جراحی ماستکتومی ، پروسه ای برای برداشتن تمام یا قسمتی از بافت سینه به عنوان راهی برای درمان یا پیشگیری از سرطان سینه می باشد. البته باید بدانید که انجام عمل پایان کار نیست بلکه لازم است مراقبت های بعد از ماستکتومی را نیز به نحو احسن به انجام برسانید.

مراقبت های بعد از ماستکتومی

پس از جراحی، فرد به اتاق ریکاوری برده شده و بعد از ثابت شدن علائم حیاتی، به یکی از اتاق های بخش منتقل می شود. اگر حالت تهوع یا علائم دیگری داشتید حتما به پرستار اطلاع دهید تا به شما دارو بدهند و وضعیت تان را چک کنند.  بستری شدن در بیمارستان برای جراحی ماستکتومی 3 روز یا کمتر می باشد که اگر ماستکتومی و ترمیم سینه را به طور هم زمان انجام دهید، احتمالا تعداد روزهای ماندن شما در بیمارستان بیشتر می شود.

فردای روز جراحی، پزشک به شما یک برنامه ورزشی روتین می دهد تا از سفتی بازو و شانه جلوگیری کنید و تا زمانی که درن ها کشیده نشده اند از انجام برخی ورزش ها اجتناب کنید. قبل از این که از بیمارستان مرخص شوید، پرستار نکات مراقبتی را برای بهبودی سریع تر و بهتر به شما یادآور می شود که به برخی از این مراقبت ها در ادامه اشاره خواهیم کرد.

مراقبت های بعد از جراحی ماستکتومی

داروها

جراح سینه احتمالا به شما نسخه ای می دهد تا هنگام ترخیص از بیمارستان تهیه کنید. احتمالا شما در روز های ابتدایی درد داشته باشید که نیاز است مسکن های تجویز شده را در زمان مشخص و مقدار تعیین شده، مصرف کنید. داروهای آنتی بیوتک برای عدم عفونت محل برش ها تجویز می شود که آن ها را استفاده نمایید. در صورت داشتن یبوست از داروهای ملین استفاده شود. از خوردن داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین خودداری شود و برای مصرف مجدد این نوع داروها حتما با پزشک خود مشورت کنید. می توانید داروهای مسکن را بعد از وعده های غذایی مصرف کنید. در صورت داشتن حساسیت دارویی، حتما به پزشک اطلاع دهید.

پانسمان

از بانداژ روی برش ها حتما مراقبت کنید و از پزشک در مورد نحوه و زمان تعویض پانسمان ها بپرسید. پانسمان روی محل برش ها، به بهبود زخم کمک و از آن محافظت می کند. از سوتین مخصوص برای نگه داری پانسمان پس از ماستکتومی استفاده می شود.

درن

برای تخلیه خونابه و عفونت زیر بغل یا سینه از درن استفاده می شود. احتمالا قبل از ترخیص از بیمارستان درن برداشته می شود و در صورت ماندن درن ها، معمولا 1 تا 2 هفته بعد از جراحی کشیده می شود. عفونت و خونابه از درن ها، به طور منظم تخلیه شود و آلودگی در محل درن ها می تواند باعث عفونت محل برش ها شود.

بخیه ها

برای بستن محل برش ها از بخیه استفاده می کنند و بخیه ها جذبی یا غیرقابل جذب می باشند. اگر محل برش ها با بخیه ها جذبی بسته شده باشد به مرور زمان در بدن جذب می شود اما در صورت جذب نشدن، حدود 7 تا 10 روز پس از عمل ماستکتومی بخیه ها کشیده می شود.

تمرینات ورزشی

• برخی تمرینات که توسط پزشک در بیمارستان توصیه شده است به طور مرتب تا پس از بهبودی انجام دهید.
  • از انجام هرگونه فعالیت ورزشی مانند ایروبیک و دویدن تا بهبودی کامل خودداری شود.
  • تمرینات بازو انجام دهید تا بازوهایتان را منعطف نگه دارید.
  • پیاده روی انجام دهید و هرروز نسبت به روز قبل، زمان و مسافت بیشتری پیاده روی کنید. پیاده روی جریان گردش خون را افزایش می دهد و باعث جلوگیری از ذات الریه و یبوست می شود.
  • 3 تا 6 هفته پس از جراحی می توانید فعالیت ورزشی انجام دهید.
  • اگر غدد لنفاوی زیر بغل تان را برداشته اید، توصیه می شود ورزش های بازو را حتما انجام دهید.

استراحت

زمانی که از بیمارستان مرخص می شوید، بهتر است بیشتر زمان خود را برای استراحت و خوابیدن بگذارید تا سریع تر بهبود یابید. زمانی که احساس خستگی می کنید، بهتراست استراحت کنید؛ زیرا خواب کافی به بهبودی تان کمک می کند. هنگام نشستن یا دراز کشیدن، بازوی خود را روی بالش قرار دهید. سعی کنید بازوی خود را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید که این کار به کاهش تورم کمک می کند. بعد از جراحی ماستکتومی به پهلو نخوابید. از صندلی برای دراز کشیدن در این دوران استفاده کنید.

استحمام

از دیگر مراقبت های بعد از ماستکتومی زمان و چگونگی حمام بعد از جراحی می باشد. شما تا زمانی که درن و بخیه ها را برنداشته اید، نمی توانید به طور کامل استحمام کنید اما در این مدت می توانید دوش بگیرید.
مراقبت  از دیگر اعضای خانواده و دوستان تان بخواهید در این دوران در خانه، از شما مراقبت کنند و به شما در امور خانه داری کمک کنند.

فعالیت

• پس از هر فعالیتی، استراحت کرده و دستان خود را بالا نگه دارید.
  • تا 6 ماه از انجام فعالیت های تکراری مانند جاروبرقی یا نوشتن خودداری کنید.
  • به مدت 4 تا 6 هفته از برداشتن وسایل سنگین خودداری کنید.
  • بعد از 3 تا 6 هفته پس از ماستکتمومی می توانید به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازید.

رژیم غذایی

در صورتی که مشکل معده ندارید، می توانید از غذاهای معمولی روزانه تان میل کنید. پس از بیهوشی، می توانید از مایعات استفاده کنید. روزانه هشت تا 10 لیوان آب و نوشیدنی های بدون کافئین، میوه ها و سبزیجات فراوان و همچنین غذاهای کم چرب توصیه می شود. از مواد غذایی فیبر دار برای جلوگیری از یبوست استفاده کنید.

رانندگی

شما تا زمانی که نتوانید دستتان را به طور کامل تکان دهید و در شرایط اضطراری بتوانید عکس العمل سریع نشان دهید، رانندگی برای تان ممنوع می باشد.

کمپرس یخ

برای کاهش تورم و درد از کمپرس یخ استفاده کنید.

الکل و دخانیات

استعمال دخانیات و مصرف الکل قبل و بعد از جراحی اکیدا ممنوع می باشد؛ زیرا باعث افزایش تورم و کبودی می شود.

سایر نکات و مراقبت های بعد از جراحی ماستکتومی:
  1. کبودی و تورم بعد از جراحی کاملا طبیعی است و به مرور کاهش می یابد.
  2. برای توانبخشی، نیاز دارید برای مدتی به فیزیوتراپی بروید.
  3. نیاز به چند هفته مرخصی از محل کار خود دارید تا شرایط جسمی تان بهتر شود.
  4. اقوام و دوستان تان ممکن است در این دوران به شما سر بزنند یا تلفنی جویای حالتان باشند، در صورت تمایل داشتن و مساعد بودن حالتان با آن ها صحبت کنید؛ زیرا داشتن آرامش و دور از استرس بودن، می تواند به بهبودی شما کمک زیادی کند.