درباره کیست پستان

کیست پستان ، کیسه های پر شده با مایع در داخل سینه هستند. آن ها معمولا غیر سرطانی ( خوش خیم ) می باشند. گاهی یک یا چند کیست در پستان های شما نمایان می شود. ( بیماری های پستان )

عمدتا کیست های پستان به درمان نیاز ندارند ، مگر در مواردی که کیست بزرگ بوده و برای فرد آزار دهنده باشد.

اگرچه کیست های پستان می تواند در زنان در هر سنی پدیدار شود ، اما طبق آمار به دست آمده باید اشاره داشت که این کیست ها اغلب در زنان قبل از یائسگی ؛ یعنی معمولا زیر 50 سال ، بیشتر مشاهده می شوند.

البته لازم به ذکر است که ابتلا به کیست های پستان ، در زنانی که تحت هورمون درمانی قرار گرفته اند ؛ بعد از دوره یائسگی اتفاق می افتد.

کیست پستان

علائم کيست پستان

کیست های پستان ، در یک یا هر دو پستان یافت می شوند.

علائم و نشانه های کيست پستان شامل موارد زیر می باشد :

• وجود یک برآمدگی بیضی شکل یا گرد و صاف که به راحتی قابل حرکت دادن است و در عمده موارد البته نه همیشه ، خوش خیم است ؛ بیانگر وجود کيست پستان است.
  • تخلیه از نوک پستان که به صورت مایعی شفاف ، زرد یا قهوه ای تیره است ؛ از دیگر علائم کيست پستان به شمار می رود.
  • احساس درد یا حساس شدن در ناحیه برآمدگی در پستان ، نیز از جمله علائم کيست پستان محسوب می شود.
  • یکی دیگر از علائم وجود کيست پستان ، افزایش اندازه برآمدگی پستان درست قبل از دوره قائدگی می باشد.
  • کاهش اندازه برآمدگی و برطرف شدن دیگر علائم بعد از قائدگی ، نیز می تواند بر وجود کيست پستان دلالت داشته باشد.

در این جا باید خاطر نشان شد که داشتن کيست پستان ، خطر سرطان پستان را افزایش نمی دهد.

اما توجه داشته باشید که داشتن کيست پستان ؛ یافتن برآمدگی های جدید در پستان و دیگر تغییراتی که باید توسط پزشک متخصص بیماری های پستان ، مورد ارزیابی قرار گیرند را دشوارتر می کند.

چه زمان باید توسط پزشک معاینه شویم ؟

بافت نرمال پستان ، اغلب گره گره و برآمده است. ولی اگر شما متوجه برآمدگی جدیدی شدید که ثابت بوده و از بین نمی رود ، یا بعد از یک یا دو چرخه قائدگی بزرگتر و مقاوم تر می شود ، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر متوجه تغییرات جدید پوستی در یک یا هر دو پستان خود شدید نیز باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

کیست پستان

تشخیص کيست پستان

تشخیص کيست پستان ؛ غالبا شامل آزمایش پستان ، تست های تصویر برداری ؛ مثل سونوگرافی پستان یا ماموگرافی و نمونه برداری از پستان می باشد.

درمان کيست پستان

اگر بتوان تمام مایع موجود در کیست را در طول روند درمان ، از داخل کیست خارج کرد ؛ خواهیم دید که پس از آن ، برآمدگی به وجود آمده در پستان به طور کامل ناپدید شده و علائم ناشی از کیست بهبود می یابند.

با این وجود در برخی کیست های پستان ، باید مایع را بیش از یکبار تخلیه کرد ؛ چرا که تشکیل کیست های جدید یا بازگشت آن ها به طور متداول اتفاق می افتد.

لذا چنانچه یک کیست در طول دو تا سه چرخه قائدگی ، ماندگار بوده و رشد کرده و بزرگتر شود ، بسته به نظر پزشک معالج و برای ارزیابی بیشتر باید تحت یکی از روش های درمانی زیر قرار گیرید.

هورمون درمانی

ولی به دلیل اهمیت عوارض جانبی احتمالی ، قرص های ضد بارداری و دیگر روش های هورمون درمانی ؛ از قبیل تاموکسیفن ، تنها برای زنان دارای علائم شدید توصیه می شود.

جراحی برداشت کيست پستان

جراحی برای برداشتن کیست های پستان ، تنها در صورت وجود پیامدهای غیرعادی ؛ الزامی می باشد.

جراحی تنها در صورتی توصیه می شود که یک کيست پستان ، در ماه های متوالی ، برگشت داشته و باعث آزردگی فرد شود یا کيست پستان ، حاوی مایع توأم با خون بوده و علائم نگران کننده ای را نشان دهد.