ماستیت پستان چیست ؟

ماستیت پستان ، التهاب در بافت سینه می باشد که گاهی اوقات عفونت را نیز به همراه دارد. التهاب ؛ باعث ایجاد درد ، تورم و قرمز شدن سینه شده و گاهی موجب تب و لرز نیز می شود. ( جراح سینه )

ماستیت ، معمولا بر روی زنان شیرده ( ماستیت شیردهی ) اثر می گذارد ؛ البته می تواند در زنان غیر شیرده و حتی مردان نیز رخ دهد ؛ ولی به طور کلی احتمال بروز آن در زنان شیرده ، بیش از دیگر افراد می باشد.

گاهی اوقات ماستیت باعث می شود که مادر ؛ کودک خود را زودتر از موعد ، از شیر بگیرد ؛ اما باید خاطر نشان شد که در چنین مواردی ، ادامه دادن به شیردهی ؛ حتی در حین مصرف آنتی بیوتیک جهت درمان ماستیت ، می تواند هم برای مادر و هم برای کودک مفید واقع شود.

علائم ماستیت پستان

علائم و نشانه های ماستيت پستان ، می توانند به طور ناگهانی پدیدار شوند. این علائم عبارتند از :

• تورم سینه ها
  • قرمز شدن پوست سینه
  • احساس ضعف عمومی
  • تب 38 درجه یا بیشتر
  • احساس درد یا حرارت در سینه ، در هنگام لمس آن
  • ضخیم شدن بافت سینه یا ایجاد برآمدگی در آن
  • حس سوزش سینه ها به طور مستمر یا در حین شیردهی

علل ابتلا به ماستیت پستان

به طور کلی تجمع شیر در سینه ها ، علت اصلی ماستيت پستان می باشد. از علل دیگر ابتلا به این عارضه می توان به موارد ذیل اشاره داشت :

1. انسداد مجرای شیر : اگر سینه در هنگام شیردهی ، به طورکامل تخلیه نشود ؛ می تواند منجر به انسداد یکی از مجاری شیر شود که این انسداد ، سبب بازگشت شیر و متعاقبا ابتلا به عفونت پستان خواهد شد.
  2. ورود باکتری به پستان : باکتری موجود در سطح پوست مادر یا دهان کودک ، می تواند از طریق ترک در پوست نوک سینه یا از طریق سوراخ مجرای شیر ، وارد این مجرا شود.

لازم به ذکر است شیر راکد که از سینه تخلیه نشده است ، محیطی را برای تکثیر باکتری فراهم می آورد و ریسک ابتلا به ماستیت پستان را افزایش می دهد.

فاکتورهای خطر ابتلا به ماستیت پستان

فاکتورهای خطر ماستیت پستان عبارتند از :

• تجربه قبلی ماستیت در دوره شیردهی
  • تکنیک شیردهی نادرست
  • استرس بیش از حد
  • تغذیه نامناسب
  • مصرف سیگار
  • نوک سینه ترک خورده و دردناک ( ماستیت می تواند بدون ترک خوردگی نوک سینه نیز گسترش یابد )
  • پوشیدن سوتین سفت یا فشار آوردن بر روی سینه در زمان استفاده از کمربند ایمنی یا حمل یک کیف سنگین که باعث محدود شدن جریان شیر شود ؛ نیز از فاکتورهای خطر ابتلا به ماستیت پستان به شمار می رود.

عوارض ماستيت پستان چیست ؟

چنانچه ماستیت پستان ، به موقع تحت درمان قرار نگیرد و همچنین در صورتی که ماستیت به دنبال انسداد مجرای شیردهی ، ایجاد شده باشد ؛ سبب تجمع چرک ( دمل چرکی ) و گسترش آن در سینه خواهد شد.

لازم به ذکر است که دمل چرکی ، جهت درمان ؛ معمولا نیازمند انجام عمل جراحی جهت تخلیه چرک تجمع یافته می باشد.

به منظور اجتناب از بروز این مشکل ، به محض گسترش علائم ماستیت ؛ حتما به پزشک متخصص بیماری های پستان مراجعه نمایید.

تشخیص ماستيت پستان

در راستای تشخیص ماستیت ؛ پزشک متخصص پیش از هر چیز یک آزمایش فیزیکی کامل بر روی بیمار انجام داده و سوالاتی را درباره علائم بیماری از وی می پرسد.

کشت شیر پستان ، از جمله آزمایشاتی است که به پزشک در تجویز بهترین آنتی بیوتیک ؛ بخصوص در صورت وجود عفونت شدید کمک می کند.

لازم به ذکر است که سرطان سینه التهابی نیز می تواند باعث قرمزی و تورم پستان شود ؛ لذا ممکن است در ابتدا با ماستیت ، اشتباه گرفته می شود.

از این رو پزشک برای تشخیص صحیح بیماری ؛ ماموگرافی یا اولتراسوند یا هردو را تجویز خواهد کرد.

در این جا باید اشاره داشت در صورتی که پس از تکمیل روند درمان و مصرف دوره آنتی بیوتیک ، باز هم علائم بیماری در شما ماندگار بودند ، باید جهت اطمینان از عدم ابتلا به سرطان پستان ، بیوپسی انجام دهید.

درمان ماستيت پستان

درمان ماستیت ، شامل موارد زیر می باشد :

• آنتی بیوتیک : اگر عفونت دارید ، یک دوره 10 روزه آنتی بیوتیک مورد نیاز است. مصرف کل دارو برای به حداقل رساندن شانس عود یا بازگشت بیماری ، بسیار اهمیت دارد. اگر ماستیت شما بعد از مصرف آنتی بیوتیک از بین نرفت ، مجددا به پزشک مراجعه کنید.
  • داروی مسکن : گاهی پزشک ، داروی مسکن ؛ مثل استامینوفن ( تیلنول یا غیره ) یا ایبوپروفن ( ادویل ، موترین یا غیره ) را در راستای درمان ماستیت پستان تجویز می کند.

در آخر باید متذکر شد که چنانچه مبتلا به ماستیت هستید ؛ ادامه شیردهی ، برای شما بی خطر خواهد بود ؛ حتی می توان گفت که در این موارد ، شیردهی می تواند به از بین رفتن عفونت نیز کمک شایانی کند.

لذا بانوان شیرده مبتلا به ماستیت پستان ؛ توجه داشته باشند که از شیر گرفتن ناگهانی کودک ، احتمال بدتر شدن علائم بیماری را تشدید می کند.