ماستیت پستان ، التهاب در بافت سینه می باشد که گاهی اوقات عفونت را نیز به همراه دارد. التهاب باعث ایجاد درد ، تورم و قرمز شدن سینه شده و گاهی موجب تب و لرز نیز می شود. اگر شما یا یکی از عزیزانتان به این عارضه دچار شده اید ، جهت درمان آن می توانید به دکتر کامران دولتشاهی ، مراجعه نمایید.

ماستیت ، معمولا بر روی زنان شیرده ( ماستیت شیردهی ) اثر می گذارد ؛ البته می تواند در زنان غیر شیرده و حتی مردان نیز رخ دهد ؛ ولی به طور کلی احتمال بروز آن در زنان شیرده ، بیش از دیگر افراد می باشد.

گاهی اوقات ماستیت باعث می شود که مادر ؛ کودک خود را زودتر از موعد ، از شیر بگیرد ؛ اما باید خاطر نشان شد که در چنین مواردی ، ادامه دادن به شیردهی ؛ حتی در حین مصرف آنتی بیوتیک جهت درمان ماستیت ، می تواند هم برای مادر و هم برای کودک مفید واقع شود.

علائم ماستیت پستان

علائم و نشانه های ماستيت پستان ، می توانند به طور ناگهانی پدیدار شوند. این علائم عبارتند از :

• تورم سینه ها
  • قرمز شدن پوست سینه
  • احساس ضعف عمومی
  • تب 38 درجه یا بیشتر
  • احساس درد یا حرارت در سینه ، در هنگام لمس آن
  • ضخیم شدن بافت سینه یا ایجاد برآمدگی در آن
  • حس سوزش سینه ها به طور مستمر یا در حین شیردهی

علل ابتلا به ماستیت پستان

به طور کلی تجمع شیر در سینه ها ، علت اصلی ماستيت پستان می باشد. از علل دیگر ابتلا به این عارضه می توان به موارد ذیل اشاره داشت :

1. انسداد مجرای شیر : اگر سینه در هنگام شیردهی ، به طورکامل تخلیه نشود ؛ می تواند منجر به انسداد یکی از مجاری شیر شود که این انسداد ، سبب بازگشت شیر و متعاقبا ابتلا به عفونت پستان خواهد شد.
  2. ورود باکتری به پستان : باکتری موجود در سطح پوست مادر یا دهان کودک ، می تواند از طریق ترک در پوست نوک سینه یا از طریق سوراخ مجرای شیر ، وارد این مجرا شود.

لازم به ذکر است شیر راکد که از سینه تخلیه نشده است ، محیطی را برای تکثیر باکتری فراهم می آورد و ریسک ابتلا به ماستیت پستان را افزایش می دهد.

فاکتورهای خطر ابتلا به ماستیت پستان

فاکتورهای خطر ماستیت پستان عبارتند از :

• تجربه قبلی ماستیت در دوره شیردهی
  • تکنیک شیردهی نادرست
  • استرس بیش از حد
  • تغذیه نامناسب
  • مصرف سیگار
  • نوک سینه ترک خورده و دردناک ( ماستیت می تواند بدون ترک خوردگی نوک سینه نیز گسترش یابد )
  • پوشیدن سوتین سفت یا فشار آوردن بر روی سینه در زمان استفاده از کمربند ایمنی یا حمل یک کیف سنگین که باعث محدود شدن جریان شیر شود ؛ نیز از فاکتورهای خطر ابتلا به ماستیت پستان به شمار می رود.

عوارض ماستيت پستان چیست ؟

چنانچه ماستیت پستان ، به موقع تحت درمان قرار نگیرد و همچنین در صورتی که ماستیت به دنبال انسداد مجرای شیردهی ، ایجاد شده باشد ؛ سبب تجمع چرک ( دمل چرکی ) و گسترش آن در سینه خواهد شد.

لازم به ذکر است که دمل چرکی ، جهت درمان ؛ معمولا نیازمند انجام عمل جراحی جهت تخلیه چرک تجمع یافته می باشد.

به منظور اجتناب از بروز این مشکل ، به محض گسترش علائم ماستیت ؛ حتما به پزشک متخصص بیماری های پستان مراجعه نمایید.

تشخیص ماستيت پستان

در راستای تشخیص ماستیت ؛ پزشک متخصص پیش از هر چیز یک آزمایش فیزیکی کامل بر روی بیمار انجام داده و سوالاتی را درباره علائم بیماری از وی می پرسد.

کشت شیر پستان ، از جمله آزمایشاتی است که به پزشک در تجویز بهترین آنتی بیوتیک ؛ بخصوص در صورت وجود عفونت شدید کمک می کند.

لازم به ذکر است که سرطان سینه التهابی نیز می تواند باعث قرمزی و تورم پستان شود ؛ لذا ممکن است در ابتدا با ماستیت ، اشتباه گرفته می شود.

از این رو پزشک برای تشخیص صحیح بیماری ؛ ماموگرافی یا اولتراسوند یا هردو را تجویز خواهد کرد.

در این جا باید اشاره داشت در صورتی که پس از تکمیل روند درمان و مصرف دوره آنتی بیوتیک ، باز هم علائم بیماری در شما ماندگار بودند ، باید جهت اطمینان از عدم ابتلا به سرطان پستان ، بیوپسی انجام دهید.

درمان ماستيت پستان

درمان ماستیت ، شامل موارد زیر می باشد :

• آنتی بیوتیک : اگر عفونت دارید ، یک دوره 10 روزه آنتی بیوتیک مورد نیاز است. مصرف کل دارو برای به حداقل رساندن شانس عود یا بازگشت بیماری ، بسیار اهمیت دارد. اگر ماستیت شما بعد از مصرف آنتی بیوتیک از بین نرفت ، مجددا به پزشک مراجعه کنید.
  • داروی مسکن : گاهی پزشک ، داروی مسکن ؛ مثل استامینوفن ( تیلنول یا غیره ) یا ایبوپروفن ( ادویل ، موترین یا غیره ) را در راستای درمان ماستیت پستان تجویز می کند.

در آخر باید متذکر شد که چنانچه مبتلا به ماستیت هستید ؛ ادامه شیردهی ، برای شما بی خطر خواهد بود ؛ حتی می توان گفت که در این موارد ، شیردهی می تواند به از بین رفتن عفونت نیز کمک شایانی کند.

لذا بانوان شیرده مبتلا به ماستیت پستان توجه داشته باشند که از شیر گرفتن ناگهانی کودک ، احتمال بدتر شدن علائم بیماری را تشدید می کند.

پیشگیری از ماستیت پستان

گاهی اوقات مبتلا شدن به ماستیت سینه قابل جلوگیری نیست اما بعضی اوقات می توان با رعایت یک سری نکات از این مساله جلوگیری کرد.

• هنگام شیردهی کاملا آنها را تخلیه کنید.
  • پیش از اینکه نوزاد شما یکی از سینه ها را تخلیه نکرده از سینه دیگری به او شیر ندهید.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک به طور صحیح از سینه هایتان تغذیه می کند و محل قرارگیری دهان نوزاد با نوک سینه ها کاملا چفت می شود.
  • اگر سیگار می کشید باید سیگار را ترک کنید.
  • از یک تکنیک مناسب برای شیردهی استفاده کنید که از زخم شدن و ترک خوردن سینه ها جلوگیری شود.
  • در صورتی که پد سینه یا سوتینی که استفاده می کنید خیس و مرطوب است سریعا آن را تعویض کنید.
  • مایعات بسیار زیادی بنوشید که بدنتان دهیدراته نشود.

جراحی ماستیت پستان

در صورتی که آبسه در داخل سینه وجود داشته باشد پزشک باید آن را تخلیه کند بعد از اینکه شخص تحت بی حسی موضعی قرار گرفت پزشک توسط یک سوزن یا سرنگ یا با استفاده از یک برش کوچک آبسه را تخلیه خواهد کرد این کار در مطب دکتر یا اورژانس قابل انجام می باشد.

در چه زنانی امکان ابتلای بیشتری به ماستیت وجود دارد؟

در زنان سالم معمولا این پدیده نادر می باشد اما در زنانی که مبتلا به دیابت ، بیماری های مزمن ، ایدز و یا سیستم ایمنی ضعیف هستند امکان ابتلای بسیار بیشتری وجود دارد.

آیا بیش از یکبار امکان ابتلا به ماستیت وجود دارد؟

اگر شیوه های شیردهی در اشخاص مورد اصلاح قرار نگیرد ، این امکان وجود دارد که مجددا مبتلا به ماستیت شوند .معمولا در صورت مشاهده همچین مواردی پزشک مراجعه به متخصص تغذیه نوزاد را به افراد توصیه خواهد کرد که مادران بتوانند اموزش های لازم را در این زمینه دریافت کنند.