانی می باشد. اگر بافت سرطانی به غدد لنفاوی نیز متاستاز انجام داده باشد ، ممکن است هنوز قابل درمان باشد. آن انواع سرطان سینه که به غدد لنفاوی دورتر هستند یا در نواحی دیگر پخش شده اند ، معمولا با درمان های موجود قابل درمان نیستند. درمان می تواند باعث افزایش طول عمر فرد حتی در سرطان متاستاز شود.

سرطان سینه التهابی

شکل نادر اما تهاجمی سرطان ، سرطان سینه التهابی می باشد که عروق لنفاوی در پوست پستان را مسدود می کند. محل ایجاد سرطان التهابی سینه به صورت متورم ، قرمز و ملتهب به نظر می رسد.

بیماری پاژه

به بیماری پاژه سینه ، بیماری پاژه نوک پستان یا بیماری پاژه پستانی گفته می شود که یکی از انواع سرطان سینه می باشد که به ندرت ایجاد می شود. علت کمتر از 5 درصد سرطان های پستان را در برمی گیرد. محل شروع این سرطان اطراف یا در محل نوک سینه در آرئول ( قسمت تیره رنگ اطراف نوک پستان) می باشد. سلول های سرطانی در پوست نوک پستان که علت قرمزی و پوسته پوسته شدن بسیار خفیف پوست و نوک پستان هستند و امکان دارد شبیه بیماری اگزما که بیماری غیرسرطانی در پوست است ، باشد. بیشتر خانم هایی که مبتلا به سرطان پاژه در نوک پستان هستند ، اغلب سرطان کارسینوم مجرای درجا یا سرطان تهاجمی یا در بخش دیگر سینه مبتلا می باشند. این بیماری با بیوپسی از نو سینه قابل تشخیص می باشد.

سرطان سینه در مردان

سرطان سینه زمانی اتفاق می افتد که سلول های مشخص در سینه به شکل سرطان و تومور ایجاد می شوند. مردها می توانند مبتلا به سرطان پستان همانند خانم ها شوند. حدود 70 درصد مردهای مبتلا به سرطان سینه ، به سرطان نوع کارسینوم مجرایی دچار می شوند.

درجه بندی انواع سرطان سینه

به صورت کلی درجه بندی انواع سرطان پستان با توجه به مقایسه سلول های سرطانی با سلول های طبیعی انجام می شود. برای اطلاع از درجه سرطان پستان ، بهترن جراح سرطان سینه اصفهان ، بعد از برداشتن نمونه از پستان بیمار و ارسال آن به پاتولوژی به بررسی ویژگی های خاص سرطان سینه می پردازد و سرطان را از درجه 1 تا 3 تقسیم بندی می کند. برای انتخاب بهترین روش درمانی سرطان پستان لازم است مشخص شود ، سرطان در چه مرحله ای قرار دارد و درجه چند است. تومورهایی که در درجه پایین هستند به سلول های طبیعی شباهت زیادی دارند و رشد آن ها به آهستگی انجام می شود. در حالی که تومورهای درجه بالا غیر طبیعی بوده و با سرعت زیادی رشد و گسترش پیدا می کنند.

چهار نوع کارسینوم داکتال تهاجمی وجود دارد که در بین افراد کمتر شایع است :

کارسینوم داکتال مدولاری : این نوع سرطان بسیار نادر بوده و تنها 3 الی 5 درصد از انواع سرطان سینه را شامل می شود. از این جهت این نوع سرطان ، مدولار نامیده می شود که در زیر میکروسکوپ شبیه به بخش از مغز به نام مدولا است. در هر سنی ممکن است کارسینوم مدولاری اتفاق بیفتد ، اما معمولا این نوع از سرطان در خانم هایی که در دهه 40 سالگی و اوایل 50 سالگی قرار دارند ، بیشتر رخ می دهد و در بانوانی که جهش ژنی BRCA1 دارند ، بیشتر مشاهده می شود. برای درمان کارسینوم داکتال مدولاری ، عمل جراحی پیشنهاد می شود و بسته به محل قرارگیری تومور ممکن است ماستکتومی نیز انجام شود.

کارسینوم داکتال موسینوس : کمتر از 2 درصد سرطان سینه به این نوع سرطان اختصاص دارد. این نوع از سلول های سرطانی توسط مخاط احاطه شده اند و مانند داکتال تهاجمی ، در مجاری شیر پستان شروع می شود و تا قبل از اینکه به بافت های مجرا گسترش پیدا کند ، در برخی مواقع کارسینوم کلوئیدی نامیده می شود. این نوع سرطان اغلب زنان را بعد از یائسگی تحت تاثیر قرار می دهد.

کارسینوم داکتال پاپیلاری : بسیار نادر بوده و کمتر از 1 درصد  از انواع سرطان سینه را شامل می شود. معمولا این نوع از تومورها در زنان یائسه و مسن مشاهده می شود. سلول های این نوع سرطان بسیار کوچک می باشد. اغلب کارسینوم های پاپیلاری ، تهاجمی هستند و مانند کارسینوم داکتال تهاجمی درمان آن ها انجام می شود.

کارسینوم داکتال توبولار : این نوع سرطان نیز بسیار نادر است و کمتر از 2 درصد از انواع سرطان سینه را دربر می گیرد. این نوع سرطان نیز مانند سرطان داکتال تهاجمی از مجرای شیر شروع می شود و سپس به بافت های مجرا گسترش پیدا می کند. کارسینوم داکتال توبولار ساختار لوله شکل دارند و اغلب در بانوان بالای 50 سال شایع می باشد. گزینه های درمانی این نوع از سرطان پستان به مرحله سرطان و میزان تهاجمی بودن آن بستگی دارد. معمولا برای درمان این بیماری جراحی لامپکتومی و ماستکتومی است و در کنار آن شیمی درمانی ، هورمون تراپی و رادیوتراپی نیز پیشنهاد می شود.

نشانه های انواع سرطان سینه

سرطان سینه نیز پروسه ای است ، که نشانه های مربوط به خود را دارد. با استفاده و داشتن شناخت از این علائم شما می توانید این بیماری را تشخیص دهید. برخی از این نشانه ها عبارتند از:

  • یک برآمدگی و یا بخشی که جنس آن با بافت اطراف متفاوت می باشد
  • تغییر در اندازه ، شکل و ظاهر سینه ها
  • تغییراتی در پوست سینه
  • نوک سینه به تازگی معکوس شده
  • قرمزی و چروک شدن پوست سینه مانند آرنج انسان

عوامل ریسک انواع سرطان سینه

عوامل ریسک این بیماری فاکتورهایی هستند ، که باعث افزایش خطر ابتلا به آن در یک فرد می گردند. دقت داشته باشید که داشتن یک یا چند مورد از فاکتورهای ریسک زا درسرطان سینه تضمین نمی کند ، که شما به این بیماری مبتلا خواهید شد. همچنین بسیاری از افرادی که به این مشکل دچار شده اند هیچ ریسکی آنها را تهدید نمی کرده. عواملی که باعث افزایش ریسک ابتلا به انواع سرطان سینه می شوند عبارتند از:

  • جنسیت: احتمال ابتلا به این بیماری در زنان بسیار بیشتر از مردان می باشد.
  • افزایش سن: ریسک ابتلا به این مشکل در شخص با افزایش سن او بالا می رود.
  • سابقه در داشتن مشکلات مربوط به سینه: در صورتی که به بیماری هایی مانند هایپرپلازی مبتلا بودید یا هستید. باعث افزایش ریسک ابتلا به انواع سرطان سینه در شما می شود.
  • سابقه ابتلا یا مشکوک بودن به این بیماری: در صورتی که به عنوان مثال در یک سینه به سرطان مبتلا بوده اید یا هستید احتمال ابتلا شما به این مشکل در سینه دیگر نیز افزایش می یابد.
  • چاقی و اضافه وزن: داشتن اضافه وزن و چاقی از عواملی ساده ای هستند ، که می توانند ریسک ابتلا شما به این بیماری را افزایش دهند. بنابراین سعی کنید وزن خود را در یک حد استاندارد نگه دارید.