مراقبت های بعد از ماموپلاستی : به طور کلی به جراحی پلاستیک سینه ها ، ماموپلاستی اطلاق می شود. ماموپلاستی افزایشی ، نوعی از جراحی زیبایی پستان است که در راستای افزایش اندازه سینه ها و گاهی بالا کشیدن آن ها صورت می پذیرد.

لازم به ذکر است که عمل ماموپلاستی افزایشی را می توان تنها با هدف زیبایی ؛ یعنی زمانی که فرد خواهان داشتن سینه های بزرگ تر است انجام داد یا با هدف ترمیمی و بعد از عمل ماستکتومی ( جراحی برداشتن سینه ) ؛ به منظور جایگزین کردن بافت برداشته شده ، انجام داد.

مقصود از عمل ماموپلاستی ترمیمی ، بازسازی سینه ها بعد از ماستکتومی می باشد که به عنوان یک جایگزین برای شکل دادن به سینه ها انجام می شود و در واقع برای ایجاد شکل طبیعی سینه ، طراحی شده است.

عمل ماموپلاستی کاهشی ، نیز نوع دیگری از جراحی پلاستیک سینه است که برای کاهش اندازه سینه خانم ها ، مورد استفاده قرار می گیرد.

مشکلات فیزیکی و روانشناختی ناشی از سینه های بزرگ ، خستگی ناشی از وزن سینه ها ، درد ناشی از آن و ناتوانی در پشتیبانی از آن ها حتی با سوتین های قوی ؛ از جمله عواملی به شمار می روند که فرد را مصمم به انجام عمل ماموپلاستی کاهشی می نمایند.

حال که با مفهوم عمل ماموپلاستی ، آشنا شدید ؛ تصمیم داریم در ادامه مقاله به شرح دستورالعمل ها و مراقبت های بعد از ماموپلاستی بپردازیم. ( برای کسب اطلاعات جامع تر پیرامون عمل ماموپلاستی ، به مقاله موجود در سایت مراجعه فرمایید. )

مراقبت های بعد از ماموپلاستی - دکتر دولتشاهی

مراقبت های بعد از جراحی ماموپلاستی

برای 24 ساعت اول بعد از جراحی ماموپلاستی ، خوب استراحت کنید و پس از آن روزانه در منزل پیاده روی کوتاهی داشته باشید تا بدین ترتیب از لخته شدن خون در پاهای تان جلوگیری شود.

طی این مدت بهتر است یکی از دوستان یا اعضای خانواده شما ، در کنارتان باشد تا وقتی می خواهید بعد از جراحی برای اولین بار راه بروید ، به شما کمک کند.

ترشح ( معمولا خون آلود ) ، تورم و کبودی سینه ها ؛ از عوارض بدیهی عمل ماموپلاستی به شمار می روند و نگران کننده نیستند.

در طول چند روز اول یا چند هفته اول بعد از جراحی ماموپلاستی و تا زمانی که درد و تورم ادامه دارد ؛ سینه ها اندکی متفاوت از هم به نظر می رسند ؛ یعنی کانتور دو سینه با یکدیگر متفاوت می باشد.

در این جا باید متذکر شد که سینه ها به طور طبیعی ؛ یعنی قبل از جراحی نیز ، نامتقارن می باشند ؛ لذا مواجه با تفاوت سینه ها نباید شما را نگران کند ؛ البته این حالت ، با گذر زمان و با کمک نیروی جاذبه ، فروکش خواهد کرد.

رانندگی

بعد از انجام جراحی به مدت دو هفته تا زمانی که بتوانید بازوهای خود را به طور کامل حرکت دهید و ماشین را در مواقع اورژانسی متوقف کنید از رانندگی خودداری کنید.
دوش گرفتن

48 ساعت بعد از اینکه پزشک درن را خارج کرد می توانید دوش بگیرید. توصیه های پزشک را در این مورد جدی بگیرید .
پیش از اینکه زیر دوش بروید آب را با دست خود امتحان کنید ممکن است به دلیل بی حس بودن محل مورد جراحی دچار سوختگی شوید.
پیش از اینکه از هر محصول بهداشتی همچون دئودورانت ، لوسیون و کرم استفاده کنید با پزشک مشورت کنید.
اگر دچار خشکی پوست سینه می باشید می توانید از مرطوب کننده برای رفع این خشکی استفاده کنید.

احساسی که ممکن است داشته باشید

چند روز نخست بعد از جراحی ممکن است مقادیری ناراحتی حس کنید .سوزش تورم و کبودی و محل زخم ها نیز ممکن است در روزهای اول وجود داشته باشد. ممکن است هیچ گونه حسی در نوک سینه هایتان نداشته باشید ممکن است میزان حسی که دارید بسیار کمتر ازحد معمول باشد ولی معمولا این مساله بعد از گدشت چند ماه به روال عادی خود باز خواهد گشت.
بعد از انجام جراحی به هردلیل نباید هیچ گونه فشاری را به سینه هایتان اعمال کنید .در صورتی که حیوان خانگی دارید مواظب باشید که روی سینه هایتان نپرند.

کاهش تورم

برای کاهش هرگونه تورم و کبودی می توانید از کمپرس سرد برای رفع این مساله استفاده کنید.کمپرس را مستقیما بر روی موضع قرار نداده و برای اینکار از حوله یا دستمال استفاده کنید.

نوشیدن آب

آب باعث جلوگیری از هرگونه خشکی در بدن می باشد بعد از انجام جراحی در بدنتان حس خشکی خواهید داشت بهتر است برای رفع این مشکل به میزان حداقل 10 لیوان در روز آب بنوشید.

مصرف دارو بعد از عمل ماموپلاستی

مصرف داروهای مسکن تجویز شده ، ریکاوری را قابل تحمل تر کرده و از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می کند.

نحوه خوابیدن بعد از ماموپلاستی

وقتی دراز می کشید یا می خواهید بخوابید ، زیر سر خود را با 2 یا 3 بالش بالا بیاورید و صرفا در حالت طاقباز ( به پشت ) بخوابید و وقتی از تخت بلند می شوید ، اصلا به بازوهای تان فشار نیاورید.

رژیم غذایی بعد از ماموپلاستی

اگر حالت تهوع ندارید ، می توانید مایعات بنوشید. اگر نوشیدن مایعات برای تان قابل تحمل است ، پس از آن خوردن غذاهای نرم را امتحان کنید. وقتی این غذاها به خوبی گوارش پیدا کردند ، رژیم غذایی نرمال خود را از سر بگیرید.

مراقبت های بعد از ماموپلاستی

فعالیت بعد از ماموپلاستی

در هفته اول پس از عمل ، انجام فعالیت های سنگین به هیچ وجه مجاز نمی باشد.

در طول هفته اول ، فعالیت های خود را به آرامی افزایش دهید. دستورالعمل های کلی برای اجتناب از ورزش و حرکات دست بالای سر ( دست ها را به بالای کتف ها حرکت ندهید ) و اجتناب در استفاده از بازوها برای کارهایی از قبیل تمیز کردن یا بلند کردن اجسام ، در جلسه مشاوره برای شما شرح داده می شوند.

2 تا 6 هفته بعد از جراحی ، پزشک باید مجددا شما را معاینه کند. در این هنگام احتمالا پزشک اجازه انجام تمامی فعالیت ها و حرکات ورزشی مثل دویدن ، ایروبیک ، وزنه برداری یا ورزش های انجام شده با راکت را صادر می کند.

دوش گرفتن بعد از ماموپلاستی

در روز دوم بعد از جراحی ، دوش گرفتن مجاز می باشد. در صورت وجود گاز استریل بر روی ناحیه درمان ، می توانید آن ها را بردارید ؛ البته باید توجه داشت که چسب های زده شده بر روی ناحیه درمان باید سرجای خود باقی بمانند.

نگذارید آب مستقیما به سینه ها یا چسب های روی آن بخورد. با گذاشتن یک حوله نرم بر روی سینه ها ، از خیس شدن آن ها جلوگیری کنید.

پوشیدن سوتین طبی بعد از ماموپلاستی

باید سوتینی که در زمان جراحی به شما پوشانده شده را در طول شبانه روز به مدت 6 هفته بپوشید. پس از 2 روز ، می توانید سوتین را در هنگام حمام رفتن یا شستن آن ، در بیاورید ؛ ولی باید به جز مواقع استحمام ، تمام مدت آن را به تن داشته باشید.

بعد از این که بهبود یافتید ، نیز باید همیشه برای حفظ فرم جدید سینه ها ، سوتین طبی تجویز شده را بپوشید. سوتین از آویزان شدن سینه ها جلوگیری کرده و تاثیرات نیروی جاذبه را خنثی می کند. وقتی می دوید یا ورزش می کنید ، باید سوتین مخصوص بپوشید تا حرکات سینه ها ، محدود شود.

سایر مراقبت های مهم بعد از عمل ماموپلاستی

  • تا چند ماه پس از عمل ، پوست سینه ها بسیار حساس است ؛ لذا به مدت 6 هفته بعد از جراحی ، نباید در معرض آفتاب قرار گرفته یا پوست خود را برنزه کنید.
  • تا زمانی که پزشک معالج توصیه می کند ، سیگار کشیدن و مصرف نوشیدنی های حاوی الکل ؛ مطلقا ممنوع می باشد ؛ چرا که دخانیات سبب بروز مشکلات قابل ملاحظه ای از قبیل کند شدن روند ترمیم زخم ، بدشکلی اسکار و طولانی شدن روند بهبودی می شوند.
  • برای سهولت تعویض لباس ، در چند روز اول بعد از جراحی ماموپلاستی ؛ لباس های جلوباز دکمه دار یا زیپ دار بپوشید.
  • چنانچه به ناحیه جراحی شده ، آسیبی وارد شد و ترشح از آن اتفاق افتاد ؛ سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

نتیجه

معمولا در صورتی که بعد از عمل تمامی نکاتی که ذکر شد را به خوبی رعایت کنید نتیجه بسیار عالی در انتظارتان خواهد بود و تمامی مراحل بهبودی را با سرعت طی خواهید کرد.