به طور کلی زمان ریکاوری پس از جراحی شکم یا ابدومینوپلاستی ، مانند هر جراحی دیگری در هر فردی متفاوت است. لازم به ذکر است که بهبودی هر بیمار در جراحی زیبایی شکم ، برحسب فاکتورهای متعددی ؛ از جمله سن ، سلامت عمومی ، وسعت جراحی و رعایت مراقبت های و نکات بعد از عمل متفاوت می باشد. جراحی شکم در صورتی به نتایج قابل قبول منتج می گردد که توسط یک جراح حاذق انجام پذیرد. مسئله دیگری که پس از تبحر جراح ، بر روی ماحصل عمل ابدومینوپلاستی اثرگذار است ؛ رعایت اصولی مراقبت های بعد از جراحی شکم می باشد. لذا تصمیم داریم در مقاله از دکتر کامران دولتشاهی ، بهترین جراح زیبایی شکم در اصفهان ، مهم ترین دستورالعمل هایی که بعد از جراحی شکم باید مورد توجه قرار گیرند را ارائه نماییم ؛ اما پیش از آن بهتر است با این عمل جراحی آشنا شوید.

 

مراقبت های بعد از جراحی شکم - دکتر دولتشاهی

 جراحی شکم چیست ؟

جراحی شکم ( ابدومینوپلاستی ) یک روند جراحی برای صاف کردن شکم از طریق سفت کردن ماهیچه های شکم بوده و هدف آن ، خلق یک ظاهری باریک تر و خوش اندام تر و بالا بردن اعتماد به نفس می باشد. اگر بعد از زایمان ، کاهش قابل ملاحظه وزن یا در پی فرایند طبیعی بالا رفتن سن ، تاخوردگی های اضافی پوست در شکم شما بر جای مانده است ، می توانید ابدومینوپلاستی را به عنوان یک گزینه کارساز مد نظر قرار دهید.

روند درمان

از آن جایی که جراح کلیه نگرانی ها و اضطراب های بیمار را درک می کند ، در تمامی مراحل این درمان ، او را همراهی خواهد کرد. جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود تا بیمار در حالت خواب بوده و هیچ گونه درد یا اظطرابی را تجربه نکند. جراح بر حسب نیاز بیمار، تکنیک مناسب برای اجرای این روند را انتخاب می کند.

 

مراقبت های بعد از جراحی شکم

انواع جراحی شکم

مینی ابدومینوپلاستی

این جراحی زمانی مناسب است که شما اندکی پوست اضافی در شکم خود داشته باشید. جراح شما ، برش کوچکی را درست بالای ناحیه شرمگاهی به منظور برداشتن پوست اضافی ایجاد کرده و در این حالت ، ناف شما دست نخورده باقی می ماند. این جراحی حدودا یک ساعت به طول می انجامد.

ابدومینوپلاستی اندوسکوپی

این گزینه ، در زمان نیاز به سفت کردن ماهیچه های دیواره شکم ، بهترین گزینه در نوع خود خواهد بود. جراح ، برش های کوچکی را در ایجاد کرده و از ابزار جراحی خاص برای محکم کردن ماهیچه ها استفاده می کند. این روند حدودا به یک ساعت زمان نیاز دارد.

فول ابدومینوپلاستی

  • این گزینه زمانی گزینه منتخب خواهد بود که شما در ناحیه شکم خود پوست اضافی فراوانی داشته باشید.
  • یک برش بین مفصل های ران ایجاد شده و چربی با روش لیپوساکشن برداشته می شود.
  • در این تکنیک جراحی ، ناف آزاد می شود و ماهیچه های شل ، کشیده شده و بوسیله بخیه به یکدیگر متصل می شوند.
  • گاهی اوقات لازم است که جراح ناف را بازسازی نموده و ماهیچه های دیواره شکم را محکم کند. این جراحی در طول دو ساعت تکمیل می شود.
  • مقدار جای زخم بر جای مانده ؛ به نوع پوست ، سلامت عمومی و نوع روند انجام شده بر روی شکم شما بستگی دارد.
  • جای زخم بر جای مانده بر روی شکم ؛ به طور نرمال در زیر خط بیکینی ، پنهان می شود.
  • پس از این جراحی ، غالبا شما یک شب در بیمارستان مانده و پس از آن ، مرخص می شوید.

مزایای جراحی شکم چیست ؟

بیشتر بیماران از مشاهده مزایای مضاعف غیر قابل انتظاری که این جراحی بعد از رعایت مراقبت های جراحی شکم ، به آنها هدیه می دهد ، شگفت زده می شوند. برخی از این مزایا عبارتند از :

  • شکل ظاهری بهبود یافته
  • قدرت ماهیچه بیشتر و شکم تراشیده
  • بهبود وضعیت در طرز نشستن و ایستادن
  • درد کمر کمتر
  • لذت بخش تر بودن ورزش کردن
  • انگیزه داشتن برای ثابت کنترل وزن
  • کنترل بهتر مثانه
  • کاهش یافتن خطرات سلامت
  • افزایش اعتماد به نفس و عدم احساس خجالت از آویزان بودن شکم
  • برازنده بودن بهتر لباس ها و صاف دیده شدن شکم در موقع پوشیدن لباس های جذب

نتایج نهایی

در ابتدا وجود جای زخم باعث می شود که احساس کنید شکم شما اندکی غیر طبیعی به نظر می رسد. این حالت ، موقتی است و با گذر زمان از بین می رود. ظرف چند ماه بعد از جراحی ، شکم شما شکل بهتری پیدا کرده و احساس شما نیز نسبت به آن بهبود خواهد یافت. جراح در جلسه مشاوره در خصوص نتایجی که برای شما منطقی خواهد بود و آن چه شما از جراحی خود انتظار خواهید داشت با شما گفتگو می کند.

 

مراقبت های بعد از جراحی شکم

زمان ریکاوری بعد از جراحی شکم

پس از جراحی شکم ؛ بالطبع برای بهبودی و همچنین بازیابی حالت طبیعی بدن خود ، نیاز به استراحت خواهید داشت. لذا زمانی که به منزل باز می گردید ، خوب استراحت کنید و حداقل یک هفته از محل کار خود مرخصی بگیرید. شما به تدریج می توانید ظرف 4 تا 6 هفته فعالیت های نرمال خود را از سر بگیرید. فعالیت ملایم بعد از 2 هفته بلامانع می باشد ، ولی باید از انجام هر گونه فعالیت شدید مثل رفتن به باشگاه یا شرکت در کلاس های ورزشی به مدت حدودا 6 هفته خودداری کنید.

تورم بعد از جراحی شکم

معمولا افراد بعد از جراحی شکم ، با تورم در موضع عمل مواجه خواهند بود ؛ از این رو در مراقبت های بعد از جراحی شکم توصیه می شود از لباس های آزاد و راحت طی دوران نقاهت عمل استفاده گردد. در هنگام ترخیص از مرکز جراحی ، بانداژ و پانسمان بر روی برش های جراحی گذاشته می شود و گن مخصوصی برای بیمار تجویز می گردد که به کاهش تورم و جلوگیری از تشکیل لخته خون و همچنین حمایت از بخش میانی بدن کمک می کند. استفاده از یک کرست مخصوص ( گن ) می تواند در یک ماه اول ، به کاهش درد و تورم کمک به سزایی کند.

مصرف دارو بعد از جراحی شکم

شما بلافاصله بعد از جراحی ؛ در اطراف شکم خود ، احساس درد و تورم می کنید. این طبیعی بوده و علائم شما ظرف چند هفته بهبود خواهد یافت. کلیه داروهای لازم برای تسکین درد و تورم جهت مصرف در طول یک دوره 14 روزه بعد از جراحی ، برای شما تجویز می شود. درد ناشی از جراحی ، در دوره ریکاوری به مرور کاهش یافته و فروکش می نماید. پمادهایی نیز جهت رفع جای برش و بخیه جراحی ، برای بیمار تجویز می گردد که باید در زمان های تعیین شده بر روی محل جراحی شده مالیده شود. در رابطه با هرگونه داروی حاوی آسپیرین و ایبوپروفن و همچنین مکمل های گیاهی باید یادآور شد که مصرف چنین داروهایی از چند وقت قبل تا چند وقت بعد از جراحی شکم ممنوع است و در صورت نیاز به استفاده حتما باید با پزشک معالج تان تماس بگیرید.

نحوه خوابیدن بعد از جراحی شکم

برای کمک به بهبود گردش جریان خون در بدن و جلوگیری از لخته شدن خون در پاها ، از استراحت مطلق و بی تحرکی اجتناب کنید و حتی برای تایم کوتاهی در منزل پیاده روی نمایید. در هنگام خوابیدن و در حین استراحت بعد از جراحی شکم ؛ صرفا در حالت طاقباز خوابیده و از خوابیدن به شکم و پهلو خودداری کنید و زانوها و مفاصل ران خود را خم نمایید تا فشاری به بخیه ها وارد نشود ؛ این حالت به کاهش تورم نیز کمک می کند.

قرارگیری در مقابل نور خورشید بعد از جراحی شکم

باید توجه داشت که قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید و آفتاب گرفتن ، به پوست آسیب رسانده و سبب کند شدن روند ترمیم زخم می شود ؛ علاوه بر این ، منجر به چروک شدن و تغییر رنگ پوست نیز می گردد ؛ همچنین می تواند منجر به سرطان جدی پوست شود ؛ لذا حداقل تا 3 ماه بعد از جراحی شکم باید از قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید و در صورت ضرورت خروج از منزل و قرارگیری زیر نور خورشید ، حتما از کرم های ضدآفتاب با حداقل SPF 15 یا بیشتر استفاده کنید.

دستورالعمل ها و مراقبت های بعد از جراحی شکم

  • در عمده موارد ، وسیله ای به نام درن در موضع جراحی شده قرار داده می شود که باید موقتا در برش جراحی قرار گیرد ؛ این وسیله به خروج مایع یا خون اضافی از بدن کمک می کند.
  • برای جلوگیری از ایجاد فشار بر برش های جراحی ، خارج شدن درن و نیز پیشگیری از بروز عفونت و غیره ؛ توصیه می شود افرادی که تحت جراحی شکم قرار گرفته اند ، از انجام فعالیت های فیزیکی تا چند وقت بعد از جراحی شکم حودداری نمایند.
  • در خصوص استحمام بعد از جراحی شکم ؛ لازم به ذکر است که از 48 ساعت پس از برداشتن درن ، می توانید دوش بگیرید.
  •  ممکن است هنگام ایستادن ، احساس کشیدگی در ناحیه شکم داشته باشید ؛ نگران نباشید چرا که به تدریج برطرف می شود.
  • تا 6 هفته بعد از جراحی شکم ؛ مصرف الکل ، دخانیات و هر آن چه حاوی نیکوتین است ممنوع می باشد.
  •  از نکات مهم در مراقبت های بعد از جراحی شکم ، رانندگی کردن است. از رانندگی کردن بعد از جراحی شکم به مدت 7 الی 10 روز بپرهیزید.
  • پس از جراحی شکم ، حتما به اندازه کافی آب بنوشید تا سموم بدن دفع شده و از شدت تورم کاسته شود.
  • در ارتباط با تغذیه بعد از جراحی شکم توجه نمایید که رژیم غذایی سالم شامل میوه و سبزیجات سالم ، غذاهای حاوی پروتئین مانند مرغ و ماهی سالمون ، گوشت ، غلات سبوس دار و خشکبار را در حد لازم در برنامه غذایی خود بگنجانید.

به خاطر داشته باشید که جراحی شکم ، برای خلاص شدن از چربی ها انجام می پذیرد ؛ از این رو باید متذکر شد که لطفا پس از جراحی شکم ، رژیم غذایی خود را محدود کنید تا نتیجه عمل ، دستخوش تغییر واقع نگردد.

استفاده از گن از مراقبت های بعد از جراحی شکم

استفاده از گن پس از جراحی زیبایی شکم می‌ تواند تأثیرات بسیار مثبتی در فرآیند بهبود داشته باشد . در زیر تاثیرات مهم استفاده از گن بعد از جراحی را بررسی می ‌کنیم :

کاهش تورم و التهاب در ناحیه تحت جراحی : گن با اعمال فشار به نواحی پس از عمل ، کمک می‌ کند تا احتمال ورم و آب آوردگی شکم بعد از جراحی به حداقل ممکن برسد .

کاهش کبودی : باید بدانید که آسیب به رگ های خونی بعد از عمل طبیعی بوده که منجر به کبودی می ‌شود . استفاده از گن با ایجاد فشار یک نواخت به شکم ، مانع از ورود خون به بافت ‌های زیرین پوست شده در نتیجه کبودی در حجم کمتری آشکار می شود.

حفظ فرم بدن : پس از انجام جراحی ، شکم فرد باید به طرز صحیحی فرم بگیرد . گن به عنوان یک ابزار از مراقبت های بعد از جراحی شکم ، باعث حفظ فرم بدن ، جلوگیری از شل ‌شدگی ، افتادگی و چروک روی پوست می ‌شود . پیشنهاد می شود استفاده از آن را تا 4 هفته بعد از عمل در دستور کار خود قرار دهید .

بهبود جای زخم : گن ها با ایجاد فشار مناسب ، در بهبود جای زخم ناحیه عمل تاثیر گذار است . این عامل حتی در کاهش زمان دوران نقاهت نیز تاثیر گذار است .

به طور کلی ، استفاده مداوم و منظم از گن پس از جراحی ، نقش بسیار مهمی در بهبودی و کاهش عوارض مربوط به جراحی دارد ؛ اما باید توجه داشت که استفاده از گن و دنبال کردن مراقبت ‌های بعد از جراحی شکم ، باید طبق توصیه ‌های پزشک و تیم درمانی صورت گیرد تا از ایجاد مشکلات و عوارض غیر قابل انتظار جلوگیری شود.

رژیم غذایی بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

از نکات مهم در مراقبت های بعد از جراحی شکم ، داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب می باشد. همچنین دهیراته ماندن بدن بسیار مهم است ؛ بنابراین لازم است در طول روز مایعات و آب فراوانی بنوشید. آب میوه های طبیعی ، چای سبز ، نوشیدنی های لبنی و هم چنین نوشیدنی های بدون کافئین و غیر گازدار ، انتخاب خوبی است. بهتر است در روزهای ابتدایی بعد از عمل از غذاهای مغذی و نرم استفاده نمایید.

به چه دلائلی به ابدومینوپلاستی نیاز خواهیم داشت ؟

بسیاری از زنان ، ابدومینوپلاستی را به دلیل احساس خجالت کردن نسبت به پوست شل و اضافی شکم خود که گاهی اوقات در اثر زایمان یا بالا رفتن طبیعی سن یا کاهش شدید وزن اتفاق می افتد ، انتخاب می کنند. در اکثر افراد ( فارغ از جنیست ) ، این جراحی با هدف بازیابی تناسب اندام و بدست آوردن حس اعتماد به نفس نسبت به اندام ، انجام می شود. در واقع ، از آن جایی که جراحی شکم یک روند کاهش وزن محسوب نمی شود ، بهتر است قبل از انجام آن به وزن ایده آل خود برسید. جراحی شکم ، یک روند نسبتا ساده است که حدودا به دو ساعت زمان نیاز دارد. شما یک یا دو روز بعد از جراحی از بیمارستان مرخص می شوید و می توانید ظرف دو هفته با رعایت مراقبت های بعد از جراحی شکم ، فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید.

سوالات متداول

  • چه کسی جراحی شکم را انجام می دهد ؟

بیمار ، مرکز تمرکز پزشک بوده و کلیه اقدامات لازم برای کنترل مراقبت از او در الویت قرار داده می شود. بدین منظور ، جلسه مشاوره ای جهت گفتگو درباره خواسته ها ، انتظارات و دغدغه های بیمار بین او و پزشک برگزار می شود. بهترین جراح ابدمینوپلاستی در اصفهان در همه مراحل این مسیر ، قدم به قدم در کنار شما خواهد بود.

  • زمان تعویض پانسمان بعد از جراحی شکم به چه صورت می باشد ؟

بعد از اتمام جراحی بر روی محل برش قسمت های زیرین شکم و ناف ، پانسمان قرار می گیرد که لازم است به صورت روزانه تعویض شود. برای این منظور لازم است ابتدا نواحی برش ها را با بتادین و سرم فیزیولوژی شست و شو دهید و سپس یک گاز استریل روی این موضع قرار دهید. با مشورت پزشک می توانید پانسمان های قرار داده شده در محل درن را نیز هر 3 الی 4 روز یکبار تعویض کنید. از قرار دادن هر گونه گاز غیر استریل بر روی زخم ها و محل برش ها جدا خودداری نمایید.

  • برای کاهش کبودی و تورم بعد از ابدومینوپلاستی چه باید کرد ؟

به دلیل برش ها و تغییراتی که در این جراحی اعمال می شود ، بعد از عمل شاهد کبودی و تورم خواهید بود که شدت آن در افراد مختلف متفاوت بوده و به ویژگی های بدن افراد و همچنین تغییرات ایجاد شده بستگی دارد. یکی از سوالات پر تکرار در مراقبت های بعد از جراحی شکم ، در مورد راهکارهای موثر در کاهش این کبودی و تورم می باشد. برای این منظور توصیه می شود تا آب آناناس ، آب کرفس و ویتامین C مصرف نمایید. در صورتی که فشارتان پایین است یا طعم کرفس را دوست ندارید ، می توانید آن را با آب سیب و یا آناناس مخلوط کرده و سپس میل نمایید. همچنین لازم است از مصرف نمک در این دوره خودداری کنید و مصرف آن را به کمترین حد ممکن برسانید ؛ زیرا نمک موجب تشدید تورم می شود.

  • عوارض سیگار کشیدن بعد از عمل زیبایی شکم چیست ؟

توصیه می شود حداقل به مدت 2 هفته از مصرف سیگار و سایر دخانیات بعد از عمل زیبایی شکم ، پرهیز نمایید ؛ زیرا مصرف سیگار موجب کاهش سیستم ایمنی بدن شده و این موضوع موجب می شود تا روند بهبودی شما دچار مشکل شده و به کندی پیش برود.