سرطان پستان و همچنین برخی بیماری های پستان ، بعضی مواقع ممکن است به جراحی ماستکتومی ( برداشت بافت سینه ) منتج شوند. جراحی بازسازی و ترمیم پستان بعد از جراحی ماستکتومی ، در حقیقت یک عمل جراحی ارزشمند تلقی می شود که با بازسازی سینه از دست رفته ، موجب بهبود ظاهر سینه ها و متعاقباً افزایش اعتماد به نفس می گردد. هدف از عمل بازسازی و ترمیم سینه ؛ این است که سینه از دست رفته بازیابی شده و در نتیجه ، سینه ها از لحاظ موقعیت قرارگیری ؛ با یکدیگر هماهنگ و یکسان شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله از دکتر کامران دولتشاهی ، بهترین فلوشیپ جراحی سرطان و بیماری های خوش خیم سرطان و ترمیم و بازسازی سینه از کشور آمریکا همراه باشید.

 

جراحی بازسازی و ترمیم پستان - دکتر دولتشاهی

 

روش های بازسازی پستان

جراحی بازسازی و ترمیم پستان ، عموما با 3 روش انجام می گیرد که عبارتند از :

  1. بازسازی پستان با بهره وری از پستان مصنوعی
  2. بازسازی پستان با بهره وری از نسوج بدن خود فرد
  3. بازسازی پستان با بهره وری از پستان مصنوعی همراه با نسوج بدن خود فرد

در ادامه هر یک از روش های مذکور را تشریح نموده ایم ، جهت کسب اطلاعات کافی در خصوص هر یک تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بازسازی پستان با استفاده از پستان مصنوعی

در برخی موارد امکان بهره وری از نسوج طبیعی بدن خود فرد وجود نداشته یا این که خود فرد تمایلی به برداشت بافت از دیگر نواحی بدن و به جا ماندن بخیه در آن نواحی ندارد ؛ در چنین مواردی با استفاده از پستان مصنوعی ، می توان سینه از دست رفته را بازسازی و ترمیم کرد. این روش ، برای آن دسته از خانم هایی که سینه های کوچکی دارند ؛ مناسب تر می باشد ؛ زیرا پر کردن سینه های بزرگ با پستان مصنوعی امری دشوار می باشد. لازم به ذکر است که جراحی بازسازی و ترمیم پستان با استفاده از پستان مصنوعی ، برای افرادی که تحت درمان با پرتودرمانی قرار گرفته اند ، گزینه مناسبی نمی باشد ؛ چرا که پرتودرمانی موجب فقدان پتانسیل انعطاف پذیری پوست می شود.

انواع پروتز سینه

مقصود از سینه مصنوعی در واقع ، همان پروتزهای سینه می باشند. پیش از آن که به دیگر روش های بازسازی پستان بپردازیم ، بهتر است توضیحات مختصری پیرامون انواع پروتز سینه ارائه نماییم. به طور کلی برای انجام جراحی بازسازی و ترمیم پستان با پروتز سینه ، از دو مدل پروتز تحت عناوین پروتز پر شده و پروتز پر شونده استفاده می شود. توجه داشته باشید که فرم ظاهری پروتزها با یکدیگر متفاوت می باشد ؛ اما همه پروتزها فارغ از نوع و مدلی که دارند ، از جنس سیلیکون ساخته می شوند.

  • پروتز پر شده : نوعی پروتز سینه می باشد که از جنس سیلیکون بوده و دارای ظاهری طبیعی و شبیه به سینه طبیعی انسان می باشد. این پروتزها حالتی نیمه مایع دارند ؛ همچنین این پروتزها انعطاف پذیر بوده و به سهولت می توان به آن ها فرم داد.
  • پروتز پر شونده : این نوع از پروتزها در ابتدا خالی بوده و پس از آن که وارد بدن شدند با ترکیبی از آب و نمک استریل پر می شوند.

بازسازی پستان با بهره وری از بافت بدن

در این روش ، به کمک نسوج و بافت های طبیعی بدن خود فرد ؛ بافت از دست رفته سینه ، ترمیم و بازسازی می شود ؛ لذا فرم سینه ها بسیار طبیعی خواهد بود. لازم به ذکر است که در این روش ، معمولا از نسوج عضله صاف شکم استفاده می شود و با انتقال عضله صاف شکمی و همچنین پوست و بافت چربی از ناحیه تحتانی شکم به سینه ؛ اقدام به بازسازی سینه می گردد.

 

جراحی بازسازی و ترمیم پستان - دکتر دولتشاهی

بازسازی پستان با بهره وری از نسوج بدن خود فرد و استفاده از پستان مصنوعی

گاهی اوقات جهت ترمیم پستان و ایجاد برآمدگی در آن ، پستان مصنوعی به تنهایی کافی نخواهد بود. در چنین مواردی افزون بر استفاده از پستان مصنوعی ، از بافت های سالم دیگر نواحی بدن برای ساخت و ترمیم پستان استفاده می شود.

زمان مناسب برای انجام عمل بازسازی و ترمیم پستان

تعیین زمان مناسب جهت انجام جراحی بازسازی و ترمیم پستان به مواردی همچون هدف فرد از جراحی ، وضعیت سلامتی و روند درمان سرطان او بستگی دارد. فرد می تواند هم زمان با جراحی ماستکتومی ، تحت جراحی بازسازی پستان نیز قرار گیرد یا آن که مدتی پس از ماستکتومی ، چند ماه یا چند سال بعد، برای جراحی ترمیم پستان اقدام کند. مشخصا اگر پس از ماستکتومی به روند های شیمی درمانی یا پرتو درمانی نیز نیاز باشد ، جراحی بازسازی پستان به تعویق می افتد.

بعد از عمل بازسازی و ترمیم پستان شاهد چه مواردی خواهیم بود ؟

خوب است نسبت به شرایطی که پس از عمل ممکن است با آن ها مواجه شوید ، آگاهی داشته باشید. مانند سایر روندهای جراحی ، بعد از جراحی بازسازی و ترمیم پستان نیز امکان دارد عوارضی نمود پیدا کنند ؛ البته برخی از آن ها زود گذر هستند و برخی دیگر با گذشت مدت بیشتری برطرف می شوند. موارد زیر ممکن است در طول جراحی یا بلافاصه پس از پایان جراحی بروز پیدا کنند :

  • واکنش غیرطبیعی بدن به بیهوشی
  • خونریزی
  • تشکیل لخته خون
  • بروز عفونت در محل جراحی
  • اختلال در روند بهبودی جراحت ها
  • خستگی بیش از حد
  • جمع شدن مایعات بدن در سینه یا محل برداشت پیوند که با درد و تورم همراه است.

برخی از عوارض ؛ از جمله نکروز ، بی حس شدن سینه و نوک پستان ، بروز مشکلاتی در محل برداشت بافت پیوندی ، خطرات مربوط به پروتز های قرار گرفته در پستان ( حرکت و پارگی ) و عدم تقارن پستان ها ، امکان دارد مدتی پس از جراحی نمایان شوند.

 

جراحی بازسازی و ترمیم پستان - دکتر دولتشاهی

دوره نقاهت و ریکاوری جراحی بازسازی و ترمیم پستان

مدت زمان مورد نیاز برای پشت سر گذاشتن دوره نقاهت و ریکاوری ، به روش بازسازی پستان بستگی دارد.

  • اکثر زنان حدودا پس از 2 هفته به تدریج روند بهبودی آن ها شروع می شود و طی دو ماه توانایی لازم برای پرداختن به فعالیت های نرمال روزانه را کسب می کنند.
  • انتظار می رود که به مدت 1 الی 2 هفته بعد از جراحی همچنان احساس خستگی و کوفتگی و درد بر شما غالب باشد ؛ بهترین جراح سینه اصفهان ، به همین منظور برای شما داروهایی تجویز می کند.
  • با توجه به نوع جراحی بازسازی و ترمیم پستان ؛ بیمار پس از مدت کوتاهی ، از بیمارستان مرخص شده و به منزل باز می گردد.
  • در محل جراحی ، درن هایی قرار می گیرد تا پس از عمل مایعات اضافی بدن ( خونابه ) از طریق آن خارج شوند.
  • توصیه می شود به مدت چند هفته از گن های طبی استفاده کنید.

همچنین موارد زیر را پس از جراحی ترمیم پستان ، به خاطر داشته باشید :

  • برطرف شدن تورم و کبودی سینه ، حدود 8 هفته زمان خواهد برد.
  • بافت سینه و جراحت های ناشی از جراحی برای بهبودی کامل حداقل به یک سال زمان نیاز دارند. لازم به ذکر است که جراحت ها به طور کامل محو نمی شود و اثر آن ها به صورت هاله ای کمرنگ بر روی پوست سینه باقی می ماند.
  • برای استفاده از سوتین های معمولی ، حتما بابهترین جراح ترمیمی پستان در اصفهان ، مشورت کنید ؛ زیرا زمان مناسب برای پوشیدن سوتین معمولی با توجه به نوع جراحی و کیفیت روند بهبود در میان افراد مختلف ، متفاوت خواهد بود.
  • همچنین زمان بازگشت به روتین روزانه و انجام حرکات کششی برای تمام افراد یکسان نیست ، اما طبق یک قاعده کلی به مدت 4 الی 6 هفته پس از جراحی بازسازی پستان در اصفهان ؛ از حمل و بلند کردن اجسام سنگین، ورزش های پرتحرک و فعالیت های جنسی ، اجتناب کنید.

موارد خطر

به محض مشاهده هر یک از علائم زیر ، با پزشک معالج خود تماس حاصل فرمایید :

  1. تغییر در پوست پستان
  2. درد، ورم و تشکیل توده در سینه
  3. ترشح مواد مایع از پستان ، زیر بغل یا محل برداشت بافت

در مواردی که تمام سینه برداشته می شود چه راهی برای ترمیم و بازسازی پستان وجود دارد ؟

هدف از ترمیم بازسازی فرمی از پستان است که تا حد امکان به آن شباهت داشته باشد. عمل ترمیمی پستان در اصفهان ممکن است همزمان با عمل برداشتن سینه و یا چند ماه بعد در جراحی جداگانه انجام شود. در ادامه به 4 روش برای انجام ترمیم پستان ها اشاره شده است :

  • استفاده از پروتز یا پستان مصنوعی
  • استفاده از پروتز همراه با بافت هایی از بدن خود بیمار
  • استفاده از بافت های بدن خود فرد

دلایل انجام عمل بازسازی پستان

ممکن است خانم ها به دلایل زیر تصمیم به انجام عمل ترمیمی پستان بگیرند :

  • به منظور بر قراری تناسب و توازن در ناحیه قفسه سینه در هنگام پوشیدن لباس
  • بازگشت دائمی فرم پستان ها به حالت طبیعی و اولیه
  • عدم استفاده از جسم خارجی در لباس زیر
  • داشتن احساس بهتر نسبت به فرم بدن

نکته ای که لازم است به آن توجه داشته باشید باقی ماندن جای اسکارهای جراحی است که به مرور زمان محو خواهد شد. این جراحی به بیماران کمک می کند تا بعد از جراحی ماستکتومی نسبت به اندام خود احساس بهتری داشته باشند و اعتماد به نفس خود را از دست ندهند. اما خوب است بدانید که ممکن است فرم سینه ها بعد از جراحی بازسازی پستان ، با فرم طبیعی و اولیه آن کمی متفاوت باشد.

نکات مهم در رابطه با جراحی بازسازی و ترمیم پستان

  • امکان ترمیم و بازسازی پستان ها بلافاصله بعد از عمل ماستکتومی و یا بعد از مدتی وجود دارد.
  • لازم است قبل از عمل با بهترین جراح بازسازی پستان اصفهان ، مشورت نمایید ؛ زیرا تمامی عمل های ترمیمی پستان در اصفهان ، موفقیت آمیز نیستند.
  • بعد از بازسازی پستان ، بافت سینه یا فلپ زنده نمی ماند و به این بافت نکروز گفته می شود. در چنین مواردی عمل ترمیمی با تاخیر انجام خواهد شد.
  • افراد سیگاری لازم است حداقل 3 ماه مصرف سیگار را قطع نمایند و سپس برای انجام این عمل اقدام کنند.
  • آگاهی داشتن از جراحی بازسازی و ترمیم پستان موجب می شود تا انتظارات واقع بینانه تری از نتیجه جراحی داشته باشید.

سخن آخر

به طور کلی انجام جراحی بازسازی و ترمیم پستان ، در افرادی که سینه خود را دست داده و با کاهش اعتماد به نفس و اختلالات روحی مواجه هستند ؛ می تواند منجر به بازیابی اعتماد به نفس و بهبود حالات روحی افراد گردد.