بیماری سرطان پستان در آقایان

اغلب تصور می شود سرطان پستان چیزی است که تنها زنان را تحت تاثیر قرار می دهد ؛ اما باید اشاره داشت که مردان نیز در موارد نادر ، دچار این بیماری می شوند. سرطان پستان در آقایان ، در مقدار اندک بافت سینه که در پشت نوک سینه آنان قرار گرفته است ، رشد می کند.

علائم سرطان پستان در مردان

علائم سرطان پستان در مردان عبارتند از :

• برجستگی در پستان ؛ این برجستگی اغلب سفت و بدون درد بوده و در سینه حرکت نمی کند.
  • برگشتن نوک سینه به داخل
  • ترشح مایع از نوک پستان که گاهی با خون همراه است.
  • زخم یا جوش در اطراف نوک سینه که از بین نمی رود.
  • سفت ، قرمز یا متورم شدن نوک سینه یا اطراف آن
  • برجستگی های کوچک در زیر بغل

سرطان پستان در آقایان

چه زمان باید توسط پزشک معاینه شویم ؟

به کلیه آقایان توصیه می شود که در صورت داشتن علائم زیر حتما به جراح متخصص بیماری های پستان مراجعه نمایند :

• مشاهده برجستگی در پستان
  • مشاهده هرگونه علائم نگران کننده دیگر مثل ترشح از نوک پستان
  • داشتن تاریخچه سرطان پستان در اعضای خانواده

لازم به ذکر است برخی ژن های وراثتی وجود دارند که خطر سرطان را افزایش می دهند و برای بررسی آن ها می توان ، آزمایش خون انجام داد.

علل سرطان پستان در آقایان

علت دقیق سرطان پستان در مردان ، نامعلوم است ؛ ولی مواردی وجود دارند که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

این موارد عبارتند از :

• ژن و تاریخچه خانوادگی
  • رادیوتراپی قبلی در ناحیه قفسه سینه
  • موقعیت هایی از قبیل چاقی ، سندروم کلاین فلتر و اسکار کبدی ( سیروز ) که می تواند سطح استروژن در بدن را افزایش دهد.

توجه داشته باشید که روش قطعی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان وجود ندارد ؛ اما با رعایت یک رژیم متوازن ، کاهش وزن در صورت چاق بودن و اجتناب از نوشیدن مقادیر زیاد الکل ، می تواند در راستای پیشگیری از بروز آن کمک کننده باشد.

به طور کلی احتمال ابتلا به سرطان پستان در مردان بسیار خفیف است ، ولی بهتر است که پزشک علائم را کنترل نماید.

سرطان پستان در آقایان

مشخصه توده های سرطانی پستان در مردان

برآمدگی های سرطانی اغلب دارای ویژگی های زیر می باشند :

• تنها در یک پستان تشکیل می شوند.
  • در زیر یا اطراف نوک پستان رشد می کنند.
  • بدون درد هستند.
  • سفت و لاستیک مانند هستند.
  • در سینه حرکت نمی کنند.
  • به جای صاف بودن ، ناهموار هستند.
  • با گذر زمان ، بزرگتر می شوند.

توجه داشته باشید که اکثر برآمدگی ها و تورم ها ، علامت سرطان نیستند ؛ آن ها اغلب به دنبال موارد بی خطری اعم از ؛ بافت بزرگ شده سینه ، توده چربی یا یک برآمدگی پر شده با مایع ( کیست ) ، بوجود می آیند.

تشخیص سرطان پستان در آقایان

در صورت مشاهده علائم سرطان پستان ، به پزشک متخصص در حوزه بیماری های پستان مراجعه کنید. پزشک شما را معاینه کرده و درباره علائم ، سوالاتی از شما می پرسد و جهت بررسی های بیشتر موارد ذیل را درخواست می نماید.

1. اسکن اولتراسوند : اسکن اولتراسوند در پستان ، با هدف جستجوی برآمدگی در سینه و بررسی جامد یا پر بدون آن با مایع ، انجام می شود. ( احتمال سرطانی بودن برآمدگی جامد ، بیشتر است. )
  2. اشعه X سینه ( ماموگرام ) : اشعه X سینه که ماموگرام نام دارد ، برای مشاهده برآمدگی ها یا نواحی غیرعادی در پستان استفاده می شود.
  3. نمونه برداری : اگر برآمدگی یا ناحیه غیر عادی در پستان شما یافت شود ، بیوپسی یا نمونه برداری برای بررسی سرطانی بودن یا نبودن آن انجام می شود.

درمان سرطان پستان در آقایان

درمان سرطان پستان تا حد زیادی به میزان پیشرفت سرطان بستگی دارد. درمان های احتمالی ؛ شامل جراحی ، رادیوتراپی ، شیمی درمانی و درمان دارویی می باشد.

1. جراحی ؛ که برای برداشتن بافت آسیب دیده پستان و نوک سینه ( ماستکتومی ) و برخی غدد در زیر بغل استفاده می شود.
  2. رادیوتراپی ؛ که در آن پرتو برای کشتن سلول های سرطان ، مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. شیمی درمانی ؛ که در آن از داروی سرطان برای کشتن سلول های سرطان بهره گرفته می شود.
  4. داروهایی از قبیل تاموکسیفن و هرسپتین ؛ که به متوقف کردن رشد سلول های سرطانی کمک می کنند.

در طول پروسه درمان سرطان پستان ، شما تحت مراقبت یک تیم متخصص قرار می گیرید که در اخذ تصمیمات درباره درمان ؛ شما را یاری می کنند.