سینه فیبروکیستیک ، در واقع نوعی بافت پستان می باشد که دارای بافت گره دار یا موج دار است. بیشتر بانوان با فیبروکیستیک پستان مواجه بوده و به طور طبیعی دارای توده هایی در پستان های خود می باشند.

از این رو در جامعه پزشکی از سينه فيبروکيستيک ، تحت عنوان بیماری یاد نمی شود و صرفا نوعی وضعیت پزشکی محسوب می گردد.

لازم به ذکر است اگرچه ممکن است مشکلاتی در نواحی مشخصی از بافت سینه های فیبروکیستیک مشاهده شود ، اما توجه داشته باشید که تغییرات این نوع از سینه ها عمدتا به دنبال نوسانات هورمونی رخ می دهد و به ندرت ناشی از سرطان پستان می باشد ؛ لذا عمدتا نگران کننده نمی باشند.

به طور کلی می توان اشاره داشت که تغییرات هورمونی طبیعی بدن خانم ها در سیکل ماهیانه ، مهم ترین و موثرترین فاکتور در بروز وضعیت سينه فيبروکيستيک می باشد.

سينه فيبروکيستيک ، معمولا در خانم هایی که در بازه سنی 20 الی 50 سال قرار دارند ؛ بویژه در بانوان 30 سال به بالا رخ می دهد.

علائم سينه فيبروکيستيک

همانطور که اشاره شد بسیاری از خانم ها دارای توده هایی در سینه های خود هستند و در حقیقت دچار وضعیت سينه فيبروکيستيک می باشند.

حال آن که توجه داشته باشید که تقریبا اکثر بانوانی که با این وضعیت مواجه هستند ؛ هیچ گونه علائمی نداشته و تنها ممکن است در هنگام لمس سینه خود در برخی مناطق سینه ، احساس متفاوتی در حین لمس داشته باشند.

سینه فیبروکیستیک

سایر علائم سينه فيبروکيستيک

• تورم در سینه
  • حساسیت
  • درد پستان

لازم به ذکر است که علائم فوق الذکر ، غالبا طی سیکل قاعدگی تشدید شده و با پایان یافتن پروسه قاعدگی به تدریج کاهش می یابند.

همچنین باید توجه داشت که سایز توده های گره دار پستان ، نیز اغلب با شروع پروسه قاعدگی تغییر اندازه می دهند.

ناگفته نماند که توده های موجود در سينه فيبروکيستيک ، در برخی موارد درد در ناحیه زیر بغل را به دنبال دارند.

توجه داشته باشید که توده های موجود در پستان فیبروکیستیک ، عموما به بافت اطراف خود متصل نمی باشد ؛ در نتیجه این توده ها ، در هنگام دستکاری حرکت می کنند.

گاها نوک سینه افراد مبتلا به سينه فيبروکيستيک ، قهوه ای رنگ یا تیره بوده و بدون ایجاد کوچکترین فشار یا ضربه تراوش می کند.

خانم های عزیز ، در صورت لمس پستان و مواجهه با توده در بافت پستان خود نباید دچار نگرانی شوند ؛ زیرا بروز هر تغییری در پستان نگران کننده نمی باشد.

اما با این وجود در هنگام رویارویی با هر گونه تغییری در بافت سینه ، برای اطمینان از صحت سلامت پستان ها باید به جراح و متخصص بیماری های پستان مراجعه شود.

تشخيص سينه فيبروکيستيک

به طور کلی ، همه خانم ها می توانند با خودآزمایی پستان خود متوجه تغییر در ظاهر یا احساس در سینه های خود شوند ؛ لذا بانوان محترم در صورت مشاهده هر گونه تغییر در سینه های خود باید برای بررسی های بیشتر به پزشک متخصص بیماری های پستان مراجعه نمایند.

البته باید اشاره داشت که تشخیص توده گره دار در سینه ها امری دشوار می باشد و به سهولت و با خودآزمایی پستان ، ممکن است تشخیص داده نشود.

در این جا باید اشاره داشت که هر چند عمده توده های پستان ، سرطانی نمی باشند ؛ اما با این وجود به منظور پیشگیری از سرطان پستان و شروع بهنگام درمان ، اکیدا توصیه می شود که تمامی توده های گره دار سینه مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرند.

درمان سینه فیبروکیستیک

چنانچه سينه فيبروکيستيک ، دردی به دنبال نداشته باشد ؛ نیازی به درمان نخواهد داشت ؛ با این حال در صورت صلاحدید پزشک می توان در راستای درمان فیبروکیستیک پستان از راهکارهای ذیل بهره برد :

• استفاده از سوتین های راحت
  • کاهش مصرف استروژن
  • درمان های دارویی
  • تغییر رژیم غذایی

جراحی سینه فیبروکیستیک

در مواردی که سينه فيبروکيستيک ، منجر به بروز درد در پستان ها شود ؛ می توان با جراحی و برداشتن توده هایی که سبب بروز درد می شوند ؛ مبادرت به درمان سینه فیبروکیستیک نمود.